• Anonym (Mamman)

Seriöst! De föröljer mej

tycker om mina bonusar, men gu i hemmel vad de kan vara eneriska, eller åtminstånde den yngre på 9 år. Jag tänker ha dem hemma med mej på sommarlovet då pappan måste jobba, de är hos oss vv. Vi har en liten bebis och jag är första g mamma. Men 9 åringen följer mej hela tiden i hälarna, jag vill så gärna att han ska vara delaktig och känna sig älskad även av mej men herregud, jag är helt slut i huvudet och mina öron pulserar på kvällen efter hans eviga pratande. Jag får stänga dörren framför hans lilla näsa när jag ska på dass abnars försöker han följa mej där med! Lite komsikt, kan det vara och vi har mycket mysigt oxå, men jag får ingen tid att prata med min bebis, för han babbalar non stop och vill ha hjälp hela tiden, borde man inte kunna göra enklare frukost själv när man är 9 och 12 år gammla? Måstw man verkligen hjälpa till att hitta kläder i garderoben? De är ju mer krävande än min bebis!!! Superintesiva är de, min benis kan åtmistånde leka på golvet själv då och då. Dessa ungar tar enbart paus från mej då de spelar data. Ingen av deras vänner är så här krävande. Måste sluta för nu har jag varit på toa i 5 minuter och de ropar utanför.

• Svar på tråden Seriöst! De föröljer mej
  • Anonym (:-))
    Anonym (hej!) skrev 2013-06-17 16:28:48 följande:
    Ursäkta att jag skrattar. hahahaha!

Det får man!

Barnet babblar fortfarande förresten.

Ska göra en kopp kaffe nu tills gubben kommer från jobbet, så kan han få öronen fulla av barn prat ett tag. Stackars man!
  • Tessa606

Det är faktiskt helt ok att säga ifrån, tex Nu får du hitta på något själv en stund, eller nu får du gå utoch cykla.... Man får t o m säga att man behöver vara ifred en stund så nu kan du titta på film eller rita,  Sen kan man ju ge barnet uppgifter, typ att duka, ta fram frukost, städa på rummet

• Anonym (Mamman)

Haha! Vad roligt att läsa att andra har det likadant:) sitter nu uppkrypen i soffan och det ringer i öronen, han fick lägga sig lite tidigare ikväll och den äldre är hos en kompis, bara bebben är vaken och leker tyst på golvet=)

• Anonym (Mamman)
    Mineralvatten skrev 2013-06-17 16:23:24 följande:
    han kanske har adhd?

Jaha, förföljer man sin stackars styvmor då;) Nämen seriöst, är det ett symtom?
  • Aileen Allannah

Jag tycker det är HELT okej att säga åt en nioåring att han faktiskt får hålla tyst ett tag. Och att göra egen frukost. Visa honom hur man gör en enkel frukost själv, sätt upp enkla regler som du känner är viktiga för dig och berätta för pappan vad som bestämts.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-06-17 15:56:30 följande:
    tycker om mina bonusar, men gu i hemmel vad de kan vara eneriska, eller åtminstånde den yngre på 9 år. Jag tänker ha dem hemma med mej på sommarlovet då pappan måste jobba, de är hos oss vv. Vi har en liten bebis och jag är första g mamma. Men 9 åringen följer mej hela tiden i hälarna, jag vill så gärna att han ska vara delaktig och känna sig älskad även av mej men herregud, jag är helt slut i huvudet och mina öron pulserar på kvällen efter hans eviga pratande. Jag får stänga dörren framför hans lilla näsa när jag ska på dass abnars försöker han följa mej där med! Lite komsikt, kan det vara och vi har mycket mysigt oxå, men jag får ingen tid att prata med min bebis, för han babbalar non stop och vill ha hjälp hela tiden, borde man inte kunna göra enklare frukost själv när man är 9 och 12 år gammla? Måstw man verkligen hjälpa till att hitta kläder i garderoben? De är ju mer krävande än min bebis!!! Superintesiva är de, min benis kan åtmistånde leka på golvet själv då och då. Dessa ungar tar enbart paus från mej då de spelar data. Ingen av deras vänner är så här krävande. Måste sluta för nu har jag varit på toa i 5 minuter och de ropar utanför.

Ber om ursäkt för alla stavfel, jag var stressad och var inte så noga när jag skrev.
  • Mineralvatten
    Anonym (Mamman) skrev 2013-06-17 20:24:58 följande:

Jaha, förföljer man sin stackars styvmor då;) Nämen seriöst, är det ett symtom?
    att prata mkt och intensivt är ett symtom ja.
    h:et i adhd står för hyper och hyper kan te sig på olika sätt, ett sätt att man pratar mkt och fort, alltså väldigt väldigt mkt.
  • Anonym (Mamman)
    Mineralvatten skrev 2013-06-17 20:29:19 följande:
    att prata mkt och intensivt är ett symtom ja. h:et i adhd står för hyper och hyper kan te sig på olika sätt, ett sätt att man pratar mkt och fort, alltså väldigt väldigt mkt.

Ja, låter ju bekant
  • Ruffa

Men herregud, be pappan ta hand om sina barn. Jag fattar inte att så många verkar gå in ta och huvudansvaret för någon annans barn.

• kenopeno

Du är inte elak om du sätter gränser och strukturerar upp det lite. Detta kan du göra på ett trevligt sätt och där det inte blir uppfattat som något negativt.

Försök att finna en balans mellan uppmärksamhet och gränser. T.ex. Ha stunder när du fokuserar på ditt umgänge med bonusen. Där du verkligen går in i ett samtal eller stund av att göra något tillsammans. Och förklara sedan att nu blir jag upptaget ett tag. Så nu har jag inte tid. Nu får du gå och leka en stund. Ser du att bonusen har svårt att komma igång med egen lek, så kan du ju styra in denne på något...och samtidigt förklara tydligt att nu får du leka med det här ett tag, för nu har jag inte tid att prata eller lyssna. Och sedan lämna du det där. Det kommer säkert bli lite prövningar för dig att få in den nya rutinen.....men ge inte upp. Tids nog kommer du hitta en balans mellan uppmärksamhet och barnets egentid. Du behöver inte ha dåligt samvete för att du styr in barnet på att göra saker själv för en stund och att du inte har tid för en stund. Barn mår bra av denna sorts egentid och den balanseras med lagom mycke tid av uppmärksamhet. Så se det som att du ger barnet något bra och utvecklande. 

Var försiktig med att uttala saker som: Du pratar för mycket nu. Det ger bara osäkerhet och ger barnet känslan av att det är något fel på det. Men vänd det till att prata om dig istället. Jag har inte tid att prata och lyssna just nu....nu får du leka för dig själv en liten stund.  Och led in barnet på en ny väg, om barnet har svårt att komma igång på egen hand.

Det är lite mina tankar, när jag läser vad du skrivit.

Lycka lycka till    .      

Svar på tråden Seriöst! De föröljer mej