• Fluffisarna

Hur mycket köpte ni ert hus för?

Tycker det kunde vara intressant att se vad olika människor köpte sitt hus för. Även vad månadskostnanden blev. Vad ni fick för låneränta etc. Var man bor har förstås betydelse så det får ni gärna delge!

Vi är intresserade av ett hus (i sörmland) med utgång på 1 290 000, men det kommer säkert att sluta på över 1,5 mille vilket är det vi har lånelöfte på. *snyft*

• Svar på tråden Hur mycket köpte ni ert hus för?
  • Jofimiel

Vi köpte vårt radhus för 1.6 milj ungefär, för 3 år sedan. Vi har en månadskostnad på 8000:- ungefär (lån,vatten,el och sånt), fast då amoterar vi ganska lite.

Vi bor i en söder förort till stockholm, radhuset är 105 kvm, 4 rok.

Nu sålde våra grannar precis o fick 2,2 så de har ju ökat iaf..

• Fluffisarna

Ja, Stockholm är ju jättedyrt, men det var ju tur att det verkar ha ökat! Hur mycket har ni över varje månad?

• AnneSophie

Vi köpte vårt hus (i Sörmland ca 40 minuter med bil från Sthml) för 1.8 miljoner för nästan exakt tre år sedan.
    Huset är på 120 m2 i boendeyta + tvättstuga och källare på ca 50 m2 + gästhus på strax under 60m3.
    Vi har en månadskostnad på ca 7000-8000 (nästan lika mycket som det kostade att bo i lägenhet i S-tälje) också och amorterar också lite. Har inte låneräntesiffran i huvudet men vi prutade lite och hamnade helt ok minns jag.
    Huset är nu omvärderat till ungefär 2.7 miljoner och vi har efter det lagt om lånen och tagit bort topplånet.

Man måste se husköp som en långsiktig investering. Om ni köper hus på pendlingsavstånd till en storstad kommer ni så gott som alltid få igen pengarna.

• Alvi

Vi fick vårt hus för 300000 om jag inte missminner mig... Bor i ett samhälle i Småland, 2500 invånare. Har inte en aning om vad låneräntan är eller så...

• Jofimiel

Fluffisarna >> nu är de inte så mkt över då jag är mammaledig men ca 3-4000:- har vi väl när allt e betalt... ocn en storhandling är gjord.

• wellah

vi har just skrivit kontrakt... 875 papp, 115 kvm radhus med renoveringsbehov... månadskostnaden blir ca 5 tusen... dock ska vi amortera några tusen till såklart!

• Nyfiken gul

Vårt hus kostade 320.000

Bor i Iggesund, ett brukssamhälle med 2900 invånare strax söder om Hudiksvall...

Vår månadskostnad i enbart boende är väl ca 5300 inlusive lånet (el, vatten, pellets, sopor)

Vår ränta ligger just nu låst på 4,1 %..

Huset är på 130 kvadratmeter boyta, 70 kvadrat källaryta oisolerat och 900 kvadratmeter tomt...

Vid senaste kollen hos banken är huset nu uppvärderat till lite drygt 400.000 o värdet stiger eftersom vi renoverar det för fullt..

Vi tjänar ganska bra både min make o jag så vi har goda marginaler åt alla håll så jämförelsevis så bor vi nästan gratis...

• Skåne78

Vi håller på att bygga hus och slut notan kommer att hamna runt 2,6 miljoner. Hoppas att räntan inte hinner stiga för mycket innan vi kan lägga lånet
    Har inte jätte koll på vad det kommer att bli för kostnad i månaden men runt 10500 kan jag tänka mig...

• MinSeth

Vi hade tur och fick vårt hus för endast 875,000. Det ligger i Gävle.

• misun

Vilken skillnad det är beroende på vart man bor i landet!! I storstadsområdena har huspriserna verkligen skjutit i höjden.... Helt galet.

Maken och jag bor i söder om Stockholm och betalade 2 975 000 kr för vårat hus. Nu är räntorna låga och vi hade en rejäl insats så det känns inte så "blodigt". ca 7000-8000 kr/månad ligger räntor + omkostnader. Ser inte amorteringen som en kostnad. Det är mera av ett långsiktigt sparande.

Svar på tråden Hur mycket köpte ni ert hus för?