• SupersurasunkSara

Separera med 1-åring, hur göra med boende?

Att ni flyttar är ett utmärkt förslag. Så länge ingen av er hittar någon ny. Och så länge ni flyttar var tredje dag ungefär eftersom en vecka i de allra flesta fall är för länge.

Det brukar föreslås en övernattning vid ett år, två vid två års ålder och varannan v först vid 3 års ålder, men allt beror på barnet och hur barnet är samt anknytningen till båda föräldrarna. Och hur bra föräldrarna samarbetar.

• SupersurasunkSara

Ett förslag (oavsett vem som flyttar)

DU: Måndag em (hämta på dagis) till onsdag morgon (lämna på dagis) HAN: onsdag em till fredag morgon (hämta och lämna på dagis) DU: Fredag em till måndag morgon. (hämta och lämna på dagis) HAN: måndag em till onsdag morgon osv.

Alt kan man göra så att den som har helgen lämnar söndag em till den andra föräldern så ni samtidigt kan ta ett snack om barnen öga mot öga och inte bara via tfn osv.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Fors) skrev 2013-06-14 17:00:07 följande:
    Jo barnen mår dåligt! Det finns hur många vittnesmål som helst av idag vuxna barn som beskriver att det var mycket jobbigt att flytta hela tiden och att aldrig känna sig riktigt hemma. Att ni själva intalar er något annat för att själva må bättre är självklart.

ALLA barn mår inte dåligt. En del gör det. Min äldsta hade inte klarat av att kuska runt, men min yngsta hade nog klarat av det. Dock 'slapp' de eftersom pappan valde att inte ha umgänge. 

Jag tror förvisso också att barnen mår bäst av att ha ett hem, men idag är det sällan möjligt eftersom rättvisa är vad de vuxna vill ha. Hur ska man göra? Vem ska få bo med barnen när det som i TS fall är så att båda tagit sitt ansvar lika mycket? Hur löser man det.   
  • SupersurasunkSara
    Anonym (villrådig) skrev 2013-06-14 23:22:13 följande:
    Stort tack för alla svar! För tillfället bor sambon på sin arbetsplats, men hämtar barnen på dagis varje dag vid 15 och är hemma med dem tills jag kommer hem vid 19. Då tar jag över och nattar/lämnar på dagis. Så nu träffar vi dem lika mycket. Vet dock inget än om hur det blir på semestern, situationen är väldigt oklar än. Dock lutar jag starkt åt att fråga sambon om vi möjligen kan temporärt försöka skaffa ett tillfälligt boende till att dela på, och alternera i 2-dagarsintervaller hemma under någon eller några månader för att hinna fundera lite.
    Vet inte, men det känns mest skonsamt för alla, och så får vi vuxna lite tid att tänka och slipper förhoppningsvis göra något förhastat och göra barnen illa i onödan :/

Det låter klokt att ni gör så till en början iaf. Och en bra lösning på umgänget tills vidare också.
Svar på tråden Separera med 1-åring, hur göra med boende?