Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Introducera ny katt

Jag släpper alltid ut nya jourkattungar med en gång till dom andra katterna, visserligen är mina katter väldigt vana efter ett par hundra små snorvalpar Tungan ute

• nemo1

Köp Feliway och plugga in i väggen. Bjud på godsaker så att dom äter bredvid varandra. Att släppa ihop dom så att dom "får göra upp" tycker jag inte du ska göra, risken finns att du då får åka till veterinär med någon av dem. Har du provat att gnugga en handduk emellan dom? Är alla kastrerade?

• nemo1
    Mistelstein skrev 2013-06-19 16:00:50 följande:
    Feliway är i men märker ingen skillnad.
    Brukar mata dem så de ser varandra genom gallret.
    De har varit ute tillsammans men fick backa bandet då vi först var för snabba med sammanförandet.
    Med ena missen gick det bra och de sover och leker samman.
    Märker på ena killen, han som ger sig på brorsan att han är nyfiken och vill hälsa!
    Märktes tydligt då jag pratade med fröken fräs genom gallret och hon glatt kom springandes med svansen upp, då sprang även han fram till gallret med svans upp lite mjauandes! ;)
    Men när hon fick se han stod där blev det tvärnit och fräs.
    Får gnida in handdukar mot killarna och lägga inne hos henne!
    Fick inget svar på om alla är kastrerade?
  • nemo1
    Mistelstein skrev 2013-06-19 18:39:02 följande:
    Ah glömde! Alla är kastrerade!
    Zylkene har vi testat med. :/
    Zylkene behöver ges under ett par veckor för att den ska ge god effekt.
  • nemo1
    Mistelstein skrev 2013-06-19 19:21:18 följande:
    Aha, får fortsätta hälla i hennes mat då. Tror hon behöver den mest då jag mest tror hon är rädd.
    Märktes när hon var utekatt dessutom, så fort en främmande katt närmade sig flydde hon fältet!
    Det är som du skriver oftast fräs och dyl för att de just är undergivna och därmed rädda. Du ska se att det kommer att funka så småningom, ibland tar det flera veckor innan nya katter accepterar varandra.
  • nemo1
    mona83 skrev 2013-06-19 22:15:39 följande:

När jag tog hem sista katten tog det flera år innan min svarta katt slutade fräsa åt henne. Men tänkte att så länge dom inte slåss och det inte är värre än lite fräs då och då så lät jag dom vara och nu.. Äntligen så har min svarta katt slutat fräsa åt henne. Nu kan dom sitta bredvid varandra och äta.

Och om ca 1½ månad flyttar vi till min gubbe. Då ska vi försöka få ihop hans tre katter med mina tre flickor. Jag hoppas det kommer funka. För annars måste jag ta ungarna och flytta igen, leva utan mina flickor vill jag inte.  
    Se till att alla är kastrerade innan bara. Lycka till med alla tissarna.
  • nemo1

Testa att sammanföra dom under bevakning. En kattunge är undergiven och oftast inget hot mot de vuxna katterna. Lite morr och fräs är fullt normalt då de vuxna ska visa rangordningen. Tänk på att hålla dig lugn själv och låt dom träffa varandra. Kattungen ska givetvis vara hos er under natten hur ni än gör.

• nemo1
    Paksenarrion skrev 2013-06-20 18:18:00 följande:
    Det var mest det att det var så tydligt att den äldste var rädd. Han hade svansen mellan benen när han morrade.

Vi har släppt ut kattungen nu och tydligen var det samma för äldste katten som att säga att kattungen är inte farlig + att han märkte att morrade han så flyttade kattungen sig minst en meter.

Alla ligger och sover i samma rum nu (nåja, den äldste sover med en liten springa öppet )
    Så det verkar gå bra
    Som sagt, kattungar brukar aldrig vara något hot så du ska se att rätt som det är så sover den lille tätt tätt ihop med någon av de andra. Skrattande
  • nemo1
    Ponine skrev 2013-06-22 11:54:04 följande:
    Nån som har nåt tips om hur man ska göra med maten. Kattunge ska få kattunge mat men den vi redan har ska inte äta det, Hur ska vi göra?
    Jag brukar låta de andra vuxna katterna äta kattungemat under en tid för att jag anser att det är viktigare att ungen får det den ska. Sen får man successivt ta bort den maten då ungen blivit ngr veckor och låta den äta vuxenmaten. Nu brukar jag inte ha några problem då då alla katter äter blötmat till 95%. Alla har fri tillgång på både blöt och torrfoder och det är ett måste för din kattunge att den får.
  • nemo1

Speciell kattungeblötmat behövs inte då det är samma innehåll men mindre bitar i den bara. Ingen av katterna här hemma gillar Mjau i burk och den innehåller dessutom konserveringsmedel. Den håller dessutom endast ca två dagar när den är öppnad så den hinner inte ta slut. En Mjau tetra kostar 12:- och innehåller 370g, det är inte mycket pengar. Icas portionspåsar är även den bra mat, 44:- för tolv 100g påsar.

• nemo1

Det kan du absolut men som sagt, ingen av mina egna eller jourkatterna tycker om Mjau i burk, verkar vara helt olika recept.  Köp helst de fiskfria sorterna eftersom fisk är högallergent.

Svar på tråden Introducera ny katt