• MummyMum

Vitt formbröd på förskolan

Vår förskola har nyligen börjat servera barnen vitt formbröd istället för hälsosamt nyckelhålsmärkt bröd. Jag vill inte alls att mitt barn ska äta vitt bröd. Jag har tagit upp detta med förskolepedagogerna och de håller med mig men säger att det ingenting finns som de kan göra för de ekonomiska besluten fattas ovanför deras huvuden.

Jag skulle vilja börja göra matsäck och skicka med mitt barn men vet inte vad de andra föräldrar skulle tycka om det. De kanske blir sura om mitt barn får sitta där och äta en god fiberrik macka med pålägg av god kvalitet och  fräscha grönsaker på medan deras barn får äta vitt formbröd med en torftig ostskiva.

Samtidigt tycker jag att om de andra föräldrarna brydde sig om sina barns hälsa kan de ju också skicka med matsäck. Hur skulle ni göra om er förskola serverade vitt formbröd? 

• Svar på tråden Vitt formbröd på förskolan
  • Acat

Jag skulle aldrig ge mina älsklingar halvfabrikat eller sötsaker men det betyder inte att det som är viktigt för oss är bra för dem. Jag förstår inte lata föräldrar som inte lär sig hur man tar hand om sina barn på bästa sätt. Jag har en väninna sorger sina barn fiskpinnar och andra halvfabrikat och de är alltid hungriga? Hon låter dem också leka på gården utan uppsyn och jag är orolig för barnen.

Ansvarsfull förälder
  • MummyMum
    och skrev 2013-06-16 00:41:24 följande:
    Du glömde skriva att du hade varit och storhandlat precis innan och hade sju kassar med kravmärkt mat med dig som du då var tvungen att slänga.
    Du försöker få det att låta som att jag är någon sorts mönsterförälder (och att det skulle vara något negativt), vilket inte är fallet men jag gör så gott jag kan. Jag försöker handla bra matvaror inom våra ekonomiska förutsättningar, ibland får man göra kompromisser. Men hälsosamt bröd är faktiskt inte så mycket dyrare än vitt bröd. För övrigt storhandlar jag faktiskt inte när mitt barn är på förskolan, vi försöker minimera hens tid där så mycket vi kan. 
  • MummyMum
    Acat skrev 2013-06-16 00:46:57 följande:
    Jag skulle aldrig ge mina älsklingar halvfabrikat eller sötsaker men det betyder inte att det som är viktigt för oss är bra för dem. Jag förstår inte lata föräldrar som inte lär sig hur man tar hand om sina barn på bästa sätt. Jag har en väninna sorger sina barn fiskpinnar och andra halvfabrikat och de är alltid hungriga? Hon låter dem också leka på gården utan uppsyn och jag är orolig för barnen.
    Barn blir inte mätta av vitt bröd heller och tidigare sa du ju att vitt bröd var bättre för barn än fiberrikt bröd?!
  • liv

Du svarar ju inte på frågor? FIberbröd är inte bra för barn bara för att du tror att vitt formbröd är roten till fetma... Om du ska vara ekologisk och hälsosam så får du åtminstone läsa på lite istället för att hitta på en massa egna dumheter.

Och var handlar du förresten? Om den affären bara har fiberbröd och formbröd så tycker jag att du ska vända dig till en annan mataffär. 

• Nyfikna72

Tänk alla de här föräldrarna in real i ett rum diskuterandes på riktigt........herregud säger jag bara

• principisessan

Kan inte barnet få äta frukost hemma innan dagis? Då får ni ge den mat ni vill ge och slipper göra världskrig på vare sig dagis eller kommunen.

Visst, vitt formbröd är inte vare sig så mättande eller nyttigt. Å andra sidan, någon enorm skillnad på ett mörkare bröd eller ljusare bröd som ändå är mjukt och luftigt är det faktiskt inte. I så fall får man äta bröd med hela korn bara. Set är ju trots allt bara en macka det handlar om, inte heroin som barnen matats med. Så länge man äter varierad kost, får frukt och grönsaker och vettiga portioner så kommer de inte vara någon nöd på barnen pga det vita brödet. De är ju inte elitidrottare...

• MrsPenn

Bara få vitt form bröd och ost? Var bor vi, Albanien???? Vad hände med alla dagis som hade kockar som lagade mat o bakade bröd?

Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Dr Mupp
    liv skrev 2013-06-16 08:58:24 följande:
    Du svarar ju inte på frågor? FIberbröd är inte bra för barn bara för att du tror att vitt formbröd är roten till fetma... Om du ska vara ekologisk och hälsosam så får du åtminstone läsa på lite istället för att hitta på en massa egna dumheter.

Och var handlar du förresten? Om den affären bara har fiberbröd och formbröd så tycker jag att du ska vända dig till en annan mataffär. 
    Mina barn måste vara döda eftersom de är uppvuxna på grovt fiberrikt bröd och fiberberikad havregrynsgröt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Gott svart kaffe

Det här handlar alltså om lite vanligt formbröd? Här hemma köper vi formbröd ibland när vi t.ex. ska göra toast. Lite godare att göra toast på vitt bröd än på fullkornsbröd.

Vad gör det i det stora hela om barnet äter formbröd på dagis om det i övrigt aldrig äter formbröd? Är det en katastrof?

Tänk vad ni kommer gråta när era barn är stora och sitter och äter en massa pizza med cola till. Tro mig, ni kommer inte undan. Nu ska jag äta upp mina fiskpinnar.   

• Gott svart kaffe

Dessutom är det ju inte alltid bra med för mycket fibrer för små magar. Allt ska vara fiberberikat i dag och jag tror faktiskt inte att vi riktigt har förstått att det även kan vara negativt.

Svar på tråden Vitt formbröd på förskolan