Anonym (Jobbigt) skrev 2013-06-13 13:09:52 följande:
Tack du med :) Som du säger så vill man ju ta tag i problemet från grunden och inte bara måla över dom med diverse psykofarmaka, särskilt som det är hormonrelaterat och inte någon psykisk sjukdom (även om det känns så ibland!) Berätta gärna hur det går med krämen. Det låter väldigt intressant. Har själv testat Cerazette som ju är mini-piller med endast progesteron och kände mig tyvärr sämre av det. Samma med andra vanliga p-piller som jag också testat- inget bra resultat alls! Jag kan dessutom se tillbaka på de perioder när jag åt p-piller och se hur de sammanfallit till 100% med perioder då jag mått rätt dåligt och tagit beslut som inte är helt i linje med min personlighet. Det är skrämmande. Och heja, heja dig! Du kommer att hitta något som passar! Ska bli så intressant att höra om krämen, är den till för att avhjälpa PMS? Hade ägglossning nu i dagarna och känner hur humöret svänger hela tiden. Ena stunden är livet på topp och jag känner mig glad och lycklig och andra sekunden retar jag mig på allt och livet känns meningslöst. Upplever du att yttre stress kan påverka extra mycket? Vi står inför en stor flytt nu och jag tror att det gör saken värre stundvis. Apropå acnen så försvann min i samband med min graviditet och har inte kommit tillbaka alls! PMS/D var också som bortblåst de första 6 månaderna ungefär efter förlossningen. Fick mens efter ca 8 veckor och var så nöjd de första månaderna- ingen PMS/D. Kom ju tyvärr tillbaka, grrr!
Ang. p-piller/minipiller så förstår jag faktiskt att det stjälper mer än hjälper :// De innehåller ju syntetiska hormoner, bla. den DÅLIGA formen av östrogen, som är förenad med alla de problem som listan i min länk nämner, och även cancerrisk.
Om man dock försöker jämna ut den hormonella obalansen med samma hormon som redan finns i kroppen, den naturliga sorten - vill jag tro att man kan bli bättre!!
Den krämen jag nämner hjälper mot både PMS/D-besvär och klimakteriebesvär!
Jag funderar på om det här med graviditet och avsaknad av PMS - jag tycker mig ha läst att progesteronet ökar skitmycket under en graviditet, vilket kanske gör så man mår bättre ett tag efteråt ? Men sen kanske hormonerna blir de samma som innan graviditeten, och man därför får tillbaka allt dåligt mående ?
(Spekulerar bara nu & försöker hitta förklaringar)
Jag tror absolut yttre omständigheter kan påverka PMS/D negativt, och att man kan må mycket mycket sämre när man är stressad - men jag tror även att inre omständigheter kan påverka!
Såsom Nina skriver nedan verkar kosten vara viktig att hålla koll på! Jag har precis som Nina skaffat mig grymt mycket bättre matvanor, i ren desperation, och för att jag mådde så dåligt i magen av ris, pasta, bröd och sådant! Jag bestämde mig för att skippa det jag fick magkatarr av och äter typ en halv tallrik med grönsaker/bönor varje dag, och andra halvan av tallriken full med något slags protein - typ fisk eller tofu eller Quorn!
Jag vill tro att detta hjälpt mig en hel del!! Är också mitt i PMD-måendet just nu, men mår 100 ggr bättre än jag brukar göra ... Har inte haft EN ENDA gråtattack hittills, och annars brukar jag inte kunna sluta gråta ://
Det som besvärat mig denna gång har varit darrighet, korta minnesförluster, ilska och fet paranoia!
Jag vet inte om nån upplever samma - men jag är HELT SÄKER på att PMD förstärker mina andra psykiska besvär MASSOR :// Jag har asperger, borderline och problem med social fobi. När jag blir "sjuk" i PMD-måendet, så märker jag hur jag blir HELT avstängd socialt, pallar inte prata med nån, tror alla avskyr mig på något hemligt sätt, tror jag har gjort alla något negativt, pallar inte att människor glor på mig - blir arg av deras blickar, känner mig utstirrad och extra märkbar överallt osv osv!
Dessa symtom är annars under kontroll under tiden jag mår bra - men när PMD-perioden börjar blir jag som sagt en sjuk människa ...
Blir ett skitlångt inlägg nu - men har du (& ni andra PMS/D-drabbade tjejer) märkt att sexlusten är en jävla berg och dalbana ?
För mig blir det så att jag tänker på sex HELA TIDEN precis när mensen är slut och ägglossningen är på gång. Vill hela tiden och MÅSTE typ väldigt ofta, för att inte bli galen, känns det som.
När perioden då jag har störst chans att bli gravid är över - dvs. från ägglossning och typ 2 v framåt, klingar min sexlust av .... tänker inte ett skit på sex längre, känner inget behov av det, blir dålig på att ta initiativ ... rent allmänt slö vad det gäller sex.
Nån som känner samma ?
Tycker det är skitjobbigt hur det bara svänger om sådär drastiskt ://