• enskildfirma

Slutgiltig lön i enskild firma.

Hejsan. 

Jag driver mitt eget lilla företag, jag gör det jag älskar mest i hela världen. Alltså jobba med djur.
    Efter mycket om och men så har jag bestämt mig för att inte utvidga. Jag har hela tiden haft planer på att bygga vidare och anställa. Men man vet ju inte ens om anställda kommer på morgonen eller ej. Ocj förr eller senare blir dom sjuka. Så jag har bestämt att ha det så pass stort/litet att jag kan hantera det själv. För utvigdar jag och en anställd inte dyker upp är jag rökt. Den risken vill jag inte ta längre.

Det var inte ens ett år sedan jag startade. Men nu fakturerar jag ca 30 000 i månaden, jag har utgifter (väldigt högt räknat) på 12 000. Målet är att kunna fakturera ca 40 000 i månaden och leva på det. Jag har inga dyra hobbys eller en dyr livsstil. Jag håller ju på med det jag vill hela dagarna och det räcker för mig. Men det kommer ju skatter, egenavgifter, pensionssparande osv. 

Lite längre fram vill jag även flytta till en gård så kostnaderna minskar ännu mer. Nu betalar jag dubbla hyror för företaget och hemma.  

Har ni några tips för att få så mycket över varje månad som möjligt? Man vill ju ändå ha en dräglig lön för det man gör.  

• Svar på tråden Slutgiltig lön i enskild firma.
  • Nyfikna72

Ja då vet du nåt som jag inte vet...... Har man enskild firma är det vinsten som är sgi grundande, inget annat. Visa mig nån annan information och du gör mig glad också

• jannej
    Nyfikna72 skrev 2013-06-11 18:51:27 följande:
    Ja då vet du nåt som jag inte vet...... Har man enskild firma är det vinsten som är sgi grundande, inget annat. Visa mig nån annan information och du gör mig glad också
    Det är ju dina egna uttag som blir din lön. Alla skulle göra egna uttag och strunta betala skatt om din modell var tillåten. Varje krona som du plockar ut ska beskattas.Har drivit enskild firma många år.
    När du startar upp firman får du göra en preliminärdeklaration och sen får du ett besked om hur mycket skatt du ska betala in varje månad.
    Visst gör du egna uttag och använder de pengarna i firman skattar du inte för dem men då måste det finnas verifikationer på vart vartenda öre gått.
  • jassikan

Nu verkar ni prata om varandra, men ändå prata om samma sak.

Vinsten = lönen för en ägare med enskild firma. Och det är också den som beskattas.

Men man tar ju normalt sett ut lite varje månad. Och F-skatten betalas också varje månad, men den är ju beräknad på den troliga vinsten. 

• Bolaget
    jannej skrev 2013-06-11 19:08:03 följande:
    Det är ju dina egna uttag som blir din lön. Alla skulle göra egna uttag och strunta betala skatt om din modell var tillåten. Varje krona som du plockar ut ska beskattas.Har drivit enskild firma många år.
    Då har du gjort fel i många år för det är inte uttagen som beskattas utan resultatet, det finns inget oklart i det. Ett eget uttag berör bara balanskonton och inte resultatkontona så de kan aldrig ligga som underlag för skatteuttag.
  • jannej
    Bolaget skrev 2013-06-11 22:39:05 följande:
    Då har du gjort fel i många år för det är inte uttagen som beskattas utan resultatet, det finns inget oklart i det. Ett eget uttag berör bara balanskonton och inte resultatkontona så de kan aldrig ligga som underlag för skatteuttag.
    Visst beskattas inte uttaget som så men alla pengar jag tar ut beskattas. Man kan inte ta ut pengar och tro att det är skattefritt att göra privata utag
  • Nyfikna72

Men vad är oklart? Det är inte dina uttag som beskattas utan din vinst.......du kan ta ut 50000 i månaden om du vill men är vinsten 75 kr vid årets slut så är det det som är sgi grundande. Inte det du tar ut

• jannej

Du kan inte göra större uttag i en enskild firma än vad vinsten är ,då går firman back. Kortsiktigt kan du göra det och använda dig och använda periodiseringar.

• Tonårsmamman1
    Linda5 skrev 2013-06-11 08:41:39 följande:
    Tänk sen på att du får inte dra mer moms än du får inn.
    Jodå, man får dra av all  moms. Då får man tillbaka pengarna, om man har mer ingående moms än utgående. Är väldigt vanligt i början, när man har mer utgifter och kanske inte så mycket försäljning ännu.
  • jannej
    Tonårsmamman1 skrev 2013-06-12 17:57:01 följande:
    Jodå, man får dra av all  moms. Då får man tillbaka pengarna, om man har mer ingående moms än utgående. Är väldigt vanligt i början, när man har mer utgifter och kanske inte så mycket försäljning ännu.
    Kvartal 1 och 3 och fyra betalar jag in mycket moms, medan kvartal 2 får jag momspengar tillbaka .
  • jassikan
    Tonårsmamman1 skrev 2013-06-12 17:57:01 följande:

Det får man absolut göra, även om man hållit på i många många år.

Min pappa har ett företag där han köper mycket produkter i Sverige, men han har i princip bara export. D.v.s. han betalar moms vid köp, men lägger inte på moms vid försäljning.

Men ungefär vart tredje år kommer en förfrågan från Skatteverket om detta. Och då måste han redogöra för en massa saker såsom beskriva verksamheten, skicka in fakturakopior på typ tio inköp etc. etc. 
    Två A4 med frågor som kräver svar.

Men han har aldrig fått på nöten. Det blir tyst efter att han skickat in allt, men det är tidsödande.

• Neelah
    jannej skrev 2013-06-10 13:07:54 följande:
    fakturering exkl moms 28000
    kostnader 9000 exkl moms
    återstår 19000
    skatt och arbetsgivaravgifer ca 10000
    LÖN CA 9000 KR
    Du bör fakturera MINST 300 kr plus moms i timmen  om du ska få ekonomi.
    Jag får inte riktigt samma resultat, eftersom TS skriver att hon ska försöka klara det utan anställda.

Fakturering exkl. moms +24000 kr (motsvarar 30000 kr inkl. moms)
    Kostnader exkl. moms -9600 kr (motsvarar 12000 inkl. moms)
    Skatt och egenavgifter (ca 1/3 för egenföretagare med såpass låg omsättning)  - 4800
    Vinst (lön)  9600 kr

TS, om försäkringar och pensionsspar ingår i de 9000 kronorna så tycker jag det är en helt okej inkomst om du dessutom har en sambo med okej inkomst. Om du dessutom kan sänka dina kostnader längre fram (köpa en gård) och kan hålla samma omsättning så kommer du ju att ha en större vinst.

När jag flyttade ut ur mitt hyrda kontor och byggde kontor hemma så sänkte jag mina utgifter med ca 5000 kr/månad och det gör att jag kan ta ut drygt 3000 kr mer /månad om jag vill. Det gör jag inte, utan väljer att ha det som en buffert istället eftersom jag, precis som du, lever ett ganska enkelt liv och faktiskt inte har nåt behov av extra pengar just nu. 
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah
    jassikan skrev 2013-06-12 18:55:04 följande:

Det får man absolut göra, även om man hållit på i många många år.

Min pappa har ett företag där han köper mycket produkter i Sverige, men han har i princip bara export. D.v.s. han betalar moms vid köp, men lägger inte på moms vid försäljning.

Men ungefär vart tredje år kommer en förfrågan från Skatteverket om detta. Och då måste han redogöra för en massa saker såsom beskriva verksamheten, skicka in fakturakopior på typ tio inköp etc. etc. 
    Två A4 med frågor som kräver svar.

Men han har aldrig fått på nöten. Det blir tyst efter att han skickat in allt, men det är tidsödande.

Så är det för mig också. Alla mina inköp görs i Sverige, men den tjänst jag säljer är befriad från moms i de flesta länder och jag säljer endast till utländska kunder, vilket gör att jag får tillbaka moms i stort sett varje månad.
    Följ dina drömmar var de än leder
Svar på tråden Slutgiltig lön i enskild firma.