• Anonym (Nyexad)

Hon: 23 år, ej avklarad utbildning, ingen arbetslivs.erf 26 000. Jag: 31 år, avklarad utbildning, arbetslivs.erf och 20 100 kr!

Jag känner mig lite bitter. Onödig sak att haka upp dig på men kan inte sluta tänka på det. 
    Jag har precis tagit min examen inom personalvetenskap och fick jobb direkt, över sommaren, med en lön på 20 100 kr i månaden.
    Har en kompis som jobbar på skatteverket och där jobbar också en tjej som hoppade av den utbildning jag läste klart och som i ingångslön fick 26 000 kr på ett jobb där de inte längre ens kräver högskole- /universitetsutbildning. 
    Hon har ingen arbetslivserfarenhet alls MEN hennes pappa jobbar lägligt nog på SKV. Jag har jobbat administrativt i 10 år innan studierna och har nu, på ett jobb som är inom personaladministration, 20 100 kronor i månaden.

Jag jobbar inom kommunen och hon statligt. Hur kan det skilja så mycket i lön? Jag är en examen, hon har ingen. 

• Svar på tråden Hon: 23 år, ej avklarad utbildning, ingen arbetslivs.erf 26 000. Jag: 31 år, avklarad utbildning, arbetslivs.erf och 20 100 kr!
  • Bitchos

Jag vet att jobb inom den statliga sektorn ger mer betalt än i den kommunala sektorn.

• PuffenSara

Vanligtvis brukar kommunen ha bättre löner än statligt anställda. Din lön låter dock för låg med tanke på din utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet. Enda sättet att byta och få högre lön är dock att byta jobb och gå in på högre ingångslön. Det gäller att förhandla. Då löneökningen både inom kommun och stat brukar vara relativt låga.

• Anonym (Nyexad)
    PuffenSara skrev 2013-06-16 12:20:49 följande:
    Vanligtvis brukar kommunen ha bättre löner än statligt anställda. Din lön låter dock för låg med tanke på din utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet. Enda sättet att byta och få högre lön är dock att byta jobb och gå in på högre ingångslön. Det gäller att förhandla. Då löneökningen både inom kommun och stat brukar vara relativt låga.
    Vi fick inte förhandla. Det sattes en lön och det var liksom den. Skitirriterande. Vi är tre nya över sommaren. Jag och en kille är examinerade och kommer ha högre grad av ansvar än den som inte har sin examen ännu, men vi får ändå samma lön. Det kan till och med vara så illa att den tjej som har mindre ansvar har fått högre lön än mig och killen för att hon har jobbat inom kommunen, inom vården, från förra sommaren. 
  • KaSaM

Kommunala verksamheter ligger tyvärr ofta lägre än privata sektorn/statligt. Alternativet du har är att söka annat arbete för att få upp sin lön.

• Anonym (Nyexad)
    KaSaM skrev 2013-06-16 12:23:46 följande:
    Kommunala verksamheter ligger tyvärr ofta lägre än privata sektorn/statligt. Alternativet du har är att söka annat arbete för att få upp sin lön.
    Detta jobb är bara över sommaren, i augusti stänger hela denna sektion ner nämligen. Ska söka mig till annat under sommaren, men jobbar kvar tlls min sista dag då det känns bäst mot arbetsgivaren. 
  • Anonym (Fackombudet)
    PuffenSara skrev 2013-06-16 12:20:49 följande:

Nej inom akademiska yrken så tjänar du generellt sämst i kommunen och bäst inom det privata med staten i mitten.
  • PuffenSara

Jag har jobbat inom 3 kommuner runt om i Sverige och inom 2 olika myndigheter. Jag har alltid haft högre lön inom kommuner. Detta har även vänner till mig, haft högre både ingångslön och löneutveckling inom det kommunala. Så det du säger stämmer tyvärr inte.

• Anonym (hoho)

Och jag vill veta vad det är för jobb man bör söka på skatteverket som man kan få utan utbildning och noll erfarenhet med ingångslön på 26.000.. Ge mig :P

• KaSaM

Eftersom jobbet bara gäller en kort begränsad period så betyder inte lönen direkt att nivån är skriven i sten för all framtid, snarare är den en fot in i verksamheter och en bra start med erfarenhet att bygga vidare på.

Jobbar själv inom kommunal vht, har bytt jobb mellan kommuner och då fått upp lönen till en idag hyfsad nivå, dock vill mycket alltid ha mer

Svar på tråden Hon: 23 år, ej avklarad utbildning, ingen arbetslivs.erf 26 000. Jag: 31 år, avklarad utbildning, arbetslivs.erf och 20 100 kr!