• MummyMum

Vitt formbröd på förskolan

Vår förskola har nyligen börjat servera barnen vitt formbröd istället för hälsosamt nyckelhålsmärkt bröd. Jag vill inte alls att mitt barn ska äta vitt bröd. Jag har tagit upp detta med förskolepedagogerna och de håller med mig men säger att det ingenting finns som de kan göra för de ekonomiska besluten fattas ovanför deras huvuden.

Jag skulle vilja börja göra matsäck och skicka med mitt barn men vet inte vad de andra föräldrar skulle tycka om det. De kanske blir sura om mitt barn får sitta där och äta en god fiberrik macka med pålägg av god kvalitet och  fräscha grönsaker på medan deras barn får äta vitt formbröd med en torftig ostskiva.

Samtidigt tycker jag att om de andra föräldrarna brydde sig om sina barns hälsa kan de ju också skicka med matsäck. Hur skulle ni göra om er förskola serverade vitt formbröd? 

• Svar på tråden Vitt formbröd på förskolan
  • och

Jag hade tyckt att det var väldigt bra, särskilt om det gällde ett yngre barn eftersom de inte alls behöver äta så fiberrik kost som vuxna.

The hard way is the right way.
  • MummyMum

Vitt bröd är ju bara en massa tomma kalorier. Mitt barn är tre och jag vill verkligen inte att hen ska äta vitt bröd. Även om hen inte själv tittar på förpackningarna ännu vill jag redan från början se till att hen lär sig att äta nyckelhålsmärkt och ekologisk mat. Hemma äter vi bara hembakt bröd men jag förstår ju att man inte kan kräva att förskolepersonalen ska stå och baka bröd. Men jag vill i alla fall att det bröd som köps in ska vara så hälsosamt som möjligt.

• KristenTjej84

Jag skulle skicka med matsäck till mitt barn, så att mitt barn fick i sig hälsosam mat och strunta i hur de andra föräldrarna skulle reagera, de kan göra samma sak om de vill, ingen har rätt att döma mig eller dig om du tänker på ditt barns bästa i första hand.
    Förstår hur du tänker, vitt bröd utan några frön ens är vare sig mättande eller hälsosamt.
    Ett annat alternativ är att du kanske kan någon gång i månaden då du har lite mer pengar, skicka med några påsar fiber rikt bröd till din sons/dotters förskoleklass så att de fick äta nyttigt bröd en gång i månaden i alla fall, ifall du har råd och/eller de tar emot brödet dvs.

Har jobbat i en förskola där liknande saker hänt, mackornas  pålägg samt mjölk tagit slut också. Något som upprörde mig. Blir skit arg när sånt där händer!

Jag tycker du har full rätt att skicka nyttig mat med din son/dotter ifall han/hon inte får det på förskolan. Gärna frukt och bär också, ibland kan de ha slut på dem med.

Jag tycker fortfarande att man borde satsa på barn och äldre samt vården i första hand innan man sätter igång och fixar järnvägar som kostar miljarder kronor i Sverige. Tills det sker så tänker jag fortsätta ha med Sveriges samhälle i mina böner.

• elyse

Har du frågat personalen varför man börjat med den här typen av bröd?  

• MummyMum

Det där med frukt och bär har jag inte ens tänkt på! Jag måste fråga på måndag. Det var av en ren slump jag fick reda på att de börjat med vitt formbröd när jag frågade en av pedagogerna när jag hämtade hur barnet ätit under dagen (ibland trilskas hen med maten och äter inte så bra) och pedagogen svarade att hon ätit jättebra och att hon ätit TRE formbröd!! Det tycker jag inte alls är bra...

• MummyMum

Ja jag har frågat och personalen tyckte inte heller att det var bra. Det är av "budgetskäl". Jag blir så upprörd!! Vi betalar ju skatt för att få bra barnomsorg och då tycker jag inte att det är okej med vitt bröd.

• elyse

Ja, "budgetskäl" lät ju inte så godtagbart... På en småbarnsavdelning så kan jag dock se flera anledningar till att man inte har mer fiberrikt bröd; ofta är det svårare att tugga och en del barns magar klarar inte så mycket fibrer. Vet du om barnen ätit av brödet som serverades tidigare? 

• Aileen Allannah

Ring och fråga förskolechefen, då lär du få svar, och i kan framföra dina åsikter till någon som kan påverka det hela.

• Acat

Men barn behöver ju inga fibrer (nästan). Du gör ditt barn en otjänst genom att tvinga hen att äta fiberbröd. Det är i det närmsta att likna med misshandel eftersom tarmarna inte klarar av att behandla fibrer. Hemma äter vi bara formfranska och mina fem barn sköter magarna bra (ock ligger på normalkurvan). Jag förstår inte att det är så många föräldrar som inte läser på vad som är bra för barnen.

Ansvarsfull förälder
Svar på tråden Vitt formbröd på förskolan