• Paksenarrion

Introducera ny katt

Vi ska bli med katt igen. Funderar på hur vi bäst introducerar kattungen för de andra.

Tänkte låta kattungen vara i ett (stort) rum till att börja med, låta den utforska det rummet först och ha en gallergrind till det rummet och låta alla snusa på varandra med gallret imellan.

Om allt går väl kan vi ta bort gallret samma dag men om inte, vad gör man när det är dags att gå och lägga sig. Vill ju inte stänga in kattungen ensam.

Eller finns det något bättre sätt att introducera kattungen? Bara öppna buren och låta den springa ut och rakt på de andra katterna?

Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • Svar på tråden Introducera ny katt
  • Birmafröken

Det beror på hur coola dina tidigare katter är och hur kattungen själv beter sig.

Mina katter har fått nya små kompisar flera gånger och den enda av mina "gamla" katter som visar att hon inte gillar det håller sig undan och fräser och morrar på avstånd. Har kattungen varit nyfiken och med gott självförtroende har jag ställt ner buren i hallen och låtit katterna själva upptäcka att det finns en kattunge där, sedan har jag öppnat buren, sett till att de andra katterna inte tränger den lilla och väntat tills kattungen själv väljer att komma ut och låtit den undersöka sitt nya hem i egen takt. De andra katterna får vara där de vill, men inte tränga in den lilla någonstans. Om katterna är försiktigt nyfikna (om än lite osäkra) på nykomlingen och kattungen inte blir för rädd för att undersöka miljön fungerar den metoden väldigt bra.

När jag fick hem Ruben som kattunge blev dock Ruben själv så paralyserad av rädsla  att han vägrade gå ut ur buren, oavsett om katterna var i närheten eller inte. Då fick han (och buren) vara i ett rum utan andra katter under den första tiden med egen toalåda och matskålar. Sedan fick han gradvis göra små utflykter till övriga lägenheten då jag såg till att katterna var på annat håll. Kör man den varianten bör kattungens första rum (och trygga utgångspunkt)  helst vara det rum man själv sover i.

• Paksenarrion

Tack

Det låter som en bra idé att sätta ner buren i hallen (vi har en stor hall) och låta de andra komma om de vill och se hur det går och därefter släppa ut kattungen (i vilket rum det nu än blir). Det är ganska kort restid hem så kattungen kommer ju inte att fara illa av att vara en liten stund till i buren.

Jag har ju introducerat katter innan men det gick inte så bra (slutade med att den nya katten trängts in bakom en toalettstol och fick inte flytta sig därifrån) så därför tänkte jag att det är bättre att be om råd

• Paksenarrion

Vad gör vi om våra nuvarande visar sig vara de som är jätterädda?

Eller om de börjar slå mot buren och skrämmer kattungen? Ska vi hoppa in och "fya" eller bara lyfta undan buren?

Vill så gärna att det ska gå bra

• Birmafröken

Man ska inte fya katterna i situationer där de känner sig rädda och osäkra (och det är ju bara p.g.a. rädsla och osäkerhet som de skulle visa aggressioner mot en försvarslös kattunge). Om matte eller husse börjar skicka ut negativa signaler genom att fya förstärks bara känslan av otrygghet i situationen, både för de befintliga katterna och för kattungen.

Visar de befintliga katterna tydliga tecken på att försöka skrämma och attackera kattungen (eller buren) är de inte redo att ha närkontakt med kattungen ännu. Då får man lugnt och sansat separera dem från kattungen och hålla dem i olika rum. Då är det toppen att ha ett kompostgaller i dörröppningen den första tiden.

Det är jätteviktigt att man själv är så lugn och trygg och sansad som man bara kan vara, oavsett hur katterna reagerar. Man ska genom sitt beteende försöka förmedla till katterna att det "inte är något konstigt alls som har hänt",  att allt är "precis lika tryggt som vanligt". Det gör man genom att själv bete sig som vanligt och göra de saker man vanligen gör. Man får se upp med att försöka trösta och lugna ner den som är upprörd, sådant beteende riskerar att tvärtom förstärka känslan av oro hos katten.

• Paksenarrion
    Birmafröken skrev 2013-06-11 18:33:13 följande:
    Man ska inte fya katterna i situationer där de känner sig rädda och osäkra (och det är ju bara p.g.a. rädsla och osäkerhet som de skulle visa aggressioner mot en försvarslös kattunge). Om matte eller husse börjar skicka ut negativa signaler genom att fya förstärks bara känslan av otrygghet i situationen, både för de befintliga katterna och för kattungen.

Visar de befintliga katterna tydliga tecken på att försöka skrämma och attackera kattungen (eller buren) är de inte redo att ha närkontakt med kattungen ännu. Då får man lugnt och sansat separera dem från kattungen och hålla dem i olika rum. Då är det toppen att ha ett kompostgaller i dörröppningen den första tiden.

Det är jätteviktigt att man själv är så lugn och trygg och sansad som man bara kan vara, oavsett hur katterna reagerar. Man ska genom sitt beteende försöka förmedla till katterna att det "inte är något konstigt alls som har hänt",  att allt är "precis lika tryggt som vanligt". Det gör man genom att själv bete sig som vanligt och göra de saker man vanligen gör. Man får se upp med att försöka trösta och lugna ner den som är upprörd, sådant beteende riskerar att tvärtom förstärka känslan av oro hos katten.
    Misstänkte det. Blir lätt att man slutar tro på sig själv och vad man egentligen vet när man så innerligt vill att något ska gå bra.

Vi har kompostgaller från när de nu stora var småttingar (nyfödda) så det tänkte vi ta fram och förbereda med.

Med andra bete oss som om vi bara kommer hem från ett veterinärbesök med katten som bodde här innan (rip) - no big deal.

Ska försöka bygga till/göra fler ställen för alla att vistas på olika nivåer i alla rum. Innan har vi inte direkt haft nån högre plats för dem i vardagsrummet men läste Vicky Halls böcker om hur viktigt det där är (har läst dem innan några gånger men det är alltid bra att refresh:a kunskaperna)

Tack för att du svarar mig. Vi är så oerhört måna om att alla våra katter ska må bra, de är inte bara katter - de är familjemedlemmar.

Funderade på en sak...vad gör vi om våra nuvarande skiter fullständigt i att det sitter en kattunge i en bur i hallen... släpper ut kattungen i det extra kattsäkrade rummet med kompostgallergrinddörr? (tänker att den borde vara tryggare om den inte har alltför stort område att utforska till att börja med + att den lättare hittar till låda och mat+vatten)

Ahhhhh, det är nästan som att komma hem med en människobebis ju
  • Paksenarrion

*med andra=med andra ord

• nemo1

Jag släpper alltid ut nya jourkattungar med en gång till dom andra katterna, visserligen är mina katter väldigt vana efter ett par hundra små snorvalpar Tungan ute

• Birmafröken
    Paksenarrion skrev 2013-06-11 19:15:56 följande:
    Funderade på en sak...vad gör vi om våra nuvarande skiter fullständigt i att det sitter en kattunge i en bur i hallen... släpper ut kattungen i det extra kattsäkrade rummet med kompostgallergrinddörr? (tänker att den borde vara tryggare om den inte har alltför stort område att utforska till att börja med + att den lättare hittar till låda och mat+vatten)

Ahhhhh, det är nästan som att komma hem med en människobebis ju
    Ja, om katterna inte märker att det  kommit en till katt in på reviret (och kattungen inte heller är beredd) är risken att de blir aggressiva av ren överraskning om de plötsligt får närkontakt ute i lägenheten/huset, så då är det bra att låta kattungen börja utforska sitt nya hem från det rum som är avskiljt med en grind.

Det finns egentligen inga nackdelar med att börja med ett avgränsat rum till att börja med, vare sig man har andra katter eller inte.

Anledningen till att jag brukar släppa ut dem direkt i hela lägenheten är dels för att jag inte bor så stort och dels för att jag genom tidigare erfarenheter vet att mina befintliga katter brukar ta det med ro. Min förra gammelkatt var så van vid nya kompisar att hon till slut inte ens blev nyfiken. Jag var tvungen att hämta henne för att hon åtminstone skulle se den nya katten (på avstånd förstås). Hon tittade på kattungen, tittade på med mig med en blick som sa "jaha...och..?" och sedan gick hon bara lugnt tillbaka till sin favoritkudde i sovrummet.

Visst är det spännande att få hem en ny katt! Dels att lära känna den nya såklart, men vid varje introduktion lär man även känna sina befintliga katter lite mer. Hur de reagerar och vad de gör, vilken roll de tar på sig... Det är otroligt spännande!

När kommer kattungen?
  • Paksenarrion

Misse kommer om ca en vecka. Vi debatterar fortfarande namn

• Ponine

Råden låter jättebra. Vi ska också få hem en kattunge om fem veckor så de kommer nog till nytta. 

Svar på tråden Introducera ny katt