• Paksenarrion

Introducera ny katt

Vi ska bli med katt igen. Funderar på hur vi bäst introducerar kattungen för de andra.

Tänkte låta kattungen vara i ett (stort) rum till att börja med, låta den utforska det rummet först och ha en gallergrind till det rummet och låta alla snusa på varandra med gallret imellan.

Om allt går väl kan vi ta bort gallret samma dag men om inte, vad gör man när det är dags att gå och lägga sig. Vill ju inte stänga in kattungen ensam.

Eller finns det något bättre sätt att introducera kattungen? Bara öppna buren och låta den springa ut och rakt på de andra katterna?

Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • Svar på tråden Introducera ny katt
  • Paksenarrion

Vi gav zylkene till bråkstakarna, då först lugnade det ner sig. Det var inte den rädda katten som behövde zylkene (hos oss)

• mona83
    nemo1 skrev 2013-06-19 19:47:29 följande:
    Det är som du skriver oftast fräs och dyl för att de just är undergivna och därmed rädda. Du ska se att det kommer att funka så småningom, ibland tar det flera veckor innan nya katter accepterar varandra.

När jag tog hem sista katten tog det flera år innan min svarta katt slutade fräsa åt henne. Men tänkte att så länge dom inte slåss och det inte är värre än lite fräs då och då så lät jag dom vara och nu.. Äntligen så har min svarta katt slutat fräsa åt henne. Nu kan dom sitta bredvid varandra och äta.

Och om ca 1½ månad flyttar vi till min gubbe. Då ska vi försöka få ihop hans tre katter med mina tre flickor. Jag hoppas det kommer funka. För annars måste jag ta ungarna och flytta igen, leva utan mina flickor vill jag inte.  
    L.O.V.E
  • nemo1
    mona83 skrev 2013-06-19 22:15:39 följande:

När jag tog hem sista katten tog det flera år innan min svarta katt slutade fräsa åt henne. Men tänkte att så länge dom inte slåss och det inte är värre än lite fräs då och då så lät jag dom vara och nu.. Äntligen så har min svarta katt slutat fräsa åt henne. Nu kan dom sitta bredvid varandra och äta.

Och om ca 1½ månad flyttar vi till min gubbe. Då ska vi försöka få ihop hans tre katter med mina tre flickor. Jag hoppas det kommer funka. För annars måste jag ta ungarna och flytta igen, leva utan mina flickor vill jag inte.  
    Se till att alla är kastrerade innan bara. Lycka till med alla tissarna.
  • Nyctophilia

Absolut kan jag leva med lite fräs.
    Men det blir knas då han ger sig på sin brorsa i ren frustration!
    Måste få undan spänningen dem emellan.
    Han försöker ibland med min andra katt tjej, men då blir han genast satt på plats! ;)
    Synd man ej bor i USA så kunde man tatt hem han från Cats from hell! :P

• Paksenarrion

Hemma.

En av de äldre tycker det är jättespännande men den andra tycker inte om det alls. Sur som ättika, förutom i mattes famn

Kattungen vill inget annat än leka med dem men eftersom den äldste morrar så får det gå några timmar innan de får vara i samma rum (obevakade)

• nemo1

Testa att sammanföra dom under bevakning. En kattunge är undergiven och oftast inget hot mot de vuxna katterna. Lite morr och fräs är fullt normalt då de vuxna ska visa rangordningen. Tänk på att hålla dig lugn själv och låt dom träffa varandra. Kattungen ska givetvis vara hos er under natten hur ni än gör.

• Paksenarrion
    nemo1 skrev 2013-06-20 17:39:13 följande:
    Testa att sammanföra dom under bevakning. En kattunge är undergiven och oftast inget hot mot de vuxna katterna. Lite morr och fräs är fullt normalt då de vuxna ska visa rangordningen. Tänk på att hålla dig lugn själv och låt dom träffa varandra. Kattungen ska givetvis vara hos er under natten hur ni än gör.
    Det var mest det att det var så tydligt att den äldste var rädd. Han hade svansen mellan benen när han morrade.

Vi har släppt ut kattungen nu och tydligen var det samma för äldste katten som att säga att kattungen är inte farlig + att han märkte att morrade han så flyttade kattungen sig minst en meter.

Alla ligger och sover i samma rum nu (nåja, den äldste sover med en liten springa öppet )
    Så det verkar gå bra
  • nemo1
    Paksenarrion skrev 2013-06-20 18:18:00 följande:
    Det var mest det att det var så tydligt att den äldste var rädd. Han hade svansen mellan benen när han morrade.

Vi har släppt ut kattungen nu och tydligen var det samma för äldste katten som att säga att kattungen är inte farlig + att han märkte att morrade han så flyttade kattungen sig minst en meter.

Alla ligger och sover i samma rum nu (nåja, den äldste sover med en liten springa öppet )
    Så det verkar gå bra
    Som sagt, kattungar brukar aldrig vara något hot så du ska se att rätt som det är så sover den lille tätt tätt ihop med någon av de andra. Skrattande
  • Paksenarrion
    nemo1 skrev 2013-06-20 18:27:33 följande:
    Som sagt, kattungar brukar aldrig vara något hot så du ska se att rätt som det är så sover den lille tätt tätt ihop med någon av de andra. Skrattande
    Ja honkatten tycker han är intressant (hon har tyckt den äldste var lite tråkig) så det går nog bra
Svar på tråden Introducera ny katt