• Smärta

Jag får ingen hjälp av vården!

Jag vet inte om detta är rätt forumskategori, men skitsamma just nu. Detta är VIKTIGT!

Jag är så frustrerad att jag har börjat fundera på att ta livet av mig. Jag har i många år (6 år faktiskt) sökt hjälp för dessa saker: underlivsproblem, panikångest, självskadande, fetma, depression, ensamhet, tvångstankar, självhat(dålig självkänsla), sockerberoende, matproblem överlag, jobbig mage(IBS), ätstörningar, orolighet, nervositet, ADHD och just nu utreds jag också för borderline personlighetsstörning, vad jag har förstått.

Den senaste tiden har jag gått upp och ner så mycket i vikt att det tär på mina organ, speciellt min tarm. Min mage är antagligen förstörd för resten av mitt liv - och jag är bara 20 år. Jag har varit bulimiker, jag har svält mig själv och jag har hetsätit. Det enda som är kvar nu är en hetsätande, sockerberoende 101,5 kilos deprimerande..klump. Jag är för övrigt 1,62 cm lång. Här har vi många akuta aspekter, eller hur? Man borde kunna få hjälp med något av det här?

Nej. Jag sökte förra veckan en dietist för hjälp med mina extrema sockerproblem (äter godis+glass nästan varje dag, och ibland kommer jag upp i 6000 kalorier på bara en dag) men fick veta att jag antagligen måste ha läkarremiss. Kom inte ens fram till att få prata med en dietist. Dessutom var den ordinarie dietisten gravid och sjukskriven. (Jag kanske bör nämna att varenda gång jag har sökt hjälp så har alla de som ska hjälpa mig varit gravida, sjuka eller sagt upp sig från jobbet, och så har jag blivit bortglömd.)

Dock sa hon i telefonen att hon skulle ringa upp mig om hon hittade något. Det gjorde hon! En dietist som jag kunde ringa. Jag lade på och ringde. Inget svar. Så jag lämnade ett meddelande. Idag hade jag fortfarande inte hört från henne så jag ringde upp henne på det numret jag fick, igen. Och igen. Och igen. Och igen. Fyra gånger ringde jag henne på samma nummer, tills jag insåg att jag hade ett till nummer till just denna dietist, eftersom hon tydligen fanns på två ställen i Göteborg. Där svarade hon på en gång.

Jag förklarade att jag behövde få en tid för att jag var i stort behov av hjälp. Jag sa att jag har ett sockerberoende som jag behöver hjälp med, varpå hon svarade med att "alla är vi lite sockerberoende.. Sockerberoende finns egentligen inte, det är något som media har hittat på." ...sedan fortsatte det, så fort jag skulle säga något blev jag avbruten: "Du kan inte få någon hjälp här i alla fall. De har dragit ner på dietister i hela regionen. Jag kan inte hjälpa dig.", "du får gå till en privat dietist om du vill ha hjälp.", "Jag tar bara hand om livshotande fall."

Livshotande fall? En dietist? Som tar hand om enbart livshotande fall? Allt för att spara pengar. Hon hjälper alltså inte en extremt överviktig 20-åring utan något socialt liv att må bra igen, enbart för att spara pengar.

Detta har jag för övrigt hört var jag än har ringt. Var jag än har vänt mig. "Vi kan inte hjälpa dig."

Jag kontaktade psyk (angående allt dåligt i mitt liv) i november förra året. Jag flyttade hit (Gbg) i slutet av juli förra året dessutom. Sedan dess har jag inte fått någon hjälp därifrån. Däremot har jag fått berätta om mitt liv för två personer, en psykolog och en läkare, under cirka fem sessioner. Fem sessioner sedan november. I mars slutade de att höra av sig, så jag ringde nu i maj. Det visade sig att de inte har någon psykolog som kan hjälpa mig förrän i oktober. Så jag sitter alltså hemma i allt mitt självhat, utan att få tag på varken dietist eller psykologisk hjälp, i elva månader. Och som sagt, innan dess har jag i 5-6 år försökt jaga rätt hjälp.

Jag bör nämna att jag alltid har bott i Västra Götalands-regionen. Jag varnar er. Flytta inte hit.

Vad ska jag göra? Jag får ingen hjälp någonstans. De kallar inte ens in mig. Jag får inte ens komma dit. Jag blir inte ens bedömd. Vad i helvete ska jag göra? Jag är fast i ett svart hål utan chans att någonsin komma upp ur det. Vad. Ska. Jag. Göra?

Eftersom jag har en underbar pojkvän med mycket mer pengar än vad jag har (då jag är arbetslös, skollös och bara går runt och drar hemma hos mor) så ska han och jag gå till en privat dietist, och betala dyrbara pengar. Hans pengar då. Han hjälper mig gladeligen då jag mår så fruktansvärt dåligt. Men ska det verkligen vara såhär? Ska det gå till såhär?

Det tycker inte jag. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jag får ingen hjälp av vården!
  • Annelie 76

Jag tycker du ska vända dig till nån som kan nåt om sockerberoende istället. Men det kostar ganska mycket pengar. Men iaf Bitten Jonsson är den som kan mest i Sverige och som kanske kan ge dig lite hjälp: http://www.bittensaddiction.com/

Du kan ju börja med att köpa hennes bok: http://www.bokia.se/sockerbomben-i-din-hjarna-bli-fri-fran-ditt-sockerberoende-4304138

Tyvärr är det svårt att få hjälp, man måste i princip vara frisk för att orka strida. Men med Bittens hjälp kan du få rätsida på en del av dina problem, sen kanske hon kan hjälpa dig vidare med resten...   

• Fia 28

Även om du får tid till en dietest så finns det inget undermedel för att du ska bli av med ditt sockerberoende. Det gäller helt enkelt att skippa allt sött en tid och även kolhydrater som bidrar till sockersuget. Ja det blir kämpigt i två veckor, men det går om.

• Smärta
    Annelie 76 skrev 2013-06-11 10:41:45 följande:
    Jag tycker du ska vända dig till nån som kan nåt om sockerberoende istället. Men det kostar ganska mycket pengar. Men iaf Bitten Jonsson är den som kan mest i Sverige och som kanske kan ge dig lite hjälp: www.bittensaddiction.com/

Du kan ju börja med att köpa hennes bok: www.bokia.se/sockerbomben-i-din-hjarna-bli-fr...

Tyvärr är det svårt att få hjälp, man måste i princip vara frisk för att orka strida. Men med Bittens hjälp kan du få rätsida på en del av dina problem, sen kanske hon kan hjälpa dig vidare med resten...   
    Jag ska nog gå till en privat dietist här i Göteborg. Tack för tipset.
  • Smärta
    Fia 28 skrev 2013-06-11 11:55:17 följande:
    Även om du får tid till en dietest så finns det inget undermedel för att du ska bli av med ditt sockerberoende. Det gäller helt enkelt att skippa allt sött en tid och även kolhydrater som bidrar till sockersuget. Ja det blir kämpigt i två veckor, men det går om.
    Haha, jag lovar dig att det inte är så enkelt. Jag skippade socker och kolhydrater i tre månader. Men allting kom tillbaka större än förut. Så, nej, det där fungerar verkligen inte.
  • Fia 28
    Smärta skrev 2013-06-11 12:01:38 följande:
    Haha, jag lovar dig att det inte är så enkelt. Jag skippade socker och kolhydrater i tre månader. Men allting kom tillbaka större än förut. Så, nej, det där fungerar verkligen inte.
    Vad tror du riktigt en dietist kan göra då?
  • Ellie

Jag antar att du också sökt hjälp via vårdcentral, och inte enbart via psyk (hjälper mest självmordsbenägna eller akuta psykoser), eller dietist på egen hand?
    Via en vårdcentral bör du kunna få en läkarremiss till en dietist många VC har också egna dietister eller sjuksköterskor som är specialutbildade inom hälsa/friskvård, där man får hjälp med livsstilsförändringar.
    Det kan ju vara så att du även via VC upplever att du inte får hjälp, och i så fall är det beklagligt. Kanske lista om dig? Du behöver en kontinuerlig läkar-kontakt och även om det är kämpigt att hitta rätt läkare så är det via VC du bör kunna få den hjälp du behöver (med remisser eller annat).

• Smärta
    Fia 28 skrev 2013-06-11 12:05:53 följande:
    Vad tror du riktigt en dietist kan göra då?
    Jag tror att en dietist kan hjälpa mig att få en rutin. Alltså, genom att träffa mig en gång i veckan under mer än en månad, eftersom det är ungefär då alla inom vården börjar ge upp på mig. En dietist ska ju ge råd och stöd. Jag klarar liksom inte att upprätthålla en rutin på egen hand. Förstår du?
  • Smärta
    Ellie skrev 2013-06-11 12:12:54 följande:
    Jag antar att du också sökt hjälp via vårdcentral, och inte enbart via psyk (hjälper mest självmordsbenägna eller akuta psykoser), eller dietist på egen hand?
    Via en vårdcentral bör du kunna få en läkarremiss till en dietist många VC har också egna dietister eller sjuksköterskor som är specialutbildade inom hälsa/friskvård, där man får hjälp med livsstilsförändringar.
    Det kan ju vara så att du även via VC upplever att du inte får hjälp, och i så fall är det beklagligt. Kanske lista om dig? Du behöver en kontinuerlig läkar-kontakt och även om det är kämpigt att hitta rätt läkare så är det via VC du bör kunna få den hjälp du behöver (med remisser eller annat).
    Det är vårdcentralen jag snackar om just nu. Psyk hjälper mig inte förrän oktober och dietisten på både Backa vårdcentral och Biskopsgårdens vårdcentral (Elisabeth Laurell på bägge vårdcentralerna) nekar mig vård eftersom mitt tillstånd inte är "livshotande". Dock har jag mailat ordföranden för hälso- och sjukvårdsnämnden i Göteborg(Hisingen) nu, så vi får se vad hon säger. Jag har en hel del klagomål på folks bemötande..
  • pluvdo

Har du bett om remiss till obesitasmottagningen på Sahlgrenska, alternativt ringt dit själv?

Svar på tråden Jag får ingen hjälp av vården!