• MeNoLike

Hur ger ni ert barn välling?

Hur ger ni ert lilla barn välling? När äter ert barn välling.
     När mina större barn fick välling fick de det i vanliga nappflaskan men vad jag läst så bör/ska man inte göra så? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-10 09:33
    Vilken av dessa produkter som finns på länken skulle ni ha gett ert barn kvällsvälling i?

www.jollyroom.se/varumarken/n-z/tommee-tippee.html

• Svar på tråden Hur ger ni ert barn välling?
  • Duckan

Har inte hört att man inte skulle ge välling i flaska. Vad är det för nytt?

• StarStruck

Har heller aldrig hört att det skulle vara farligt Min dotter får i flaska 2 gånger om dagen

• Malajen1970
    Hannah76 skrev 2013-06-10 09:38:19 följande:
    Stora barn ska ju inte ha nappflaska, men för små barn funkar det ju?
    Beror på vilken ålder man tänker på med. Min dotter slutade med flaska och välling redan 2 års åldern.
  • MeNoLike
    Hannah76 skrev 2013-06-10 09:38:19 följande:
    Stora barn ska ju inte ha nappflaska, men för små barn funkar det ju?
    okej vad bra då vet jag.

mina större barn fick välling till de var typ 3 år å åt då det i nappflaska. trodde att det var lika för småa barn.  
  • Aileen Allannah

Min 2,5-åring får välling i nappflaska morgon och kväll. Förstår inte varför man inte ska ge i flaska? En femåring kan dricka ur mugg förstås, men sen beror det ju också på hur man ger, i soffan medan man läser en bok eller vid köksbordet och så vidare.

Bara man borstar tänderna efteråt så spelar det ju ingen roll.

• MeNoLike
    Aileen Allannah skrev 2013-06-10 09:44:28 följande:
    Min 2,5-åring får välling i nappflaska morgon och kväll. Förstår inte varför man inte ska ge i flaska? En femåring kan dricka ur mugg förstås, men sen beror det ju också på hur man ger, i soffan medan man läser en bok eller vid köksbordet och så vidare.

Bara man borstar tänderna efteråt så spelar det ju ingen roll.
    jag gav mina större grabbar i sängen på kvällen i nappflaska å fick höra att det var fel. minns inte varför. men nappflaska var tydligen inte bra för så stora barn. de slutade med välling när de var 2 år och 8 månader.

tänkte göra om, göra rätt nu ;) 
    men mitt barn nu är bara 6 mån och tänkte snart börja ge välling på kvällen men då kan jag ge honom i nappflaska då :)  
  • cosinus

När mina barn har varit små har de fått välling/gröt morgon och kväll. Alltså från typ 7 månader, 3 av 4 har inte velat ta flaskan föränn närmare året så de har då fått gröt tills dess.

Det har hänt, i undantagsfall, att de fått välling på dagen om vi t ex varit iväg och det var otroligt mycket enklare att göra en flaska välling än att börja kladda med mat. Har väl hänt sisådär 10 ggr totalt. Sen har de såklart ätit välling någon gång extra på dagen om de varit sjuka och ratat allt annat. På natten har de aldrig ätit välling.

Min 5-åring äter ff välling, ur flaska. Har väldigt, väldigt svårt att förstå problemet där. Han drar i sig vällingen på typ 1 minut så den tiden tänderna ligger an mot nappen känns helt försumbar och hans tänder ser helt opåverkade ut. Hans storasyskon gick vid ungefär 2.5-3 års ålder över till pip ist för napp på flaskan (fortfarande flaska dock) men han vill inte och som sagt jag har väldigt svårt att motivera fram att tvinga det för sakens skull.

• Aileen Allannah
    MeNoLike skrev 2013-06-10 09:52:46 följande:
    jag gav mina större grabbar i sängen på kvällen i nappflaska å fick höra att det var fel. minns inte varför. men nappflaska var tydligen inte bra för så stora barn. de slutade med välling när de var 2 år och 8 månader.

men mitt barn nu är bara 6 mån och tänkte snart börja ge välling på kvällen men då kan jag ge honom i nappflaska då :)  
    Äh, trams. Du gör inte fel om du ger ditt barn välling i flaska, men borsta tänderna efteråt.
  • Natulcien
    MeNoLike skrev 2013-06-10 09:52:46 följande:

Att ge nappflaska är ju inget fel. Däremot är det ju inte så bra att låta barn somna till en flaska i sängen. Tänderna behöver ju borstas efteråt.
  • MeNoLike
    Natulcien skrev 2013-06-10 14:19:23 följande:
    Att ge nappflaska är ju inget fel. Däremot är det ju inte så bra att låta barn somna till en flaska i sängen. Tänderna behöver ju borstas efteråt.
    ja fast min 6 månaders har inga tänder
  • Natulcien
    MeNoLike skrev 2013-06-10 14:22:08 följande:
    ja fast min 6 månaders har inga tänder
    Nej, då är det väl inga problem..? Fast kanske onödigt att skapa en vana i att somna med en flaska, kan jag tycka. Men det är ju bara personligt tyckande...
  • mikroE

Vi ger i glas eller direkt ur tetran (min dotter gillar än så länge bara sådan som kommer i tetra...). Vi har ammat och ammar än och jag vill faktiskt inte introducera flaska när det inte behövs. Hon är 11 månader nu.

Svar på tråden Hur ger ni ert barn välling?