• LisaNi

Hur får vi dottern att sova klart på morgonen?

Vår dotter är snart 1,5 år och vaknar varje morgon vid 05. Problemet är att hon är jättetrött då, gnällig, gnuggar ögonen, gäspar, men vill ändå absolut gå upp! Är sen uppe 2-3 timmar och sover igen 1-2 timmar (somnar oftast igen mellan 0730-0800). Hon sover i eget rum som är mörkt (både mörkläggningsrullgardin och mörka gardiner fördragna), så jag tror inte det är ljuset som väcker henne. Jag tror inte heller hon vaknar av att hon är hungrig, hon vill oftast inte ha frukost direkt vid 05, utan äter med god aptit först vid 0630.

Dagen ser ofta ut så här:
    05 vaknar
    0630 frukost
    0800-0930 sover
    1000 mellanmål
    1200 lunch
    1400-1530 sover
    1600 mellanmål
    1800 middag
    1930 somnar (är då jättelätt att lägga, är verkligen trött)

Det känns ju som det hade varit mycket bättre för henne att hon sov 1-1,5 timme mer på morgonen! Hon verkar inte ha sovit klart och behöver sova ganska snart igen.
    Dessutom skall hon börja dagis  efter sommaren och då kan hon ju inte gå och lägga sig 1-2 timmar precis när hon kommer dit? (Förutom att vi skall börja jobba och det hade ju varit skönt att slippa gå upp 05 varje morgon.)

Så här har det varit ganska länge, cirka 6 månader. Vi har hoppats på att det skall ordna till sig själv, kanske ändring mot en sovning per dag, men inget verkar hända.

Vi har försökt att hålla henne uppe längre på kvällen (verkligen en kamp, hon är stå trött att det närmast är tortyr), hon vaknar ändå 05.

Vi har försökt att hindra henne från att sova morgnluren och hålla henne vaken till 11-12 och bara sova en gång per dag, det blir inte heller bättre. Höll på med det i en vecka och fick en grinigare och grinigare unge som ändå vaknade 05 på morgonen och var trött hela dagarna.

Har någon nåt tips eller är det bara att hålla ut???

• Svar på tråden Hur får vi dottern att sova klart på morgonen?
  • LillGris

Ja du, jag hade samma bekymmer. Vi gjorde som så att vi tokaktiverade ungen när han började bli trött, så han inte "fick" (låter hemskt men du fattar) sova vid åtta. Höll honom vaken till åtminstone 10.,30 (gick ut och gungade, lekte i sandlådan osv). Tog ett par dagar sen vande han sig med bara en sovstund per dag, och då började han sova längre på morgonen. Nu vaknar han vid 06,30 ungefär, det är mycket mer humant :) men alla ungar är ju olika så det som funkade för oss kanske inte funkar för er. Han var 16 mån när vi gjorde detta.

• LillGris

Men dagsrutinen blev lite annorlunda då också, nu lägger han sig vid 18,30 istället för 19,30 och sover middag typ 11-12,30 :)

• tundra

Ta bort morgonsovningen helt klart.
    Aktivera aktivera.
    Vid 18 mån sover barn bara 1 gång.
    Låt lunch vilan vara tidigare. Runt 11-12.

Det tar ett tag innan dygnsrytmen ändrar sig. Låt det ta tid.

• Vinterankan

Det kommer säkert lösa sig när hon börjar på dagis. Så där är jag också om jag har möjlighet att helt själv bestämma och jag är snart 35.

• FrkJenny

Det kan hända mycket under en sommar och det händer för det mesta ännu mer vid förskolestarten, efter inskolningen när barnet börjar komma in i förskolans rutiner.
    Att hålla på och mecka med dygnsrytmen redan nu kan förvisso fungera, men tar kanske mer energi än det faktiskt ger..?
    Speciellt med tanke på om rutinerna snart ändå behöver göras om så att de funkar med förskolans, hur nu rutinerna ser ut på just er förskola.
    Jag brukar inte rekommendera att man vänder upp och ner på fungerande rutiner i förebyggande syfte inför förskolestarten eftersom det brukar ge sig av sig själv, men om man ändå tänker bryta upp rutinerna för att försöka skapa nya så är det bra om det kan vara lite långsiktigt så att det inte bryts direkt när förskolan startar. Kolla i så fall upp vilka tider som gäller på förskolan ni valt.

Och nej, hon kan kanske inte gå och lägga sig direkt när hon kommer men det brukar inte vara några problem att få sova en kort stund direkt efter frukost på förskolan.
    De perioder vi har barn som behöver sova två gånger brukar vi lägga dem vid 8.45/9.00 första gången, men begränsa sovtiden till kanske 30 minuter så att de hinner bli trötta igen till den långa vilan som vi har strax efter 12 och fram till senast 14.30. Vi äter frukost 8, frukt c:a 9.30, lunch 11.15 och mellanmål kl 15 ( ja det är väldigt långt emellan på eftermiddagen men det har fungerat).

• Natulcien

Ja, sover hon hela 3 timmar på dagen så är det ju inte så konstigt att hon har en kort natt. Så det är ju dagsömnen ni måste jobba på att minska i så fall.
    Eller så är hon bara morgonpigg..? Min systerson vaknade runt kl.5 ända upp till 4-årsåldern hur mycket de än mixtrade med dagsömn, läggningstider etc.

• Emmis

Jag skulle prova att ta bort förmiddagsvilan och lägga eftermiddagsvilan direkt efter lunchen istället. Gissar att det är så det fungerar på många förskolor. Antingen det eller helt enkelt avvakta förskolestarten och anpassa henne efter deras rutiner då.
    När min dotter började förskolan vid 15 månader sov hon fortfarande en timme på förmiddagen och 1-1,5 på eftermiddagen. Det innebar att hon i början fick läggas där när de andra gick ut på förmiddagen. Eftersom tiden inte riktigt fanns så höll de henne vaken så länge det gick och vartefter så kunde de helt hoppa över förmiddagsvilan. De första månaderna efter det hände det ändå att de fick låta henne sova över lunchen, men då räckte den vilan och hon behövde inte sova mer före kvällen. Det fungerade rätt bra ändå och vi fick ju förstås hålla deras rutiner på helgerna och kämpa för att ha henne vaken till efter lunchen då också.

• LisaNi

Tack för svar!

Det bekräftar väl det vi känner/tänker, dvs antingen får vi försöka en längre period med att aktivt få till bara en sovning på dagtid, eller så väntar vi och ser vad som händer under sommaren och sen när dagis börjar.

Finns dock en risk att hon är en väldigt morgonpigg en, finns ganska många sådana på båda sidor släkten, både barn och vuxna...

• Lillii

Ju senare jag lägger mina barn (1,5 och 3) ju tidigare går de upp =/ 
    de går upp mellan 6-7 vanligtvis och lägger sig strax runt 19.  

Det är inte nått ljud som återkommer som väcker henne? Min lilla vaknar av kvällståget mot stockholm 22.57 8 av 10 kvällar och jag tror hon blir väckt av morgon tåget 6.13 .- eftersom ofta vaknar dessa tider - och hon har sällan sovit klart. 

• LottaF

Men om hon nu är trött men en morgonmänniska så kanske hon behöver lägga sig tidigare på kvällen. Vår ena son var morgonpigg och fick han för lite sömn på natten så vakna han ändå vid fem- halv sex varenda morgon. Men genom att lägga sig redan vid sex på kvällen aldrig senare än halv sju så klara han sig med en sovstund. Han är numera vuxen men är fortfarande morgonpigg och har aldrig sovit till tvåsiffrigt och somnar oftast innan midnatt. Så mitt förslag är att lägga henne tidigare och se om det hjälper er för att få ett piggt barn men tidiga morgnar.

Svar på tråden Hur får vi dottern att sova klart på morgonen?