• Fluffisarna

Hur mycket köpte ni ert hus för?

Tycker det kunde vara intressant att se vad olika människor köpte sitt hus för. Även vad månadskostnanden blev. Vad ni fick för låneränta etc. Var man bor har förstås betydelse så det får ni gärna delge!

Vi är intresserade av ett hus (i sörmland) med utgång på 1 290 000, men det kommer säkert att sluta på över 1,5 mille vilket är det vi har lånelöfte på. *snyft*

• Svar på tråden Hur mycket köpte ni ert hus för?
  • bambigirl

Vi köpte för 1375'. Ligger en bit utanfr uppsala, mitt i skogen längs en grusväg, hur mysigt som helst. Det var ute först för 1575', sedan sänktes det till 1425' och vi fick det som sagt för under det...

Vi betalar ca 3600 nu för ränta och amortering. Sedan tillkommer ju en massa andra saker, försäkring, el, bensin till stan, sophämtning, slamsugning etc...

• MARIA99

225 000:- köpte vi vårat hus för.. en villa från 47 utan några fel på ..100kvm.
    Månadskostnaden ligger på ca 3000:-

• längtarefterbarn

Huset byggt 1922, nyrenoverat med bergvärme och ny fasad och hela baletten.
    Köpte det för 525 000:- i somras och det är redan värderat över 700 000:- så det blir nog en bra investering =)
    Ligger i skogen, 5 mil från varberg

• MINI25

Har en våning på Östermalm som köptes tidigt 90-tal för lite över 5 miljoner. Den är på ca 180 kvadrat. Betalar 15 000/mån.

• farbror barbro

Vi byggde nytt -04, sluträkningen landade på drygt 2.000.000.
    Idag är det värderat till ca 2,8 mille!
    Har en månadskostnad på ca 8.300, varav 3500 är amortering.

• farbror barbro

2.500 amortering menar jag

• princess of woolfs

Radhus, 115kvm, 460 000:- Köpte av bekanta utan budgivning, grannarna sålde samtidigt med budgivning, 50% dyrare. En bra affär, alltså!

• Shaymin

Vi bor i Stockholm och betalade 2,2 milj för våra 71 kvm (+källare). Villan är byggt 1940 och vi köpte den 2002. Vi lånade hela summan och har så hiskliga månadskostnader att jag vägrar befatta mig med dem, det får maken hålla koll på...

• tuvan4

Mitt hus i Enebyberg köpte jag för 2,5 miljoner. Nu är det värt strax över tre. Jag har inga lån på det, men tycker att det räcker gott med alla räkningar ändå o särskilt fastighetsskatten som jag kan bli galen på!

• kalinan

455 000 kostade min stuga som ligger i en mindre stad vid Vättern. Jag har 104 kvm boyta och stor trädgård på nästan 12000 kvm och nära till sjön. Nu snart åtta år senare har skulden krympt till 412 000 men marknadsvärdet har stigit till ca 600 000.

Min totala boendekostnad med räntor, el, uppvärmning, sotning, vatten, sophämtning, villaförsäkring och hela konkarongen ligger på ca 5000:- per månad. Amorteringen räknar jag inte in eftersom jag ser den som ett sparande. Tycker jag bor ganska billigt.

• Äventyr

Köpte vår tvåa på 48 kvadrat centralt i Uppsala för 835.000. för tre år sen. Det blir totalt inkl avgift exkl amortering under 2000 per person i månaden, och då trivs vi jättebra, men det är lite trångt (och så blir vi tre i juni).

• Hakuna Matata

Vi köpte precis vår lilla charmiga villa för 825.000:-

94 kvm + stort uterum och trädgård i söderläge.

Weeeeeeeeeeeee, så lycklig!

• Vallivetu

Vi köpte vårt hus för ungefär ett år sedan nu. Ligger på östkusten i ett samhälle, 800 meter från havet. 1260000:- kostade det. Men vi tog huslån på 1,5milj, för att renovera källare, badrummen och fixa en uppfart och måla om... lite smått och gott med andra ord. Vi ska värdera om huset så fort vi är färdiga, förmodligen till sommaren. Det ska bli intressant, eftersom vi fick huset på ett skambud. (säljarna hade lite småpanik då de var i behov av pengar)

Vi betalar runt 5000 i månaden på amortering och ränta. Sen tillkommer ju driften på ca 2000 i månaden. (inklusive ALLT)

• Janlin

Vi bor i kedjeradhus ca 2 mil från Uppsala.
    Köpte det för 1,050000 kr aug -04.

Vet inte exakta summan men runt 6000kr tror jag vi betalar. (med ränta, amortering, vatten, el.)
    Fast sommartid blir elen billigare.
    Tyvärr så kostar resan till jobben en del i månaden men i slutändan så är det helt klart värt det!

Svar på tråden Hur mycket köpte ni ert hus för?