• Anonym (Ojdå)

Dyrt att sluta 9:an?

Lite nyfiken på vilken kostnad ni har haft för en som går ut nian! Själv landade vi på nästan 2 300 kr! Kom vi undan billigt eller dyrt?
    Kläder 1600
    Fest 400
    Present 70
    Middag med klassen 200

• Svar på tråden Dyrt att sluta 9:an?
  • Emma82Johansson

I nian la min pappa, mamma och bonusmamma runt 4-5 tusen, frågade dem precis. Fick nya kläder, tårta och sånt för de närmaste och en present. Har för mig att kläderna bara gick på 2700kr, var en modesnobb redan vid 15 års ålder. Studenten däremot ska vi inte snacka om, den gick säkert på en 20k, då många fick åka nära 70mil för att ta emot mig och många tog in på hotell.

Lesbisk och framgångsrik.
  • Anonym (Ojdå)

Festen som var är inget som skolan ligger bakom utan föräldraföreningarna på högstadieskolorna här. Syftet att ge ungdomarna en drog- alholfri fest att minnas, festen har funnits ett antal år, valfri att gå på, kostar 150 kr plus krav att sälja 5 lotter, företag här sponsrar med vinster och bidrag till festen, tror inte kommunen bidrar med något, jo fritidsledare är med och balkläder ej nödvändigt., verkar vara en lokal ide. Ungdomarna hämtas med buss, körs till hemligt festställle, vi föräldrar får veta när på natten vi ska hämta.

Själva skolan hade lunch för niorna, och klassen ville gå ut och käka gemensamt en kväll.

• Anonym (Inte mycket)

Här köptes det nya kläder för ca 500 kr annars var det inga speciella kostnader. Har ingen tradition med bal eller presenter när de går ut nian. Något som är kanon är att fritidsgårdarna i kommunen anordnar en stor skolavslutningsfest varje år som är gratis och drogfri. Dit beger sig nästan alla. Det brukar vara en blandning av lokala band/artister och en större artist. I år var det Petter som var det stora dragplåstret. Kanske nåt som andra kommuner kan ta efter

• lizetted
    Mineralvatten skrev 2013-06-16 09:53:24 följande:
    10.000kr
    det är ju as-mkt pengar...Spöke
    Det kostar att ta studenten, jag tog studenten igår och har fått betala allt mitt själv.
    Men i studenten räknar jag in Bal, Karneval, egna aktiviteter som eleverna ordnar själva, utekvällar och så själva studentdagen. Man kan nog räkna på 10 000, om man inte har en överdrivet dyr balklänning. Men bara att få gå på balen på våran skola kostar 500 kronor, sedan är det klänning, skor, smink, hårfix.. Det är studentpresenter till kompisarna, rosor och så vidare. För att inte nämna allt annat runt omkring - biljetter till krogen, dricka, mat..  
  • Mineralvatten
    lizetted skrev 2013-06-16 17:05:40 följande:
    Det kostar att ta studenten, jag tog studenten igår och har fått betala allt mitt själv.
    Men i studenten räknar jag in Bal, Karneval, egna aktiviteter som eleverna ordnar själva, utekvällar och så själva studentdagen. Man kan nog räkna på 10 000, om man inte har en överdrivet dyr balklänning. Men bara att få gå på balen på våran skola kostar 500 kronor, sedan är det klänning, skor, smink, hårfix.. Det är studentpresenter till kompisarna, rosor och så vidare. För att inte nämna allt annat runt omkring - biljetter till krogen, dricka, mat..  
    men alltså sånt får man ju stå för själv.
    det som mina föräldrar betalade var buffén som min mamma lagade till, raggarbilen, plakatet och så betalade min pappa nya skor till mig.

vi hade ingen bal men jag hade gått på den om vi haft någon och jag hade givetvis köpt en begagnad klänning eller sytt en själv.

studentskivans biljett betalade jag själv likaså drickan på festen, maten ingick.

jag kommer INTE att betala några balmiddagar, balkläder, studentskivor osv åt mina barn.
    Jag kommer stå för någon form av transport, plakat och mat, punkt.
  • mice
    lizetted skrev 2013-06-16 17:05:40 följande:
    Det kostar ju bara om man verkligen vill göra allt såntdär.. Att bara ta studenten kostar väl mest hatten? Hatt, nått att ha på sig, studentskiva.. Tror vi hade nån middag men minns inte om jag betalade, kanske 150:- eller något isf.
    Knasigt att man ska göra så mycket annat.. Glad Studenten är väl egentligen inget speciellt att fira? Det är ju frivilligt och ingen högre utbildning.
  • Tissetass

När jag gick ut gymnasiet så kostade det väl omkring 100-200 som var lunchen på ett fik tillsammans med mina föräldrar. Var inte med på någon bal, inte heller på lastbilsflak senare så det behövde jag inte betala något till. Sommriga kläder hade jag ju redan hemma i garderoben sedan någon avslutning förut och de passade, så nya behövdes inte köpas.
    Vet inte hur mycket blommorna kostade som jag fick av familjen, men det kan inte ha varit så mycket.

• Jimman

Frivilligt o ingen högre utb ? Nä men för väldigt många sista året i skolan o en start på vuxenlivet ! Jo det är nått att fira !

• mice

Jag tycker att det är fint för barnens skull att fira skolavslutningen när man går i grundskolan. Att känna sig speciell och duktig, tillställningar är oftast spännande för yngre barn, det tyckte jag om. Att gå hem och äta tårta efteråt, vara glad med familjen och tänka på allt skoj man ska göra på sommarlovet.
    I gymnasiet tycker man väl att barnen har mognat tillräckligt för att inte tro att hela livet handlar om den där perfekta studenten med perfekta kläder, dyra fester, flak och gud vet vad. Att "tvinga" alla att fira något de kanske inte ens är stolta över, många går ut gymnasiet med halvdana betyg och det ger ju lite mindervärdeskomplex om det tvångsmässigt måste firas. Å andra sidan är jag kritisk mot allting påtvingat som rituellt firas av ALLA.
    ALLA treor ska ha den bästa dagen i sitt liv den där enda dagen i juni när hela gymnasiet är över. Om man inte känner så, så är man misslyckad, det är nästan intrycket man får. Jag tycker att man ska fira om man är glad och vill fira, men det ska inte handla om att investera hur mycket pengar som helst i ett enda tillfälle.  

• Anonym (Klara)

Jag valde att varken fira i 9:an, studenten eller min universitetsexamen. Det är väl trevligt om människor kan och vill fira? Personligen avskyr jag att vara i centrum för uppmärksamhet.

Svar på tråden Dyrt att sluta 9:an?