• Paksenarrion

Introducera ny katt

Vi ska bli med katt igen. Funderar på hur vi bäst introducerar kattungen för de andra.

Tänkte låta kattungen vara i ett (stort) rum till att börja med, låta den utforska det rummet först och ha en gallergrind till det rummet och låta alla snusa på varandra med gallret imellan.

Om allt går väl kan vi ta bort gallret samma dag men om inte, vad gör man när det är dags att gå och lägga sig. Vill ju inte stänga in kattungen ensam.

Eller finns det något bättre sätt att introducera kattungen? Bara öppna buren och låta den springa ut och rakt på de andra katterna?

Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • Svar på tråden Introducera ny katt
  • Birgitta2

Vi har alltid släppt kattungen lös i bostaden direkt. Vissa kattungar far omkring som små troll, kommer för nära stora katten och då kan en katt-tass fara fram, lite fräs och tjocka svansar. Vissa kattungar kan gömma sig under en soffa i nån dag tills den vågar sig fram. En gång var det den stora katten som gömde sig under en soffa i flera dagar och vägrade komma fram. Det är så otroligt olika.

Dock: jag har aldrig någonsin varit med om att någon katt, kattunge eller vuxen, blivit skadad. Det har varit en del fräsande, en del tjocka svansar, och ibland lite lite rädsla. Men i övrigt så har jag upplevt att det tagit max en vecka innan de accepterat varandra. Oftast snabbare än så.

• Nyctophilia

Vad för råd att introducera vuxna katter med varandra?
    Då jag och sambon flyttade ihop så hade jag två katthonor på 11 år och han två kattkillar, 7 år.
    Min ena katt fann sig snabbt med de två nya, men den andre som dessutom är sköldpadds färgad och lite envis är det svårare med.
    Hon fräser och morrar så fort de kommer för nära!
    Ena kattkillen ledsnade till slut och ville väl göra upp vilket resulterar i att hon smiter undan och han ger sig på sin brorsa istället. Missledd aggression!
    Så nu har vi bakat bandet och låter henne vara i ett rum med galler för.
    Ser att ena kissen som ville göra upp har velat nosa och hälsa många gånger men hon fräser och morrar.
    Vill ju så gärna de ska komma överens!
    Funderar på nästa steg att ta undan de andra två så kan hon och göra upp killen träffas bara de två, så slipper brorsan råka ut för spö då hon smiter!

• nemo1

Köp Feliway och plugga in i väggen. Bjud på godsaker så att dom äter bredvid varandra. Att släppa ihop dom så att dom "får göra upp" tycker jag inte du ska göra, risken finns att du då får åka till veterinär med någon av dem. Har du provat att gnugga en handduk emellan dom? Är alla kastrerade?

• Nyctophilia

Feliway är i men märker ingen skillnad.
    Brukar mata dem så de ser varandra genom gallret.
    De har varit ute tillsammans men fick backa bandet då vi först var för snabba med sammanförandet.
    Med ena missen gick det bra och de sover och leker samman.
    Märker på ena killen, han som ger sig på brorsan att han är nyfiken och vill hälsa!
    Märktes tydligt då jag pratade med fröken fräs genom gallret och hon glatt kom springandes med svansen upp, då sprang även han fram till gallret med svans upp lite mjauandes! ;)
    Men när hon fick se han stod där blev det tvärnit och fräs.
    Får gnida in handdukar mot killarna och lägga inne hos henne!

• nemo1
    Mistelstein skrev 2013-06-19 16:00:50 följande:
    Feliway är i men märker ingen skillnad.
    Brukar mata dem så de ser varandra genom gallret.
    De har varit ute tillsammans men fick backa bandet då vi först var för snabba med sammanförandet.
    Med ena missen gick det bra och de sover och leker samman.
    Märker på ena killen, han som ger sig på brorsan att han är nyfiken och vill hälsa!
    Märktes tydligt då jag pratade med fröken fräs genom gallret och hon glatt kom springandes med svansen upp, då sprang även han fram till gallret med svans upp lite mjauandes! ;)
    Men när hon fick se han stod där blev det tvärnit och fräs.
    Får gnida in handdukar mot killarna och lägga inne hos henne!
    Fick inget svar på om alla är kastrerade?
  • Paksenarrion

Zylkene i maten. Det kan mycket väl lugna ner katterna.

Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • nemo1
    Mistelstein skrev 2013-06-19 18:39:02 följande:
    Ah glömde! Alla är kastrerade!
    Zylkene har vi testat med. :/
    Zylkene behöver ges under ett par veckor för att den ska ge god effekt.
  • Nyctophilia

Aha, får fortsätta hälla i hennes mat då. Tror hon behöver den mest då jag mest tror hon är rädd.
    Märktes när hon var utekatt dessutom, så fort en främmande katt närmade sig flydde hon fältet!

• nemo1
    Mistelstein skrev 2013-06-19 19:21:18 följande:
    Aha, får fortsätta hälla i hennes mat då. Tror hon behöver den mest då jag mest tror hon är rädd.
    Märktes när hon var utekatt dessutom, så fort en främmande katt närmade sig flydde hon fältet!
    Det är som du skriver oftast fräs och dyl för att de just är undergivna och därmed rädda. Du ska se att det kommer att funka så småningom, ibland tar det flera veckor innan nya katter accepterar varandra.
Svar på tråden Introducera ny katt