• Anonym (Mamman)

Seriöst! De föröljer mej

tycker om mina bonusar, men gu i hemmel vad de kan vara eneriska, eller åtminstånde den yngre på 9 år. Jag tänker ha dem hemma med mej på sommarlovet då pappan måste jobba, de är hos oss vv. Vi har en liten bebis och jag är första g mamma. Men 9 åringen följer mej hela tiden i hälarna, jag vill så gärna att han ska vara delaktig och känna sig älskad även av mej men herregud, jag är helt slut i huvudet och mina öron pulserar på kvällen efter hans eviga pratande. Jag får stänga dörren framför hans lilla näsa när jag ska på dass abnars försöker han följa mej där med! Lite komsikt, kan det vara och vi har mycket mysigt oxå, men jag får ingen tid att prata med min bebis, för han babbalar non stop och vill ha hjälp hela tiden, borde man inte kunna göra enklare frukost själv när man är 9 och 12 år gammla? Måstw man verkligen hjälpa till att hitta kläder i garderoben? De är ju mer krävande än min bebis!!! Superintesiva är de, min benis kan åtmistånde leka på golvet själv då och då. Dessa ungar tar enbart paus från mej då de spelar data. Ingen av deras vänner är så här krävande. Måste sluta för nu har jag varit på toa i 5 minuter och de ropar utanför.

• Svar på tråden Seriöst! De föröljer mej
  • Anonym (hej!)

Min första tanke är det är nog inte konstigt att de också vill ha uppmärksamhet nu när en ny medlem är här. Det gäller att hitta en balans. Sätt upp lite regler och förklara. Frukost får de göra själva osv. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (hej!) skrev 2013-06-17 16:09:05 följande:
    Min första tanke är det är nog inte konstigt att de också vill ha uppmärksamhet nu när en ny medlem är här. Det gäller att hitta en balans. Sätt upp lite regler och förklara. Frukost får de göra själva osv. 

De får massor av uppmärksamhet, mer än bebisen. Detta beteende började inte när bebisen kom utan det har alltid varit väldigt krävande barn, låter elakt att skriva så, men deras föräldrar tävlar inte om att få vara lediga med dem. Jag är den som kommer ha dem mest i sommar, men oj vad det kommer att bli tufft. Tack för dit råd och jag tar till mej det. Jag ska göra upp en bättre struktur och våga säga ifrån bättre. Det känns lite svårt bara då föräldrarna inte gör det!
  • Anonym (hej!)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-06-17 16:14:48 följande:

De får massor av uppmärksamhet, mer än bebisen. Detta beteende började inte när bebisen kom utan det har alltid varit väldigt krävande barn, låter elakt att skriva så, men deras föräldrar tävlar inte om att få vara lediga med dem. Jag är den som kommer ha dem mest i sommar, men oj vad det kommer att bli tufft. Tack för dit råd och jag tar till mej det. Jag ska göra upp en bättre struktur och våga säga ifrån bättre. Det känns lite svårt bara då föräldrarna inte gör det!
    Involvera pappan. Se till att han stödjer att du sätter gränser.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (hej!) skrev 2013-06-17 16:16:54 följande:
    Involvera pappan. Se till att han stödjer att du sätter gränser.

Ja, det ska jag göra igen, vi har haft många samtal om detta, han håller med mej, men håller fast vid det i någon dag, sedan finns det alltid jättebra anledningar att strunta i det.
  • Anonym (.)

Du måste börja säga ifrån. Säg när det blir för mycket. Att du behöver lugn och ro och att han får sysselsätta sig själv en stund.

• Mineralvatten

han kanske har adhd?

• Anonym (:-))

Jag har en 10-åring som pratar konstant!

Nu tog jag mobilen och satte mig ute på trappan.

Slog upp familjeliv och vad fick jag se?

Jo, en till!

Har inga tips eller råd men oftast svarar jag bara något, typ jaha eller "säger du det?"

Bland har det faktiskt hänt att jag tappat tålamodet och det jag sagt då är bara: men snälla Lilla du, kan du inte va lite tyst?

Just nu är jag inte särskilt pedagogisk...

Sitter ju ute med telefon. :-S

Barnet pratar fortfarande, med med sin kanin...

• Anonym (hej!)
    Anonym ( ) skrev 2013-06-17 16:23:44 följande:
    Jag har en 10-åring som pratar konstant!
    Nu tog jag mobilen och satte mig ute på trappan.
    Slog upp familjeliv och vad fick jag se?
    Jo, en till!
    Har inga tips eller råd men oftast svarar jag bara något, typ jaha eller "säger du det?"
    Bland har det faktiskt hänt att jag tappat tålamodet och det jag sagt då är bara: men snälla Lilla du, kan du inte va lite tyst?

Just nu är jag inte särskilt pedagogisk...
    Sitter ju ute med telefon. :-S

Barnet pratar fortfarande, med med sin kanin...
    Ursäkta att jag skrattar. hahahaha!
  • Anonym (hej!)
    Mineralvatten skrev 2013-06-17 16:23:24 följande:
    han kanske har adhd?
    Behöver inte alls vara så. Som jag förstår det har ingen satt gränser förut.
  • Nattsvart

Min bonus förföljer mig med, hon är visserligen bara 5 år så det är ju en annan sak, men jag sätter gränser. Hon börjar förstå och respektera, man har ju ansvar som vuxen att lära barnen vart gränser går.

Svar på tråden Seriöst! De föröljer mej