• Smärta

Jag får ingen hjälp av vården!

Jag vet inte om detta är rätt forumskategori, men skitsamma just nu. Detta är VIKTIGT!

Jag är så frustrerad att jag har börjat fundera på att ta livet av mig. Jag har i många år (6 år faktiskt) sökt hjälp för dessa saker: underlivsproblem, panikångest, självskadande, fetma, depression, ensamhet, tvångstankar, självhat(dålig självkänsla), sockerberoende, matproblem överlag, jobbig mage(IBS), ätstörningar, orolighet, nervositet, ADHD och just nu utreds jag också för borderline personlighetsstörning, vad jag har förstått.

Den senaste tiden har jag gått upp och ner så mycket i vikt att det tär på mina organ, speciellt min tarm. Min mage är antagligen förstörd för resten av mitt liv - och jag är bara 20 år. Jag har varit bulimiker, jag har svält mig själv och jag har hetsätit. Det enda som är kvar nu är en hetsätande, sockerberoende 101,5 kilos deprimerande..klump. Jag är för övrigt 1,62 cm lång. Här har vi många akuta aspekter, eller hur? Man borde kunna få hjälp med något av det här?

Nej. Jag sökte förra veckan en dietist för hjälp med mina extrema sockerproblem (äter godis+glass nästan varje dag, och ibland kommer jag upp i 6000 kalorier på bara en dag) men fick veta att jag antagligen måste ha läkarremiss. Kom inte ens fram till att få prata med en dietist. Dessutom var den ordinarie dietisten gravid och sjukskriven. (Jag kanske bör nämna att varenda gång jag har sökt hjälp så har alla de som ska hjälpa mig varit gravida, sjuka eller sagt upp sig från jobbet, och så har jag blivit bortglömd.)

Dock sa hon i telefonen att hon skulle ringa upp mig om hon hittade något. Det gjorde hon! En dietist som jag kunde ringa. Jag lade på och ringde. Inget svar. Så jag lämnade ett meddelande. Idag hade jag fortfarande inte hört från henne så jag ringde upp henne på det numret jag fick, igen. Och igen. Och igen. Och igen. Fyra gånger ringde jag henne på samma nummer, tills jag insåg att jag hade ett till nummer till just denna dietist, eftersom hon tydligen fanns på två ställen i Göteborg. Där svarade hon på en gång.

Jag förklarade att jag behövde få en tid för att jag var i stort behov av hjälp. Jag sa att jag har ett sockerberoende som jag behöver hjälp med, varpå hon svarade med att "alla är vi lite sockerberoende.. Sockerberoende finns egentligen inte, det är något som media har hittat på." ...sedan fortsatte det, så fort jag skulle säga något blev jag avbruten: "Du kan inte få någon hjälp här i alla fall. De har dragit ner på dietister i hela regionen. Jag kan inte hjälpa dig.", "du får gå till en privat dietist om du vill ha hjälp.", "Jag tar bara hand om livshotande fall."

Livshotande fall? En dietist? Som tar hand om enbart livshotande fall? Allt för att spara pengar. Hon hjälper alltså inte en extremt överviktig 20-åring utan något socialt liv att må bra igen, enbart för att spara pengar.

Detta har jag för övrigt hört var jag än har ringt. Var jag än har vänt mig. "Vi kan inte hjälpa dig."

Jag kontaktade psyk (angående allt dåligt i mitt liv) i november förra året. Jag flyttade hit (Gbg) i slutet av juli förra året dessutom. Sedan dess har jag inte fått någon hjälp därifrån. Däremot har jag fått berätta om mitt liv för två personer, en psykolog och en läkare, under cirka fem sessioner. Fem sessioner sedan november. I mars slutade de att höra av sig, så jag ringde nu i maj. Det visade sig att de inte har någon psykolog som kan hjälpa mig förrän i oktober. Så jag sitter alltså hemma i allt mitt självhat, utan att få tag på varken dietist eller psykologisk hjälp, i elva månader. Och som sagt, innan dess har jag i 5-6 år försökt jaga rätt hjälp.

Jag bör nämna att jag alltid har bott i Västra Götalands-regionen. Jag varnar er. Flytta inte hit.

Vad ska jag göra? Jag får ingen hjälp någonstans. De kallar inte ens in mig. Jag får inte ens komma dit. Jag blir inte ens bedömd. Vad i helvete ska jag göra? Jag är fast i ett svart hål utan chans att någonsin komma upp ur det. Vad. Ska. Jag. Göra?

Eftersom jag har en underbar pojkvän med mycket mer pengar än vad jag har (då jag är arbetslös, skollös och bara går runt och drar hemma hos mor) så ska han och jag gå till en privat dietist, och betala dyrbara pengar. Hans pengar då. Han hjälper mig gladeligen då jag mår så fruktansvärt dåligt. Men ska det verkligen vara såhär? Ska det gå till såhär?

Det tycker inte jag. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jag får ingen hjälp av vården!
  • Annelie 76

Välj iaf en dietist som är inriktad mot LCHF och inte en som föredrar tallriksmodellen. LCHF är klart överlägset när det gäller att bekämpa sockermonstret. Allra bäst vore om det fanns en KBT-terapeut med LCHF-inriktning men jag hittade ingen i Göteborg.

Det bästa jag hittar är det här: http://www.lchfhalsa.se/index.html men det är inte så illa. Och hon är närmare än Bitten Jonsson... 

• Fia 28
    Smärta skrev 2013-06-11 12:36:56 följande:
    Jag tror att en dietist kan hjälpa mig att få en rutin. Alltså, genom att träffa mig en gång i veckan under mer än en månad, eftersom det är ungefär då alla inom vården börjar ge upp på mig. En dietist ska ju ge råd och stöd. Jag klarar liksom inte att upprätthålla en rutin på egen hand. Förstår du?
    Jag förstår väl helt enkelt inte hur en dietist ska hjälpa dej med det. Jag har själv varit till en dietist och visst fick jag massa nyttig information, men det är ju ändå JAG som själv ska sköta dieten, inte dietisten.
    Man kan även snacka om dylikt med en terapeut som kanske har bättre tid att träffas oftare.

Har du annars testat hypnoterapi?
  • Smärta
    pluvdo skrev 2013-06-11 12:43:20 följande:
    Har du bett om remiss till obesitasmottagningen på Sahlgrenska, alternativt ringt dit själv?
    Känner inte ens till den mottagningen faktiskt.
  • Smärta
    hundpuss skrev 2013-06-11 12:44:48 följande:
    Har du funderat på yoga? 
    Har testat yoga, ja.
  • Smärta
    Annelie 76 skrev 2013-06-11 12:49:11 följande:
    Välj iaf en dietist som är inriktad mot LCHF och inte en som föredrar tallriksmodellen. LCHF är klart överlägset när det gäller att bekämpa sockermonstret. Allra bäst vore om det fanns en KBT-terapeut med LCHF-inriktning men jag hittade ingen i Göteborg.

Det bästa jag hittar är det här: www.lchfhalsa.se/index.html men det är inte så illa. Och hon är närmare än Bitten Jonsson... 
    Hm.. Okej? Jag vill mest lära mig att äta normalt igen. Som människor alltid har ätit. Lite av varje osv. Jag har ju varit frisk "en gång i tiden". Det finns många som håller en normalvikt men som inte äter enbart enligt LCHF.
  • Smärta
    Fia 28 skrev 2013-06-11 12:54:24 följande:
    Jag förstår väl helt enkelt inte hur en dietist ska hjälpa dej med det. Jag har själv varit till en dietist och visst fick jag massa nyttig information, men det är ju ändå JAG som själv ska sköta dieten, inte dietisten.
    Man kan även snacka om dylikt med en terapeut som kanske har bättre tid att träffas oftare.

Har du annars testat hypnoterapi?
    Jo, såklart. Men det är ingen diet, det är en livsstil. och är man sjuk behöver man hjälp med att sköta livsstilen. Vi har nog inte haft samma problem.
    Terapeut får jag inte heller tag på.

Hypnoterapi har jag inte testat, nej. Det enda jag vill ha är en dietist. Kommer ni inte med vettiga svar så svara inte alls. Min fråga var ju egentligen bara om hennes bemötande var korrekt eller ej.
  • pluvdo
    Smärta skrev 2013-06-11 14:00:41 följande:
    Känner inte ens till den mottagningen faktiskt.

Sahlgrenskas överviktsmottagning. Dit remissades jag när jag bad om hjälp. Där har de dietister och så.
  • hundpuss
    Smärta skrev 2013-06-11 14:01:06 följande:
    Har testat yoga, ja.
    Vilken typ av klass och hur länge`?
  • Waldo

Grattis, då bor du i en av de bättre regionerna!
    Dem har en väl fungerande obesitas mottagning och väldigt duktiga kirurger på Sahlgrenska om man skulle välja det.
    Men framförallt just en bra mottagning som jag tycker du ska kontakta omgående

Jag blir alltid helt förbluffad när jag ser trådar där folk håller på att förhandla med sjukvården och nöjer sig med idiotsvar.
    När jag kontaktar min vårdcentral så bokar jag en tid med min läkare, jag informerar inte sköterskorna om vad mitt besök gäller.
    Jag kan säga att jag vill träffa min läkare för ett samtal, börjar dom fråga vidare om vad det gäller hälsar jag att då får dom utbilda sig till läkare först.

När jag så träffar min läkare berättar jag om mitt problem och vad jag vill ha hjälp med.
    Jag låter inte mig hunsas runt med knepiga svar, är det något jag inte känner funkar säger jag det och så pratar vi vidare om det

Jag har skaffat mig en privatläkare så jag träffar samma läkare varje gång
    Det är guld värt att ta sig den tiden. Han känner mig och jag känner honom, vi vet precis vad vi kan kräva av varandra

• josen 1

Det finns något som heter "valet" i Göteborg som jobbar med olika former av beroenden, bland annat sockerberoende, testa att kontakta dem, har hört mycket bra om dem..

• Smärta
    Waldo skrev 2013-06-12 10:45:29 följande:
    Grattis, då bor du i en av de bättre regionerna!
    Dem har en väl fungerande obesitas mottagning och väldigt duktiga kirurger på Sahlgrenska om man skulle välja det.
    Men framförallt just en bra mottagning som jag tycker du ska kontakta omgående

Jag blir alltid helt förbluffad när jag ser trådar där folk håller på att förhandla med sjukvården och nöjer sig med idiotsvar.
    När jag kontaktar min vårdcentral så bokar jag en tid med min läkare, jag informerar inte sköterskorna om vad mitt besök gäller.
    Jag kan säga att jag vill träffa min läkare för ett samtal, börjar dom fråga vidare om vad det gäller hälsar jag att då får dom utbilda sig till läkare först.

När jag så träffar min läkare berättar jag om mitt problem och vad jag vill ha hjälp med.
    Jag låter inte mig hunsas runt med knepiga svar, är det något jag inte känner funkar säger jag det och så pratar vi vidare om det

Jag har skaffat mig en privatläkare så jag träffar samma läkare varje gång
    Det är guld värt att ta sig den tiden. Han känner mig och jag känner honom, vi vet precis vad vi kan kräva av varandra
    Jo, någon nämnde något om den mottagningen. Jag ska väl kolla upp det. Saken är väl den att jag inte har en läkare som är "min läkare". Det har jag inte haft på många år. Jag kommer nog som sagt att välja att gå till en privat dietist. Det är ju inte så att jag nöjer mig, jag försöker nå ut men ingen kan hjälpa mig. Hur ska man veta, i min ålder, var man ska vända sig när man PRECIS har insett att man är beroende?

Och som sagt har jag ingen läkare. Jag har verkligen inte råd med en privatläkare heller.

Tack.
  • Smärta
    pluvdo skrev 2013-06-11 15:05:22 följande:

Sahlgrenskas överviktsmottagning. Dit remissades jag när jag bad om hjälp. Där har de dietister och så.
    Var bad du om hjälp då? Var det hos din läkare eller nåt då? För jag vet inte riktigt var jag ska vända mig för att få komma dit, för jag antar att jag behöver en remiss? Jag har ju ingen läkare heller. Jag har bara varit hos en läkare en gång sedan jag flyttade till Göteborg.
  • pluvdo
    Smärta skrev 2013-06-12 13:52:29 följande:
    Var bad du om hjälp då? Var det hos din läkare eller nåt då? För jag vet inte riktigt var jag ska vända mig för att få komma dit, för jag antar att jag behöver en remiss? Jag har ju ingen läkare heller. Jag har bara varit hos en läkare en gång sedan jag flyttade till Göteborg.
    Vårdcentralen. Ring till obesitasmottagningen och fråga hur man blir skickad till dem.
  • Ellie

Om du ringer din vårdcentral för att få en tid så bör det inte dröja många veckor innan de har en möjlighet att ta emot dig. Be då om en remiss till obesitasmottagningen.

I övrigt är det så att du betalar samma avgifter oavsett om du går till vården som drivs av Västra Götalandsregionen eller till någon privat vårdgivare som regionen har avtal med. Du kan alltså leta upp en privat läkarklinik och få komma dit med samma kostnad som till en vanlig VC. De har ev möjlighet att ta emot dig snabbare. Kolla bara noga så att de har avtal med regionen, annars kan det bli dyrare.

http://www.sahlgrenska.se/su/obesitasmottagning

• har haft lika dant

hej smärta.. jag lovar hjälpa dig har haft samma problem . jag känner en bra läkare. jag lider med dig svår smärta är jobbigt och magen kass . men min läkare hjälpte mig. hör av dig 070 3301 880

Svar på tråden Jag får ingen hjälp av vården!