• Anonym (villrådig)

Separera med 1-åring, hur göra med boende?

Jag och min sambo har en kris, minst sagt. Vi har två barn tillsammans, på snart 6 och drygt 1 år. Jag har tvivlat på mina känslor för sambon länge, och det är detta som utlöst den nuvarande situationen, där han nu flyttat till sin arbetsplats i väntan på att jag ska klara ut hur jag vill ha det :/
    Jag vet varken ut eller in, och funderar bland annat på praktiska saker. Hur göra med boendet för barnen? 6-åringen skulle ju kunna bo veckovis, men 1-åringen är för liten (tycker jag). När man är ett år ska man ha ett hem, inte två, tänker jag. Varken jag eller sambon är villiga att ge upp barnen på mindre än 50%, och min sambo är en utmärkt pappa som delat på föräldraledigheten och barnen är lika trygga med honom som med mig.
    Så min fråga riktar sig till er som separerat med så små barn i en liknande situation: hur har ni gjort?

• Svar på tråden Separera med 1-åring, hur göra med boende?
  • Jimman

Man kan ha 50/50 även för små barn men inte en hel vecka åt gången , dela upp det på 2-3 dagar i stöten så brukar det funka

• Anonym (villrådig)

tack för svar! Känner mest att det verkar så jobbigt för en så liten en att behöva kuska fram och tillbaka :( Om vi nu separerar funderar jag på att föreslå sambon att vi flyttar fram och tillbaka i stället för barnen. Alltså ett permanent boende för barnen, där vi vuxna alternerar med några dagars mellanrum.
    Någon som testat detta?

• Ramborg

Håller med. Har sett det på nära håll.

Tingsrätten beslutade interimistiskt om det, mot ena förälderns vilja. En eller två övernattningar åt gången hos vardera föräldern funkade så bra att även den förälder som motsatte sig det från början, accepterade det och det blev en förlikning när de hållit på några månader.

42.
  • Anonym (villrådig)

Vi är inte osams, och kommer (är jag iaf ganska säker på) att kunna samarbeta kring barnen. Blir bara så osäker efter att ha läst allehanda psykologer som menar att så små barn far illa av att inte ha en fast punkt :(

• Jimman

Barnen mår inte dåligt av att ha två fasta punkter men 1 v är för lång tid för så små barn att vara ifrån den andra föräldern

• Anonym (villrådig)

stort tack för svar! Jimman: har du egna erfarenheter?

• Jimman

Nä men har vänner som varit i detta läge

• Anonym (villrådig)

puffar tråden lite :)

• SupersurasunkSara

Att ni flyttar är ett utmärkt förslag. Så länge ingen av er hittar någon ny. Och så länge ni flyttar var tredje dag ungefär eftersom en vecka i de allra flesta fall är för länge.

Det brukar föreslås en övernattning vid ett år, två vid två års ålder och varannan v först vid 3 års ålder, men allt beror på barnet och hur barnet är samt anknytningen till båda föräldrarna. Och hur bra föräldrarna samarbetar.

• SupersurasunkSara

Ett förslag (oavsett vem som flyttar)

DU: Måndag em (hämta på dagis) till onsdag morgon (lämna på dagis) HAN: onsdag em till fredag morgon (hämta och lämna på dagis) DU: Fredag em till måndag morgon. (hämta och lämna på dagis) HAN: måndag em till onsdag morgon osv.

Alt kan man göra så att den som har helgen lämnar söndag em till den andra föräldern så ni samtidigt kan ta ett snack om barnen öga mot öga och inte bara via tfn osv.

Svar på tråden Separera med 1-åring, hur göra med boende?