• Anonym (Nyexad)

Hon: 23 år, ej avklarad utbildning, ingen arbetslivs.erf 26 000. Jag: 31 år, avklarad utbildning, arbetslivs.erf och 20 100 kr!

Jag känner mig lite bitter. Onödig sak att haka upp dig på men kan inte sluta tänka på det. 
    Jag har precis tagit min examen inom personalvetenskap och fick jobb direkt, över sommaren, med en lön på 20 100 kr i månaden.
    Har en kompis som jobbar på skatteverket och där jobbar också en tjej som hoppade av den utbildning jag läste klart och som i ingångslön fick 26 000 kr på ett jobb där de inte längre ens kräver högskole- /universitetsutbildning. 
    Hon har ingen arbetslivserfarenhet alls MEN hennes pappa jobbar lägligt nog på SKV. Jag har jobbat administrativt i 10 år innan studierna och har nu, på ett jobb som är inom personaladministration, 20 100 kronor i månaden.

Jag jobbar inom kommunen och hon statligt. Hur kan det skilja så mycket i lön? Jag är en examen, hon har ingen. 

• Svar på tråden Hon: 23 år, ej avklarad utbildning, ingen arbetslivs.erf 26 000. Jag: 31 år, avklarad utbildning, arbetslivs.erf och 20 100 kr!
  • Anonym (herr minister)
    Anonym (Pao) skrev 2013-06-16 14:42:17 följande:

Vad tråkigt. Var du medveten om den låga lönen när du tog studielånen? Är det värt det? Jag återbetalar 2.000 kr per månad till CSN och hade inte tyckt att det var okej om min lön inte hade kompenserat kostnaden för utbildningen.
    Nej tvärtom pluggade jag helt rätt då enligt efterfrågan och prognoser. Sen har jag tvingats att speciealisera mig än mer för att öht få jobb.  Det är inte ok men jag kan ärligt inte göra så mycket åt det. Mindre kvalificerade jobb med bättre inriktning får jag inte efs jag är överkvalificerad och jag kan inte byta bana helt med tex YH får jag har redan utbildning.
    Det är många som mig som sitter fast i moment 22.
  • Anonym (Utb)

Många som stirrar sig helt blinda på utbildning verkar det som. Känns lite som så länge man klarat av en högre utbildning så kan man ta det lugnt... Jobben ska hagla på en efter det, man har ju papper på att man kan någonting. Eller?

Du måste vara lite mer än din utbildning om du ska vara intressant för många arbetsgivare.

• Anonym (Pao)
    Anonym (Utb) skrev 2013-06-16 15:17:50 följande:
    Många som stirrar sig helt blinda på utbildning verkar det som. Känns lite som så länge man klarat av en högre utbildning så kan man ta det lugnt... Jobben ska hagla på en efter det, man har ju papper på att man kan någonting. Eller? Du måste vara lite mer än din utbildning om du ska vara intressant för många arbetsgivare.

Men visst har man rätt att förvänta sig en lön som kompenserar kostnaden för återbetalningen till CSN? Annars skulle väl ingen vilja utbilda sig om man kunde få samma jobb, med samma lön trots avsaknad av utbildning? Jag är overtygad om att jag inte hade haft mitt nuvarande arbete utan min utbildning. Och lönen kompenserar min studieskuld så jag är nöjd även om jag inte direkt är någon höginkomsttagare.
  • Anonym (herr minister)
    Anonym (Utb) skrev 2013-06-16 15:17:50 följande:
    Många som stirrar sig helt blinda på utbildning verkar det som. Känns lite som så länge man klarat av en högre utbildning så kan man ta det lugnt... Jobben ska hagla på en efter det, man har ju papper på att man kan någonting. Eller?

Du måste vara lite mer än din utbildning om du ska vara intressant för många arbetsgivare.
    Men är det så konstigt då när vi de senaste 20 åren trummats in i att utbildning ska löna sig och att det är den rätta och enda vägen ut ur arbetslöshet?
    Skolpolitiken är genomrutten ch har varit det under lång tid oberoende av vilket block som regerat.
  • Anonym (Utb)

Jag vill tro att (en del) folk utbildar sig för att de har et genuint intresse av ämnet och vill lära sig.

Tror tyvärr att det idag lätt blir att man pluggar med enda målet att få en bra lön.

Det du sa själv att ingen skulle plugga om man kunde få samma lön för samma arbete utan utbildning håller jag helt med om och det har blivit väldigt märkligt i samhället att det går mer och mer åt det hållet. Målet verkar mer att du ska ha en examen, det är inte viktigt att du faktiskt kan något mer än den som saknar högre utbildning.

Känns som vi får fler och fler "tvångspluggare" som helst skulle sluppit och färre och färre som faktiskt är intresserade av det de läser :(

• Anonym (Utb)
    Anonym (herr minister) skrev 2013-06-16 15:30:55 följande:
    Men är det så konstigt då när vi de senaste 20 åren trummats in i att utbildning ska löna sig och att det är den rätta och enda vägen ut ur arbetslöshet?

Skolpolitiken är genomrutten ch har varit det under lång tid oberoende av vilket block som regerat.

Nej det är inte alls konstigt. Bara väldigt tråkigt.
  • Anonym (Nyexad)
    Anonym (Utb) skrev 2013-06-16 15:46:01 följande:
    Jag vill tro att (en del) folk utbildar sig för att de har et genuint intresse av ämnet och vill lära sig.
    Tror tyvärr att det idag lätt blir att man pluggar med enda målet att få en bra lön.

Det du sa själv att ingen skulle plugga om man kunde få samma lön för samma arbete utan utbildning håller jag helt med om och det har blivit väldigt märkligt i samhället att det går mer och mer åt det hållet. Målet verkar mer att du ska ha en examen, det är inte viktigt att du faktiskt kan något mer än den som saknar högre utbildning.
    Känns som vi får fler och fler "tvångspluggare" som helst skulle sluppit och färre och färre som faktiskt är intresserade av det de läser :(
    Jag utbildade mig för att få arbeta inom ett intressant yrke, men jag vill inte ha sämre lön än de som saknar utbildning och jobbar under samma premisser som mig (dagtid, kontorsjobb osv). 
    Lönen är oerhört viktig den med.  
  • Anonym (herr minister)
    Anonym (Utb) skrev 2013-06-16 15:49:06 följande:

Nej det är inte alls konstigt. Bara väldigt tråkigt.
    Ja det är tråkigt men det är resultatet av en totalt havererad skolpolitik.
    Som det är nu så sätter varje block en ära i att göra om skolan helt vid ett maktskifte och det är det sista skolan behöver. Sen har ju utbildning använts för att få ner arbetslöshetssiffrorna väl medvetet att det många gånger cementerar arbetslösheten.  Tex, de enda jag känner som lyckas få stadigvarande okvalificerade jobb är de med examen från konstfack.
  • Anonym (Pao)
    Anonym (Nyexad) skrev 2013-06-16 15:52:39 följande:
    Jag utbildade mig för att få arbeta inom ett intressant yrke, men jag vill inte ha sämre lön än de som saknar utbildning och jobbar under samma premisser som mig (dagtid, kontorsjobb osv).  Lönen är oerhört viktig den med.  

Ja lönen är viktig. Eftersom om en outbildad får samma lön så har ju den som utbildat sig förlorat ekonomiskt på utbildningen. Jag förstår inte hur den av er som saknar utbildning ändå kan få samma lön? Vad säger facket om det?
  • Anonym (Nyexad)
    Anonym (Pao) skrev 2013-06-16 15:58:06 följande:

Ja lönen är viktig. Eftersom om en outbildad får samma lön så har ju den som utbildat sig förlorat ekonomiskt på utbildningen. Jag förstår inte hur den av er som saknar utbildning ändå kan få samma lön? Vad säger facket om det?
    Hon är mitt i samma utbildning som jag och andra kollegan examinerades från förra veckan. Tjejen som är mitt i utbildningen har troligtvis högre lön eftersom hon har jobbat inom vården inom kommunen ett år nu, 
    Jag och den andra examinerade kollegan däremot har högre ansvar än hon har då vi får utföra arbetsuppgifter som bara får göras av oss som är examinerade.
    Det är jättekonstigt.

Hon som har 26 000 kr jobbar alltså inte inom kommunen med oss utan på skatteverket.

Facket kopplar vi nog inte in över ett sommarjobb. Jag försöker tänka att lönen är usel men att det ger erfarenhet inom just personalarbete.  
Svar på tråden Hon: 23 år, ej avklarad utbildning, ingen arbetslivs.erf 26 000. Jag: 31 år, avklarad utbildning, arbetslivs.erf och 20 100 kr!