• enskildfirma

Slutgiltig lön i enskild firma.

Hejsan. 

Jag driver mitt eget lilla företag, jag gör det jag älskar mest i hela världen. Alltså jobba med djur.
    Efter mycket om och men så har jag bestämt mig för att inte utvidga. Jag har hela tiden haft planer på att bygga vidare och anställa. Men man vet ju inte ens om anställda kommer på morgonen eller ej. Ocj förr eller senare blir dom sjuka. Så jag har bestämt att ha det så pass stort/litet att jag kan hantera det själv. För utvigdar jag och en anställd inte dyker upp är jag rökt. Den risken vill jag inte ta längre.

Det var inte ens ett år sedan jag startade. Men nu fakturerar jag ca 30 000 i månaden, jag har utgifter (väldigt högt räknat) på 12 000. Målet är att kunna fakturera ca 40 000 i månaden och leva på det. Jag har inga dyra hobbys eller en dyr livsstil. Jag håller ju på med det jag vill hela dagarna och det räcker för mig. Men det kommer ju skatter, egenavgifter, pensionssparande osv. 

Lite längre fram vill jag även flytta till en gård så kostnaderna minskar ännu mer. Nu betalar jag dubbla hyror för företaget och hemma.  

Har ni några tips för att få så mycket över varje månad som möjligt? Man vill ju ändå ha en dräglig lön för det man gör.  

• Svar på tråden Slutgiltig lön i enskild firma.
  • jannej

28000 kr netto kvar efterutgifter blir ca 12000-13000 kr kvar beroende på vilken kommunalskatt du har.

• enskildfirma

33% har jag för mig. Så lite har jag nog aldrig tjänat, inte ens när jag var 19 och satt i kassan på ica :)

• jannej
    enskildfirma skrev 2013-06-10 11:35:33 följande:
    33% har jag för mig. Så lite har jag nog aldrig tjänat, inte ens när jag var 19 och satt i kassan på ica :)
    Med egen firma betalar du egenavgifterna själv
  • jannej

I normalfallet är egenavgifterna 28,97%

• enskildfirma

Sånt har jag koll på, jag är dock dålig på att räkna ut exakt vad man kommer tjäna. Eller jag blir osäker då det är en hel del som ska med i beräkningarna. 

• jannej

Du bör nog fakturera mera eller ha några inkomster av tjänst vid sidan om för att få en rimlig lön.
    Antar att du menar att du fakturerar 40000 plus moms.

• enskildfirma

Gud nej, 30 ink moms! Jag kommer snart att tjäna in 40 varje månad, men momsen är ju inräknad. Nu kanske du förstår mitt dilemma. Och ett extra jobb hinner jag inte med. 

Om jag nu får in tex 35 000 varje månad. Och jag har 10 000 i utgifter. Vad blir min lön då efter skatt, egenavgifter, pension osv?  

Jag vet ju att många lever på det här så då borde jag också kunna göra det.  I framtiden kommer jag ju halvera utgifterna när jag flyttar men just nu är det som det är. 

• jannej

fakturering exkl moms 28000
    kostnader 9000 exkl moms
    återstår 19000
    skatt och arbetsgivaravgifer ca 10000
    LÖN CA 9000 KR
    Du bör fakturera MINST 300 kr plus moms i timmen  om du ska få ekonomi.

• enskildfirma

Vi säger att det där stämmer nu. 9 000 när räkningarna är betalda, det tycker inte jag är så dåligt ändå när jag har flyttat och inte betalar dubbla hyror. Jag får ju ända hålla på med det jag gillar att göra. Jag får kämpa på, innan jag är 30 ska drömmen om en gård slå in! 

• enskildfirma

Nu när jag tänker på det kommer jag kunna utvidga en hel del utan att behöva anställa när jag har en gård. Fan, min framtid ser ju ljus ut! 
    Tack för all hjälp :) 

Svar på tråden Slutgiltig lön i enskild firma.