Dyrt att sluta 9:an?
Lite nyfiken på vilken kostnad ni har haft för en som går ut nian! Själv landade vi på nästan 2 300 kr! Kom vi undan billigt eller dyrt?
Kläder 1600
Fest 400
Present 70
Middag med klassen 200
Lite nyfiken på vilken kostnad ni har haft för en som går ut nian! Själv landade vi på nästan 2 300 kr! Kom vi undan billigt eller dyrt?
Kläder 1600
Fest 400
Present 70
Middag med klassen 200
Varför lägga 1600 på kläder?
Fest för att sluta nian? Den dagen de "tog studenten" (fast den är avskaffad".Så hade vi fika för de närmaste.
åk 9 brukar väl mest bara vara att man har examenskläder, men det vill man väl ha varje avslutning. Kanske nån present från föräldrarna som firar sitt barn men annars sparar man väl det större firandet till studenten?
Vad var det för fest och varför så dyra kläder till en vanlig skolavslutning?
Nu är det visserligen några år kvar innan Alma går ut nian men några 1600 på kläder kan jag ju säga att jag aldrig kommer lägga.
Sen blir det garanterat ingen fest heller. Lite fika kanske.
Hos oss är det ingen stor grej att gå ut nian.
Så jag tycker att över 2000 spänn bara för att gå ut nian; ja det är löjligt dyrt.
Det går hysteri i detta.Familjer tävlar sins emellan mer o mer
En slant till läraren var det enda som kostade inför 9:ans avslutning, min tonåring är inte intresserad av att gå på fester av det slaget.
Vi hade fest för våra 9or som vanligt, men den är helt gratis. De flesta eleverna hade köpt nya kläder, hur dyra de är får varje familj bestämma, men jag tror att många killar t.ex. skaffar sin första kostym vid det här tillfället, och det kan ju kosta, men det är också något som de flesta har användning för längre fram. Ska också tillägga att alla inte har kostym, utan vissa nöjer sig med enklare kläder och det är inget problem.
Om man väljer att köpa present till lärarna kostar det kanke lite, sedan är det väl upp till varje familj om man bjuder in släkten på fika/middag eller inte.
Jag ser möjlighet att spendera massor av pengar, men och möjlighet att fira det utan att spendera så mycket pengar.
Vi hade faktiskt ett studentplakat (fast med text år 9) bland våra elever. Det begriper jag verkligen inte alls.