• Anonym (husbyggaren)

separera under pågående husbygge?

Jag behöver hjälp av er bankmän därute! Situationen ser ut som följer: jag och sambon håller på att bygga ett hus som beräknas stå klart i höst, ca sept-okt. Nu har det, så att säga, kört ihop sig lite och vi talar om att separera.
    Vi har fått lån (byggkreditiv + tomtlån) för att finansiera husbygget, men för att den kalkylen ska hålla måste den bostadsrätt vi bor i säljas. Om vi separerar är vi överens om att han vill ha huset, jag vill om det går bo kvar i bostadsrätten.
    Hur löser man en sådan här situation? Ingen av oss har något intresse av att pressa den andre på pengar, vi är bara angelägna om att allt ska bli så bra som möjligt för alla inblandade, särskilt barnen.   

• Svar på tråden separera under pågående husbygge?
  • Anonym (husbyggaren)

Vi har alltså dubbla boendekostnader i dag, då vi betalar dels för bo-rätten och för tomten och det pågående husbygget. Men kalkylen för huset bygger ju på att vi kan stoppa in vinsten från försäljningen av lägenheten som kontantinsats.

• Anonym ()

har ni båda sådana löner att ni kan få egna lån på varsin bostad?
    för då borde ni bara kunna gå till banken och skriv om vems lånen är :) 

hoppas det löser sig! 

• Kjell2

Stökigt, har ni inte råd med dubbelt boende nu lär det bli trassligt om ni separerar. Någonstans lär det brista, antingen får han inte råde med huset eller du inte med bostadsrätten.

Vad som stökar till det extra är att ni är sambos så en bodelning enligt sambolagen kan bli krånglig.

Passa på medans ni är sams att ta en diskussion med banken hur ni ska lösa detta.

• Anonym (...)

Är ni alldeles säkra på att ni ska separera? Att det inte bara jobbigt nu med husbygget? Känns lite överilat att gå i sär just nu, ni kan inte ha hållt på med bygget så länge. Kanske bättre att gå i terapi och lösa era problem.

• Anonym (husbyggaren)

Tack för svar! Naturligtvis har vi råd med dubbla boendekostnader nu, det är inga som helst problem.

Om vi har sådana löner att vi har råd - jo, för tillfället iaf. Jag har dock väldigt osäkra anställningsförhållanden, och har för närvarande ett vikariat som löper ut vid årsskiftet. Sambon driver ett aktiebolag och kan i praktiken själv bestämma vilken lön han tar ut (iaf på papperet).
    Kjell2: Varför är en bodelning enligt sambolagen trasslig?  

• MiniStark
    Anonym (husbyggaren) skrev 2013-06-17 15:43:40 följande:
    Tack för svar! Naturligtvis har vi råd med dubbla boendekostnader nu, det är inga som helst problem. Om vi har sådana löner att vi har råd - jo, för tillfället iaf. Jag har dock väldigt osäkra anställningsförhållanden, och har för närvarande ett vikariat som löper ut vid årsskiftet. Sambon driver ett aktiebolag och kan i praktiken själv bestämma vilken lön han tar ut (iaf på papperet). Kjell2: Varför är en bodelning enligt sambolagen trasslig?  

Fast du som invid måste få tillräckligt med lån att du har råd med radhuset och din respektive får lån för huset.. Att som ensam få lån till ett helt nybyggt hus kräver nog en del inkomst.. Och det är inte säkert att du får lån om du inte har fast inkomst. Bodelningen behöver inte alls bli krånglig, ni låter ju som om ni är överens om situationen.. Blir ni däremot osams kan allt stöka till sig.. Vem äger/för vilken anledning inköptes radhuset, samt båda har rätt till hälften av huset (o skulderna) på det som nu byggs.. Finns barn med i bilden så knölar ju det till det för då kan det bli behovsprövning av boenden.. Men hela tiden är frågan om du och han som enskilda personer har pengar + får tillräckligt med lån för att behålla bostäderna........
  • Anonym (husbyggaren)
    MiniStark skrev 2013-06-17 15:56:38 följande:

Fast du som invid måste få tillräckligt med lån att du har råd med radhuset och din respektive får lån för huset.. Att som ensam få lån till ett helt nybyggt hus kräver nog en del inkomst.. Och det är inte säkert att du får lån om du inte har fast inkomst. Bodelningen behöver inte alls bli krånglig, ni låter ju som om ni är överens om situationen.. Blir ni däremot osams kan allt stöka till sig.. Vem äger/för vilken anledning inköptes radhuset, samt båda har rätt till hälften av huset (o skulderna) på det som nu byggs.. Finns barn med i bilden så knölar ju det till det för då kan det bli behovsprövning av boenden.. Men hela tiden är frågan om du och han som enskilda personer har pengar + får tillräckligt med lån för att behålla bostäderna........

Eh, det finns inget radhus :) Det finns snartt ett hus, och så finns det en bostadsrätt.

Ja, det är ju i grund och botten en pengafråga. Och några kontanta medel finnes inte, allt som fanns är redan nedplöjt i husbygget :/

Anonym: nej det är inte alls säkert att vi ska separera, vi går i familjeterapi och försöker arbeta på det. Dock vill jag planera för alla eventualiteter.    
  • Anonym (...)
    Anonym (husbyggaren) skrev 2013-06-17 16:07:34 följande:

Eh, det finns inget radhus :) Det finns snartt ett hus, och så finns det en bostadsrätt.

Ja, det är ju i grund och botten en pengafråga. Och några kontanta medel finnes inte, allt som fanns är redan nedplöjt i husbygget :/

Anonym: nej det är inte alls säkert att vi ska separera, vi går i familjeterapi och försöker arbeta på det. Dock vill jag planera för alla eventualiteter.    

OK, tack för att du svarade. Efter jag skickat iväg frågan så blev jag osäker, det var ju inte det du frågade om. Fick bara en känsla av att det kan vara jobbit i relationen när man står mitt uppe i ett husbygge (känner några som fick mkt problem under den tiden). Hoppas det löser sig för er.
  • Kjell2
    Anonym (husbyggaren) skrev 2013-06-17 15:43:40 följande:
    Tack för svar! Naturligtvis har vi råd med dubbla boendekostnader nu, det är inga som helst problem.

Om vi har sådana löner att vi har råd - jo, för tillfället iaf. Jag har dock väldigt osäkra anställningsförhållanden, och har för närvarande ett vikariat som löper ut vid årsskiftet. Sambon driver ett aktiebolag och kan i praktiken själv bestämma vilken lön han tar ut (iaf på papperet).
    Kjell2: Varför är en bodelning enligt sambolagen trasslig?  

Kommer banken godkänna att du tar över lånen för er brf?
    Kommer banken godkänna att han tar över lånen på nya huset?

Två frågor ni måste snacka igenom med banken. Går inte att svara med säkerhet här.

Bodelning enligt sambolagen blir bara aktuelt om ni inte kommer överrens. Vem står som ägare på nya huset? Vem står som ägare till nuvarande brf? Köpte ni brf som gemensnam bostad? Vill det sig t ex riktigt illa för honom ägde och bode du i brf innan ni blev sambo och du står som ensam ägara till nya huset. Då får du båda vid en bodelning och han inget.
  • Anonym (husbyggaren)
    Kjell2 skrev 2013-06-17 16:14:30 följande:

Kommer banken godkänna att du tar över lånen för er brf?
    Kommer banken godkänna att han tar över lånen på nya huset?

Två frågor ni måste snacka igenom med banken. Går inte att svara med säkerhet här.

Bodelning enligt sambolagen blir bara aktuelt om ni inte kommer överrens. Vem står som ägare på nya huset? Vem står som ägare till nuvarande brf? Köpte ni brf som gemensnam bostad? Vill det sig t ex riktigt illa för honom ägde och bode du i brf innan ni blev sambo och du står som ensam ägara till nya huset. Då får du båda vid en bodelning och han inget.
    Svarar på frågorna i tur och ordning.
    1. Vet ej. Kanske. Dock är det kanske möjligt för mig att ordna typ så att min mamma agerar medsökande, iom min osäkra anställningssituation.

2. Vet ej.

3. Vi står båda både på lånen för huset och på lånen för lägenheten, som inköptes som gemensam bostad.

Sammanfattningsvis står vi alltså 50/50 på hus och bostadsrätt.

Och, som sagt, om det blir så att vi separerar kommer vi att arbeta mycket hårt för att komma överens: det finns gemensamma barn inblandade, och det enda vi båda vill är att allt ska bli så bra som möjligt för dem.            

Svar på tråden separera under pågående husbygge?