• Tuggben

    Hur fördelar naturen könen?

    Jag satt och funderade och kom fram till att det är väldigt konstigt att det föds (typ) 50% flickor och 50% pojkar.

    Hur vet naturen hur många det redan finns?
    Hur kan det fungera så bra att det faktiskt blir ganska jämnt fördelat?
    Vad i våra kroppar vet om vilket kön det bör bli för att fördelningen ska bli jämn?

    Jag kommer inte på något bra svar, kanske ni gör det? :)

  • Svar på tråden Hur fördelar naturen könen?
  • Jackson

    Det föds väl fler män än kvinnor om jag har uppfattat det rätt. Mer än så kan jag inte svara. ;)


    The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • menförhelvete

    Det här går man för fan igenom i grundskolebiologin.

  • Tuggben
    Jackson skrev 2013-06-09 01:41:12 följande:
    Det föds väl fler män än kvinnor om jag har uppfattat det rätt. Mer än så kan jag inte svara. ;)
    Jo, fast det hade väl lika gärna kunnat födas 95% pojkar och 5% flickor?
    Det är ganska 50/50 nu vad jag har förstått. 
  • Tuggben
    menförhelvete skrev 2013-06-09 01:41:38 följande:
    Det här går man för fan igenom i grundskolebiologin.
    Då måste jag ha missat det. Du kanske kan vara så vänlig att upplysa mig, bara du hoppas över svordomarna.
  • Ellie
    Tuggben skrev 2013-06-09 01:45:18 följande:
    Jo, fast det hade väl lika gärna kunnat födas 95% pojkar och 5% flickor?
    Det är ganska 50/50 nu vad jag har förstått. 
    Ca hälften av spermierna innehåller en x-kromosom, och resten en y-kromosom. Ägget innehåller alltid en x-kromosom.
    Det är alltså ungefär 50 % sannolikhet att barnet blir xx (flicka), eller xy (pojke) när spermie och ägg träffas.

    Sedan spelar lite andra saker in, som att vissa spermier simmar snabbare, lever längre, trivs i viss miljö, och faktorer vi inte vet så mycket om. Därför föds det något fler män än kvinnor. Det finns dock fler vuxna kvinnor än män, eftersom män dör i något högre antal tidigare än kvinnor.
  • fredriktomte
    Ellie skrev 2013-06-09 01:59:39 följande:
    Det finns dock fler vuxna kvinnor än män, eftersom män dör i något högre antal tidigare än kvinnor.
    Det finns fler kvinnor totalt sett (dvs barn och vuxna sammanräknade), men det svänger över till kvinnornas "fördel" först någon gång i 60- eller 70-årsåldern (minns inte exakt). Bland yngre är männen fler.
  • SkåneP
    Tuggben skrev 2013-06-09 01:39:09 följande:
    Jag satt och funderade och kom fram till att det är väldigt konstigt att det föds (typ) 50% flickor och 50% pojkar.

    Hur vet naturen hur många det redan finns?
    Hur kan det fungera så bra att det faktiskt blir ganska jämnt fördelat?
    Vad i våra kroppar vet om vilket kön det bör bli för att fördelningen ska bli jämn?

    Jag kommer inte på något bra svar, kanske ni gör det? :)
    "Hur vet naturen hur många det redan finns?"

    Det gör den naturligtvis inte.

    En tärning håller inte reda på vilka slag som gjorts, ändå lyckas den fördela utfallen jämnt över alla sidor över tid.
  • Rikard

    Egentligen borde man ställa den omvända frågan: Varför föds det inte lika många individer av varje kön? Om det bara handlade om ett slumpmässigt utfall så borde det bli 50-50, men nu är det en liten övervikt på pojkar.

    Så är det för människor, men hur är det för andra djur, t.ex. sådana arter som lever i stora grupper med en hane och många honom. Föds det fortfarande ungefär 50-50?

    Utanför däggdjursgruppen finns ju också arter som är tvåkönade - alltså varje individ är både hane och hona - eller som byter kön under livets gång. Vissa insekter har ett tredje kön, eller i vart fall en grupp individer som är sterila och inte fortplantar sig. Könet på vissa kräldjur bestäms efter temperaturen när de ruvas.

  • ellabella90
    Jackson skrev 2013-06-09 01:41:12 följande:
    Det föds väl fler män än kvinnor om jag har uppfattat det rätt. Mer än så kan jag inte svara. ;)
    Anledningen till att det rent statistiskt finns fler män än kvinnor är för att kvinnor generellt sätt utsätts för mer våld och på så sätt dödsfall.
  • smurfan74
    ellabella90 skrev 2014-01-30 16:28:41 följande:
    Anledningen till att det rent statistiskt finns fler män än kvinnor är för att kvinnor generellt sätt utsätts för mer våld och på så sätt dödsfall.
    Inte i Sverige i alla fall.

    Ungefär dubbelt så många män som kvinnor dödas av våld i Sverige årligen, år 2012 46 män och 21 kvinnor.

    Källa:
    www.bra.se/download/18.22a7170813a0d141d21800059463/1364290398752/2013_Konstaterade_fall_av_d%C3%B6dligt_v%C3%A5ld_statistik_f%C3%B6r_2012.pdf
  • Arcnice
    ellabella90 skrev 2014-01-30 16:28:41 följande:
    Anledningen till att det rent statistiskt finns fler män än kvinnor är för att kvinnor generellt sätt utsätts för mer våld och på så sätt dödsfall.
    Det där stämmer ju inte. Majoriteten av de som utsätts för våld och dödligt vald är ju män. En man har ofantligt mycket större risk för att bli utsatt för våld en en kvinna.
Svar på tråden Hur fördelar naturen könen?