• Äldre 11 Jun 20:01
    16503 visningar
    0 svar
    0
    16503

    Ensam mamma genom insemination

    Jag vet att det finns olika åsikter om huruvida det är rätt att frivilligt planera att skaffa barn när man är ensam etc, jag undanber mig därför kommentarer om det.

    Jag är snart 27 år, för tillfället studerande (snart färdig) och har bestämt mig för att försöka bli gravid genom insemination i Danmark i början på 2014. Jag räknar med att ha fått ett jobb tills dess.

    Det jag funderar på är hur det blir rent juridiskt med ett donator-barn?

    Jag har förstått att man får ett intyg där det står att fadern är en donator och att det i barnets dokument kommer att registreras som om att fadern är okänd.
    Står det just att fadern är okänd (på samma sätt som om jag hade haft sexuellt umgänge med en okänd man och blivit gravid eller antecknas det att det skett just via insemination)?

    Går det för någon att få reda på på vilket sätt barnet kommit till (kommer givetvis att berätta för barnet, men det känns inte riktigt bra om det finns dokumenterat och någon kan få reda på det)?

    Hur går det till med underhållsbidrag (har man rätt att ansöka om det via försäkringskassan om man behöver det, jag har en bra ekonomi redan som student så det är inte säkert att jag behöver, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden?)?
    Är det någon skillnad om man ansöker i samband med att barnet föds eller om man gör det när barnet är några år?

    Är socialen negativt inställda till frivilligt ensamstående mammor (håller de en under extra uppsikt, kollar de upp hur man bor, är det någon skillnad på om man ansöker om underhållsbidrag, skulle behöva bostadsbidrag och liknande eller ej etc)?

    Om jag som helt ensam förälder skulle dö eller liknande, vad händer med mitt barn då (kan exempelvis min syster eller min bror ta hand om barnet då, om jag uttrycker en önskan om det och de accepterar - båda har stabila förhållande sedan många år tillbaka, egna barn, bra jobb och inkomster, hus, bil etc)?

    Finns det någonting, rent juridiskt, som man bör tänka på när man planerar att bli frivilligt ensamstående mamma med en donator som pappa till barnet?


Svar på tråden Ensam mamma genom insemination