Inlägg från: Anonym (villrådig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (villrådig)

Separera med 1-åring, hur göra med boende?

Jag och min sambo har en kris, minst sagt. Vi har två barn tillsammans, på snart 6 och drygt 1 år. Jag har tvivlat på mina känslor för sambon länge, och det är detta som utlöst den nuvarande situationen, där han nu flyttat till sin arbetsplats i väntan på att jag ska klara ut hur jag vill ha det :/
    Jag vet varken ut eller in, och funderar bland annat på praktiska saker. Hur göra med boendet för barnen? 6-åringen skulle ju kunna bo veckovis, men 1-åringen är för liten (tycker jag). När man är ett år ska man ha ett hem, inte två, tänker jag. Varken jag eller sambon är villiga att ge upp barnen på mindre än 50%, och min sambo är en utmärkt pappa som delat på föräldraledigheten och barnen är lika trygga med honom som med mig.
    Så min fråga riktar sig till er som separerat med så små barn i en liknande situation: hur har ni gjort?

• Svar på tråden Separera med 1-åring, hur göra med boende?
  • Anonym (villrådig)

tack för svar! Känner mest att det verkar så jobbigt för en så liten en att behöva kuska fram och tillbaka :( Om vi nu separerar funderar jag på att föreslå sambon att vi flyttar fram och tillbaka i stället för barnen. Alltså ett permanent boende för barnen, där vi vuxna alternerar med några dagars mellanrum.
    Någon som testat detta?

• Anonym (villrådig)

Vi är inte osams, och kommer (är jag iaf ganska säker på) att kunna samarbeta kring barnen. Blir bara så osäker efter att ha läst allehanda psykologer som menar att så små barn far illa av att inte ha en fast punkt :(

• Anonym (villrådig)

stort tack för svar! Jimman: har du egna erfarenheter?

• Anonym (villrådig)

puffar tråden lite :)

• Anonym (villrådig)
    SupersurasunkSara skrev 2013-06-13 22:59:42 följande:
    Ett förslag (oavsett vem som flyttar)

DU: Måndag em (hämta på dagis) till onsdag morgon (lämna på dagis) HAN: onsdag em till fredag morgon (hämta och lämna på dagis) DU: Fredag em till måndag morgon. (hämta och lämna på dagis) HAN: måndag em till onsdag morgon osv.

Alt kan man göra så att den som har helgen lämnar söndag em till den andra föräldern så ni samtidigt kan ta ett snack om barnen öga mot öga och inte bara via tfn osv.

Tack för svar Sara!

Samarbeta kommer vi som sagt att kunna göra, och båda barnen är fullständigt trygga med oss båda (sambon var hemma med den äldsta i ett halvår och den yngsta från det att han var 5,5 månader). Han är en utmärkt pappa som jag på inget vis vill beröva barnen.
    Men jag har också funderat på vad det skulle innebära för oss som vuxna att flytta: risken finns att det blir ett väldigt utdraget sätt att separera på, eftersom ingen egentligen kan börja ett nytt liv. Vi bor i en stad med höga bostadspriser och bostadsbrist, så det är inte direkt enkelt att finansiera 3 boenden. Alternativet är ju att vi delar även på "vuxenboendet", men då är ju som du säger risken stor att det havererar så snart någon träffar någon ny :/   
  • Anonym (villrådig)
    Anonym (man med klös) skrev 2013-06-14 10:46:04 följande:
    Finns lixom inte så många alternativ för dig. Förstår inte att du inte begriper det själv.

1) Dela barnen 50/50 , 2-3 dagar i stöten, och barnet for "kuska".
    2) Du ger upp barnet och har det om helgerna eller så.
    3) Du lever kvar ihop, om han också kan tänka sig detta alternativ.

Jag kallar mig för "villrådig" av en anledning :/ Det är ganska mycket jag inte har grepp om just nu, som jag misstänker att det är för många i denna situation...
  • Anonym (villrådig)

Stort tack för alla svar! För tillfället bor sambon på sin arbetsplats, men hämtar barnen på dagis varje dag vid 15 och är hemma med dem tills jag kommer hem vid 19. Då tar jag över och nattar/lämnar på dagis. Så nu träffar vi dem lika mycket. Vet dock inget än om hur det blir på semestern, situationen är väldigt oklar än. Dock lutar jag starkt åt att fråga sambon om vi möjligen kan temporärt försöka skaffa ett tillfälligt boende till att dela på, och alternera i 2-dagarsintervaller hemma under någon eller några månader för att hinna fundera lite.
    Vet inte, men det känns mest skonsamt för alla, och så får vi vuxna lite tid att tänka och slipper förhoppningsvis göra något förhastat och göra barnen illa i onödan :/

Svar på tråden Separera med 1-åring, hur göra med boende?