Inlägg från: The past is now |Visa alla inlägg
  • The past is now

Varför daltar ni med era ungar!?

ClaraV skrev 2013-06-08 17:53:11 följande:
    Det är skillnad på att uppfostra sina barn och att misshandla och vanvårda dom.
    Jag tycker att det är mer misshandel att låta barnen bete sig hur fan dom vill än att ha regler. Barn behöver struktur och gränser.

Jag ger mitt barn både uppmärksamhet och kärlek. Sätter henne inte framför en skärm hela dagarna för att "slippa tjat" etc.

Däremot tolererar jag inte vissa beteenden. Och beter hon sig på det sättet så säger jag ifrån. Jag tror inte på bestraffning, däremot ger handlande konsekvenser. Vilket är en helt annan sak.
    Slänger hon mat på golvet får hon plocka upp det. Slår hon någon får hon be om ursäkt. Hoppar hon i möbler får hon sitta på golvet. Osv.
    Är det saker som bryter mot svensk lag? För mig är det nämligen bara sunt förnuft.
  • The past is now
    ClaraV skrev 2013-06-08 18:01:47 följande:
    Fast att barn lägger sig och skriker när dom inte får som dom vill är ju deras sätt att uttrycka missnöje. Det är inget man kan få dom att sluta med bara sådär. Däremot kan man ju markera att det inte är okej och inte vika sig bara för att barnet beter sig på det sättet.
    När min dotter betedde sig så, så lyfte jag helt sonika upp henne och gick hem. Oavsett vad som skulle göras, förutsatt att det inte var vid lämning på dagis.
    Och till slut så gick den perioden över. Men visst, det kan fortfarande hända ibland. Huvudsaken är ju att man markerar att beteendet är fel och att man inte accepterar det. Och lär barnet att visa sitt missnöje på andra sätt.

Min dotter kan nu sätta ord på många av sina känslor , vilket har gjort livet betydligt lättare.
Svar på tråden Varför daltar ni med era ungar!?