• blue raul

Syskonvagnsproblem, hur gjorde ni?

Hej! I november väntas barn nr.2. Då kommer vår tjej vara 3,5 o väga ca 17 kg. Då vi har hund som behöver flera promenader om dagen så måste vi ha en syskonvagn så det går att rasta hunden även när man är själv med barnen. 3,5 gillar att åka vagn och kommer inte orka gå bredvid eller åka ståbräda längre promenader. Jag försöker hitta en syskonvagn som passar en baby och ett barn i hennes ålder men många jag läst så har det varit maxvikt tex. 15 kg på sittdel. De flesta står det inget om alls. Har ni haft samma problem? Har ni barn med samma åldersskillnad och hittat en vagn som funkar? Tack för tips!

• Svar på tråden Syskonvagnsproblem, hur gjorde ni?
  • Sisisisi

Vi hade P&T från att lillebror kunde sitta under. Innan dess bar jag bebisen i sjal.

babyjogger och mountain byggy har väl oxå höga maxvikter på vagnarna.

• Kimlin

Hej!

När vi fick våran lillkille så vägde storasyster nästan 15kg. Idag väger hon garanterat ett par kilo till men vi har samma vagn kvar och det fungerar utmärkt.
    Vi köpte en begagnad vagn av något okänt märke men vi har inte haft några problem.

Jag tror det finns marginaler så att det inte är någon fara.
    Tycker att man ser föräldrar titt som tätt med rätt stora barn i syskonvagnar så de tål säkert att slitas på trots några kilo extra

• blue raul
    Sisisisi skrev 2013-06-14 11:21:28 följande:
    Vi hade P&T från att lillebror kunde sitta under. Innan dess bar jag bebisen i sjal. babyjogger och mountain byggy har väl oxå höga maxvikter på vagnarna.

P&T? Känns kallt att ha en minibäbis i bärsjal på vintern.. Ska kika på de märkena du skrev.
  • femhjärtan

Mountain buggy duo tar 25 kg per säte. Kanske något som passar er?

• Sisisisi
    blue raul skrev 2013-06-14 11:31:00 följande:
    P&T? Känns kallt att ha en minibäbis i bärsjal på vintern.. Ska kika på de märkena du skrev.

Phil & Ted. På vintern har man ju bara en större jacka på sig som du kan knäppa runt bebisen så sitter fen väl skyddad mot vind och kyla Det finns ju även varmfodrade bärskydd.
  • blue raul
    femhjärtan skrev 2013-06-14 11:35:51 följande:

Men så bra! Ska genast googla :)
  • blue raul
    femhjärtan skrev 2013-06-14 11:35:51 följande:

Nu har jag läst om den. Det stod att det var maxvikt 25kg. Men inte att det var det per säte? Fick uppfattningen av att de skulle va den sammanlagda vikten på barnen. Men jag kan ha fel? I vilket fall går det ju ha den ett tag då. Men inte med en 20 kgs och ett 10 kgs barn tex..
  • Glimra2

Vi hade en babytravel Amsterdam syskonvagn till våra söner där den äldsta väger 17 kg, tror maxvikt per säte är 18 kg. Hursomhelst så var den kanon tills den blev snodd :(
    Nu har vi en moutain buggy Swift, den är ok men stora sonen sitter inte lika bra i den som i babytravel Amsterdam.

• J3nni3

Vår äldsta var drygt 2,5 (och stor!) när lillebror kom så efter en del rekande bestämde vi oss för en Easywalker Duo. Mycket lik Mountain Buggy Duo, men med större liggdel. Nackdelen är att sittdelarna enbart är framåtvända, men inget större probleme då lillebror numera vägrar sitta bakåt (har haft singelvagn när jag varit ensam med honom). Storebror sitter bra i vagnen och är 102,5cm/18kg

• Spartacus

vi hade först phil & teds syskonvagn på höjden... den var visstdet smidig, men våra barn är rätt långa och dessutom så dröjde det väl inte mer än 2 månader för lillen att vägra ligga "undanstoppad"  

till slut blev det en vanlig brios duette, den är smalare än andra dubbelvagnar men får med ro plats med ett stort barn bredvid och har dessutom fullt liggläge så vi kunde ha bebisen där från 5 månader ca. stora barnet kan ju sitta utan stöd och lägga sig ned om han/hon blir trött... jättemysigt blev det faktiskt!

sen finns det ju vagnar med delade sitsar men dom är som sagt rätt klumpiga att ha att göra med... jag föredrar brio med den klassiska korgen under.     

• blue raul

Tack för alla tips! Tror vi bestämt oss för en mountain buggy duo eftersom den klara så hög vikt. Fanns ganska många i närheten av oss på blocket. Men om någon har något negativt att berätta om den så skriv gärna!

• blue raul

Nu har vi vart och provat mountain buggy. Den var alldeles för kort i ryggstödet. Dottern fick nästan sufletten i huvudet, så där sket det sig. Nu är vi inne på babyjogger city mini gt. Men köper gärna begagnad men finns typ endast ett fåtal i Sverige alldeles för långt bort. Några andra tips?

• Mellanmjölkens land
    blue raul skrev 2013-06-14 11:31:00 följande:

Vi kommer bära bebisen i vinter och fördelen med att den är så liten är att benen är för korta för att de ska sticka ut nedanför jackan. Jag kommer använda sambons enorma dunjacka över oss bägge
Svar på tråden Syskonvagnsproblem, hur gjorde ni?