Vad tycker ni om pojknamnet Silas?
Trashigt, trendigt, klassiskt, aldrig hört förut, låter som ett hittepå-namn osv?
Trashigt, trendigt, klassiskt, aldrig hört förut, låter som ett hittepå-namn osv?
Ja, såklart. Vi tycker det är fint, men vill ju inte att folk ska rynka pannan eller be oss bokstavera det varje gång. Jag har bekanta som heter det, men många har aldrig hört det och då vi har ett ovanligt efternamn så vill vi ha ett förnamn som folk "fattar" direkt :)
Det är ett namn som jag själv har haft funderingar på. Vackert - speciellt och unikt. (änsålänge)
Dock tycker jag att det engelska uttalet av namnet är vackrare än det svenska.
Det finns väl en "Silas von Anka". Kommer ihåg det från Kalle ankas släktträd som man fick i omgångar och kunde bygga ihop om man köpt alla tidningar (80-90-tal). Ovanligt namn är det nog, varken fint eller fult tycker jag. Kanske ett bra mellannamn.
Det jag menade med negativ var inte hans beskrivning i Bibeln utan att det kan uppfattas negativt iom att det i princip endast brukar förknippas med bibeln och man kan uppfatta det som negativt att döpa någon efter bibeln. Låter kanske lite rörigt men du förstår säkert hur jag menar. Andra lite mer vanliga bibliska namn, som Rebecca eller Mattias, tänker man inte direkt på bibeln, men som Silas eller Moses går tankarna ganska oavkortat till bibeln (åtminstone för mig, och jag är inte troende alls).
Kan inte riktigt bestämma mig. Gillar att det är bibliskt och jag gillar -as på pojknamn. Men sen samtidigt så är det lite väl gulligt för min smak. Men ändå ett bra namn.
Funkar helt okej i Sverige med så länge det inte blir typ Silas Jansson.
Silas är fint. Vi har en hund efter silas i da Vinci koden ;)
Silas: får mig att tänka på en karaktär i Vilhelms Mobergs Rid i natt
Jättefint tycker jag, men inte gubben. Betyder ju skog ;)
Det är ett deprimerande namn på grund av den bibliska gestalten, tycker jag. Men få människor känner nog till berättelsen, så jag tror snarare att folk i allmänhet kommer att tycka att det bara är konstigt.