• Anonym (Mamman)

Seriöst! De föröljer mej

tycker om mina bonusar, men gu i hemmel vad de kan vara eneriska, eller åtminstånde den yngre på 9 år. Jag tänker ha dem hemma med mej på sommarlovet då pappan måste jobba, de är hos oss vv. Vi har en liten bebis och jag är första g mamma. Men 9 åringen följer mej hela tiden i hälarna, jag vill så gärna att han ska vara delaktig och känna sig älskad även av mej men herregud, jag är helt slut i huvudet och mina öron pulserar på kvällen efter hans eviga pratande. Jag får stänga dörren framför hans lilla näsa när jag ska på dass abnars försöker han följa mej där med! Lite komsikt, kan det vara och vi har mycket mysigt oxå, men jag får ingen tid att prata med min bebis, för han babbalar non stop och vill ha hjälp hela tiden, borde man inte kunna göra enklare frukost själv när man är 9 och 12 år gammla? Måstw man verkligen hjälpa till att hitta kläder i garderoben? De är ju mer krävande än min bebis!!! Superintesiva är de, min benis kan åtmistånde leka på golvet själv då och då. Dessa ungar tar enbart paus från mej då de spelar data. Ingen av deras vänner är så här krävande. Måste sluta för nu har jag varit på toa i 5 minuter och de ropar utanför.

• Svar på tråden Seriöst! De föröljer mej
  • Anonym (bio)

visserligen inget bonusbarn men min bio son kan oxå han prata öronen av mig, det är ibland så man önskar att jag kunde slita huvudet av mig själv. 
    Jag har helt enkelt börjat vara ärlig och säga åt honom att han pratar så mycket och nu orkar jag faktiskt inte lyssna utan att han får gå och ta en paus.
    Han verkar inte ta illa upp... utan snarare bara ta min ärlighet med en klackspark.
    Jag kan även be honom sluta prata då det blir för mycket... har du bett din bonus att faktiskt sluta prata för du orkar inte lyssna?
    Babblandet kan ju driva en till vansinne, och då är det ändå min egen son och jag borde ha mer tålamod pga det kanske? Men jag är bara mänsklig, jag orkar inte alla gånger och jag har börjat säga ifrån, rakt och ärligt. 

Nu är min son 7 år men han fixar frukost till sig själv och tar även fram kläder och fixar sig på morgonen, allt handlar ju om hur man "drillar" sina barn. Barn växer även med ansvaret och man måste våga ge dem ansvar. Om barnet inte kan välja kläder själv på morgonen som passar så kan man lägga fram kläderna på kvällen och sen får barnet ha ansvaret att få dem på sig.
    Min son har lärt sig att gå och kolla på termometern för att få lite koll på om han kan ha shorts eller långbyxor, han har fått lära sig de viktigaste tiderna på klockan så han vet när frukosten är tvungen att vara uppäten, när kläderna ska sitta på och vilken tid han måste gå och sätta på sig skorna för att hinna till skolan.

Min son har fått börjat ta stort ansvar för sig själv under min nuvarande graviditet då jag är fruktansvärt dålig, innan får jag erkänna att jag till stor del curlade honom och gjorde allt... det var lite svårt att släppa taget men jag har sett en jätte förändring hos honom, han är stolt över att klara sig själv och han vet att han alltid kan komma till mig om det är något han undrar över...

Jag tror att både du och pappan (och även mamman om ni har bra relationer och kan prata med varandra) måste sätta ner foten och ge barnen ansvar anpassat till deras ålder och sen hålla benhårt på det. Var även ärlig, orkar du inte höra pratet säg ifrån att nu räcker det en stund. Är man så gammal som 9 år så ska man kunna klara sig lite själv och behöver inte vara som en svans.  

• Anonym (Mamman)

Kenopeno, vilket bra inlägg, kommer att ta med mej detta. Bio, frustade av skratt, roligt att läsa 'slita huvudet av sig' hehe! Jag kommer försöka strukturera mer men något stöd från modern vet jag att vi inte får, hon förknippar hög curlingnivå med kärleksfullt hem och brer dem smörgåsar, knyter skor och sätter inga personliga gränser. När vi försökte få md henne på att vi alla vuxnva skulle hjälpas åt att få barnen att sluta konstant avbryta andra och varantysta om ex lärare pratar så var henns svar ' jag tycker alltid att man ska lyssna på sina barn'. Pappan har teorin rätt och vi är överens men han håller det inte mer än en dag. Det gör att jag känner lite tvistad om att gå on och själv ta uppfostringdelen, känner mej sur på att det ska vara så.

• M166

Involvera dem i hushållssysslor och låt dem hjälpa till med bebisen! Då får du både hjälp och lite frirum på en gång. Låt dem passa bebben när du går och duschar t.ex. Låt dem hjälpa till att fixa maten etc. I början blir det jobbigt då man får förklara precis allting om de inte gjort sådant tidigare, men vid vv och sommarledighet bör de lära sig mycket snabbt. Då blir de sysselsatta och känner sig förhoppningsvis uppskattade, och du får hjälp.

• Mineralvatten
    Anonym (Mamman) skrev 2013-06-17 20:43:09 följande:

Ja, låter ju bekant
    dock så har ju inte alla extremt pratiga barn adhd, men det är ett tecken på hyper och det kan man ju ha i bakhuvudet.
    =).
  • BioBonus
    Mineralvatten skrev 2013-06-18 09:30:51 följande:
    dock så har ju inte alla extremt pratiga barn adhd, men det är ett tecken på hyper och det kan man ju ha i bakhuvudet.
    =).
    Vill bara flika in att jag har en son med ADHD och honom får jag dra information ur - han pratar inte om han absolut inte behöver :) Däremot är han aktiv, överaktiv, rent fysiskt. Så det kan vara så otroligt olika.

Däremot mina "normalstörda" barn pratar oavbrutet!
    När äldste sonen var liten och man frågade honom vad som hände om han var tyst en stund så svarade han att "då spricker rumpan på mig" och gapskrattade! Bonusdottern (8) pratar hela tiden, men ibland säger jag till henne - nu har jag inte tid att lyssna på dig, men prata på du, men nu är det bara du själv som lyssnar :) Det brukar inte stoppa henne, men jag kan med gott samvete koppla bort henne :)
  • Mineralvatten
    BioBonus skrev 2013-06-18 09:46:34 följande:
    Vill bara flika in att jag har en son med ADHD och honom får jag dra information ur - han pratar inte om han absolut inte behöver :) Däremot är han aktiv, överaktiv, rent fysiskt. Så det kan vara så otroligt olika.

Däremot mina "normalstörda" barn pratar oavbrutet!
    När äldste sonen var liten och man frågade honom vad som hände om han var tyst en stund så svarade han att "då spricker rumpan på mig" och gapskrattade! Bonusdottern (8) pratar hela tiden, men ibland säger jag till henne - nu har jag inte tid att lyssna på dig, men prata på du, men nu är det bara du själv som lyssnar :) Det brukar inte stoppa henne, men jag kan med gott samvete koppla bort henne :)
    då har din son den manliga typen av adhd, jag har en blandning.
    jag har den kvinnliga sidan att jag pratar...hela tiden....massor....men också den manliga sidan att jag är hyper och tränar massor.
  • M166
    Anonym (Mamman) skrev 2013-06-17 22:01:39 följande:
    Kenopeno, vilket bra inlägg, kommer att ta med mej detta. Bio, frustade av skratt, roligt att läsa 'slita huvudet av sig' hehe! Jag kommer försöka strukturera mer men något stöd från modern vet jag att vi inte får, hon förknippar hög curlingnivå med kärleksfullt hem och brer dem smörgåsar, knyter skor och sätter inga personliga gränser. När vi försökte få md henne på att vi alla vuxnva skulle hjälpas åt att få barnen att sluta konstant avbryta andra och varantysta om ex lärare pratar så var henns svar ' jag tycker alltid att man ska lyssna på sina barn'. Pappan har teorin rätt och vi är överens men han håller det inte mer än en dag. Det gör att jag känner lite tvistad om att gå on och själv ta uppfostringdelen, känner mej sur på att det ska vara så.

Mina bonusar, framförallt den äldre blomstrar av ansvaret de får hos oss! De blir riktigt glada när de får dammsuga, laga mat och baka kaka. Hos modern är det storcurling och färdigbredda mackor Du behöver inte "uppfostra" dem, det är inte fin ensak MEN ni måste komma överens när du ska ha hand om dem - för deras och din skull. Och ekvationen är simpel - de hjälper till, då får ni alla mera tid för roliga saker.
  • BioBonus
    M166 skrev 2013-06-18 09:53:38 följande:

Mina bonusar, framförallt den äldre blomstrar av ansvaret de får hos oss! De blir riktigt glada när de får dammsuga, laga mat och baka kaka. Hos modern är det storcurling och färdigbredda mackor Du behöver inte "uppfostra" dem, det är inte fin ensak MEN ni måste komma överens när du ska ha hand om dem - för deras och din skull. Och ekvationen är simpel - de hjälper till, då får ni alla mera tid för roliga saker.
    Det där känner jag igen! Bonus älskar att kunna själv.
    I början hade hon lite svårt att "ställa om" från curlad till självständig, och i några dagar från det att hon kom från mamman så var hon som handlingsförlamad, men nu är det mer som att hon ser fram emot att få komma innanför dörren och få vara delaktig och hjälpa till :) 
    Och det är inte för att uppfostra jag gör det (jag gör självklart detsamma med mina egna) - de växer av att kunna själv. Och precis som du säger så går allt så mycket fortare! 
  • Lisa med barn

Men är det inte bra att dina bonusar gillar dig? Jag tycker du låter otacksam. Tänk om de hatade dig, skrek, slog i dörrar eller slogs. Skulle det vara bättre?

• ventilera mera
    Lisa med barn skrev 2013-06-18 10:06:49 följande:
    Men är det inte bra att dina bonusar gillar dig? Jag tycker du låter otacksam. Tänk om de hatade dig, skrek, slog i dörrar eller slogs. Skulle det vara bättre?

Men vilken korkad kommentar... så bara för att de gillar henne så ska hon stå ut med vad som helst? Vi vet alla vad du har för inställning till hur man ska vara mot sina barn, men det kanske är dags att inse att det finns nåt som heter individer och att det innebär att man är OLIKA...
Svar på tråden Seriöst! De föröljer mej