• Anonym (Ts)

Hundägare

Vi bor så att vår tomt gränsar till en allmänning som vi av kommunen förväntas sköta. Vet inte hur det kommer sig men alla som bor som vi har det så och så har det varit i snart 40 år. Vi klipper allmänningen och vi planterar blommor och gör fint på allmänningen. Om vi struntar i att sköta om allmänningen som gränsar till vår tomt så är det ingen annan som gör det. Kommunen tar hand om allmänningen på andra sidan gångvägen men inte den på vår sida. Hundägare som rastar sina hundar på allmänningen brukar ofta ta upp från sina hundar men inte alltid. När de inte tar upp skiten efter sig så ja, ni kan ju tänka er hur kul det är när vi ska klippa gräset där med vår gräsklippare.

Idag ser jag hur en hund sitter ner och gör sitt och hur ägaren sen bara går, så jag öppnar fönstret och ropar på henne och hon säger att han inte sket. Okej hur många hanhundar sitter ner och kissar. Jag går då ut och kollar och det ligger ju en stor hög där hunden varit. Tyvärr har kvinnan hunnit långt bort när jag kommit ut och kollat.

Blir så arg. En del hundägare tycker att vi gör anspråk på allmänningen när vi är på dem att plocka upp efter sina hundar, som om vi tyckte det var vår mark. Men är det bara våra barn som inte tycker om bajs där de leker. Nej det är massor av andra barn som leker på allmänningen också och de störs minst lika mycket.

Någon på FL som har något råd hur vi ska göra åt hundägare som vägrar plocka upp efter sina hundar.    

• Svar på tråden Hundägare
  • Anonym (Ts)
    Lufsan skrev 2013-06-11 09:36:29 följande:
    Sätt upp skyltar att hundar är förbjudna det är det bästa tror jag. Det är superviktigt att plocka upp efter hunden tycker jag. Men ägarna kanske tänker att det inte är någon som använder tomten och därav är det okej. 

Men vill bara påpeka att ALLA tikar sitter ner och kissar. Det gäller även ALLA valpar och vissa otroligt lågrangade hanhundar. Bara så du vet =P

Fast det här var inte en tik det var en hanhund (killhund) och de brukar väl inte sitta ner och kissa eller?
  • Anonym (Ts)

Många har skrivit att jag ska sätta upp en skylt som det står rastning förbjuden på eller att ta upp efter hunden.

Hade gärna satt upp en skylt men jag kan inte skriva rastning förbjuden eftersom det är allmän mark och jag inte kan förbjuda rastning. Däremot så är det nog så att hundägarna måste ta upp efter hundarna om det är offentlig mark, som jag förstod det på kommunens hemsida. Ska kanske sätta upp en skylt där det står att de måste plocka upp efter hundarna. Förslag på hur man fixar en skylt? 

• SvenGlen
    Anonym (Ts) skrev 2013-06-11 07:48:48 följande:

Vi bor så att vår tomt gränsar till en allmänning som vi av kommunen förväntas sköta. Vet inte hur det kommer sig men alla som bor som vi har det så och så har det varit i snart 40 år. Vi klipper allmänningen och vi planterar blommor och gör fint på allmänningen. Om vi struntar i att sköta om allmänningen som gränsar till vår tomt så är det ingen annan som gör det. Kommunen tar hand om allmänningen på andra sidan gångvägen men inte den på vår sida. Hundägare som rastar sina hundar på allmänningen brukar ofta ta upp från sina hundar men inte alltid. När de inte tar upp skiten efter sig så ja, ni kan ju tänka er hur kul det är när vi ska klippa gräset där med vår gräsklippare.

Idag ser jag hur en hund sitter ner och gör sitt och hur ägaren sen bara går, så jag öppnar fönstret och ropar på henne och hon säger att han inte sket. Okej hur många hanhundar sitter ner och kissar. Jag går då ut och kollar och det ligger ju en stor hög där hunden varit. Tyvärr har kvinnan hunnit långt bort när jag kommit ut och kollat.

Blir så arg. En del hundägare tycker att vi gör anspråk på allmänningen när vi är på dem att plocka upp efter sina hundar, som om vi tyckte det var vår mark. Men är det bara våra barn som inte tycker om bajs där de leker. Nej det är massor av andra barn som leker på allmänningen också och de störs minst lika mycket.

Någon på FL som har något råd hur vi ska göra åt hundägare som vägrar plocka upp efter sina hundar.    

Ja, vad ska man säga? Det var en typisk hundägare. Du får aldrig ifrågasätta eller kritisera dom eller deras djur. Samma mentalitet som småbarnsföräldrar och rökare.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Ann Cistrus

Finns nog tyvärr inte så mycket att göra. Idiots will be idiots, liksom. De som struntar i att plocka upp efter sin hund lär strunta i diverse skyltar också. 

• Anonym (Ts)
    Xtrastark skrev 2013-06-11 09:38:14 följande:

Har du inget vettigare att göra om dagarna än att sitta och spionera på andra?

Så glömde jag bort att detta var FL. Spionera vet jag inte om jag kallar det att jag tittar ut från mitt fönster ut över min trädgård helt kort och då råkar se att en hund som sitter och skiter på allmänningen. Fast det är klart att det kan ju vara spionera om man tänker att jag väntar kvar vid fönstret för att se om tanten tar upp efter sig. Har du några förslag på hur jag ska komma tillrätta med problemet med hundägarna?
  • Anonym (Ts)
    Narkos skrev 2013-06-11 10:16:18 följande:
    Finns nog tyvärr inte så mycket att göra. Idiots will be idiots, liksom. De som struntar i att plocka upp efter sin hund lär strunta i diverse skyltar också. 

Förmodligen. Blir bara så irriterad. Jag lägger ner tid och pengar för att det ska vara fint på allmänningen och så förstör folk. Sen är det inte kul för barnen med bajset och inte vår gräsklippare heller. Undrar om hundägarna vill att deras barn ska trappa i bajs.
  • Sölve
    Anonym (Ts) skrev 2013-06-11 10:13:02 följande:

Fast det här var inte en tik det var en hanhund (killhund) och de brukar väl inte sitta ner och kissa eller?
    Jodå, hanhundar kan också sitta och kissa.
    Dock så är det en jäkla stor skillnad på en hund som sitter och kissar och en som sitter och bajsar. Den där krökningen på ryggen och att dra in rumpan under sig är liksom svårt att missa så enligt mig kan man knappast komma och påstå att ens hund "bara" kissade.

(Och nu kommer väl någon fl:are som minsann har en hund som sitter exakt likadant vare sig den gör ettan eller tvåan, jaja.
  • sötare

Du kanske kan höra av dig till kommunen å be dem att sätta upp en hållare med bajspåsar och tunnor

• Anonym (Ts)
    Guldbarb skrev 2013-06-11 09:56:06 följande:
    Lust att träffa våran tik? ;P Ville bara påpeka att inte alla tikar sitter ner, och inte varje gång (våran sitter ibland och står ibland  ^^)

Tyvärr är det nog svårt att göra något åt det mer än att säga till folk när ni ser det... ni skulle kunna dela ut bajspåsar i det läget med (ifall någon skulle försöka skylla på att de inte har), finns rullar för 5-10kr 
    Ditt förslag om påsar var bra. Ska kanske sätta upp en behållare av något slag och en skylt med här finns påsar.
  • Anonym (Ts)
    Sölve skrev 2013-06-11 10:22:05 följande:
    Jodå, hanhundar kan också sitta och kissa.
    Dock så är det en jäkla stor skillnad på en hund som sitter och kissar och en som sitter och bajsar. Den där krökningen på ryggen och att dra in rumpan under sig är liksom svårt att missa så enligt mig kan man knappast komma och påstå att ens hund "bara" kissade.

(Och nu kommer väl någon fl:are som minsann har en hund som sitter exakt likadant vare sig den gör ettan eller tvåan, jaja.
    Det var nytt för mig. Men jag är 100 på att hunden sket. Den satt så där som du beskriver och det var ju en hög precis där hunden suttit och jag har svårt att tro på samanträffandet att en hanhund sätter sig och kissar som om den sket och då gjorde det ovan en skithög från en annan hund som varit där under natten/morgonen med en annan oansvarig hundägare som inte plockade upp efter hunden.
  • Anonym (Ts)
    sötare skrev 2013-06-11 10:22:06 följande:
    Du kanske kan höra av dig till kommunen å be dem att sätta upp en hållare med bajspåsar och tunnor

Förslaget är bra. Tyvärr så lär inte kommunen göra det. Har bråkat med dem länge om att de ska rusta upp en lekpark i närheten och det vill de inte. De vill att vi boende ska sköta om den istället. Mentaliteten i denna kommun är att de boende i närområdet sköter allt. De har till och med försökt få oss boende att skotta/ploga bilgatan trots att det är deras uppgift. Det handlar alltså inte om utanför huset utan HELA bilgatan.
  • Ann Cistrus
    Anonym (Ts) skrev 2013-06-11 10:20:38 följande:

Förmodligen. Blir bara så irriterad. Jag lägger ner tid och pengar för att det ska vara fint på allmänningen och så förstör folk. Sen är det inte kul för barnen med bajset och inte vår gräsklippare heller. Undrar om hundägarna vill att deras barn ska trappa i bajs.
    De som inte plockar upp efter sin hund är troligtvis samma typ av människa som kastar skräp på marken, tränger sig i köer och röker inne i busskuren fastän det står andra människor där. De är säkert så egocentrerade att de har mage att bli förbannade om deras egna barn kommer hem med hundskit under skorna... 

Jag har själv varit hundägare och blev jätteirriterad när jag såg andra hundägare strunta i att plocka upp. Det var på grund av dom jag fick sneda blickar av folk om jag inte teleporterade upp en bajspåse i handen i samma ögonblick som min hund funderade på att sätta sig och bajsa.  
  • Anonym (Here we go again)

Så får vi läsa ännu en tråd om ämnet hundbajs...

Eftersom jag hängt många år på FL har jag sett åtskilliga trådar om hundbajs. För att bespara er andra användare att sitta och slösa tid på ännu en hundbajstråd ska jag härmed sammanfatta alla inlägg som någonsin sagts om ämnet i en enda mening:

JA det är skitäckligt att folk låter bli att plocka upp efter sina hundar men det finns idioter som inte borde ha hund men självklart finns ingen av dessa idioter på FL för här plockar ALLA ALLTID upp efter sina hundar.

För er som vill gotta ner er extra mycket i hundbajset tipsar jag om följande trådar:

www.familjeliv.se/Forum-23-82/m56959094.html

www.familjeliv.se/Forum-23-82/m69559927.html

www.familjeliv.se/Forum-23-82/m51711854.html

www.familjeliv.se/Forum-2-8/m31992496.html

www.familjeliv.se/Forum-26-98/m43114487.html 

• Anonym (Hundmamma)

Jag har tre hanhundar, den äldsta (13 år) sitter jätteofta ner när han kissar och har gjort i hela sitt liv.

Jag är jättenoga med att plocka upp efter mina hundar, om de inte bajsar långt inne i buskar där det i princip är omöjligt att att komma åt.

Jag har vid flera tillfällen blivit "påhoppad" av folk för att jag inte plockar upp efter mina hundar - för att han sitter ner och kissar.

Är även flera som muttrar när jag plockar upp efter dem i skogen eftersom väldigt många sedan kastar bajspåsen på marken (dock inte jag).

Är verkligen jättejobbigt när man är mån om att sköta sig och ändå får sura miner?

Men jo, det finns hanhundar som sitter ner och kissar. Var nog mest det jag ville få fram.

Sen är det olagligt att inte plocka upp efter sina hundar och det borde man kunna sätta en skylt om.

Dessutom tycker jag att ni borde ta kontakt med kommunen och fråga hur det kommer sig att de inte sköter sin mark utan att ni ska göra det.

Här där jag bor fanns det många barnfamiljer som lät barnens uteleksaker ligga på de allmänna grönområdena nästan hela tiden, de satte dessutom upp pooler, gungställningar, sandlåda etc vilket resulterade i att vi boende fick brev från kommunen där det meddelades att vi antingen fick ta ansvar för skötseln av grönområdet (då med skriftligt kontrakt) eller se till att ta bort gungställningar, sandlåda och pooler samt plocka undan leksakerna om kommunen skulle fortsätta med skötseln.

Är det kommunens mark och inget skriftligt kontrakt finns mellan kommun och privatperson borde det således vara kommunens ansvar.

Svar på tråden Hundägare