• mini75

Rätt till lön vid läkarbesök?

Som rubriken lyder. Har man rätt att få betalt när man går på läkarbesök under arbetstid. Vi går under tjänstemanna avtalet.

Det är jag som sköter lönerna på ett litet företag och har inte mycket utbildning i lönefrågor (läs ingen alls).
    Nu har vi en anställd som behöver gå lite då och då pga att han är under en utredning. "Skadan" är inte jobbrelaterad...

NÅgon som vet och kan hjälpa mig. JAg vet inte var/vem jag ska fråga.

• Svar på tråden Rätt till lön vid läkarbesök?
  • Dina08

Jag är lärare och jag får ta tjänstledigt utan lön när jag går på läkarbesök.

• Jimman

Bara på akuta tider som inte kan ändras har vi

• kaffeamanda

Är ni inte ansluten till en arbetsgivarorganisation? Då kan du ju ringa dem och höra vad som gäller.

• Erki

Det finns ganska många tjänstemannaavtal så enklast är att ringa till ert och fråga.

• Vinterankan

De flesta får inte det. Vi har permission så man kan gå till läkaren på arbetstid med lön men det gäller bara 3 timmars akutbesök. Sedan så får man ju gå till läkaren på arbetstid lite som man vill men det räknas inte som arbetad tid.

• mini75

Vi följer tjänstemannaavtalen men är inte med i någon organisation eller fackförbund. Ja, cheferna får väl bestämma men de vill nog att jag ska kolla upp vad som gäller. Får väl söka på nätet...
    Tack för era svar .-)

• Maramina

Tyvärr kan du inte googla på det då det beror helt och hållet på ert lokala avtal, dvs det avtal som arbetsgivaren har med fackförbunden. Vilket avtal har ni (om ni har någon öht)? Annars så brukar det stå under "löneförmåner" i anställningskontrakt, pärmar med lokala regler och avtal.

• Knappamamma

Jobbar kommunalt och det har nyligen ändrats så olika avtal för olika företag är grundregeln. Hos oss är de mammografi samt akut besök de enda som gäller samt 2 mvc besök.

• mini75

Nej, FL är ju inte direkt tillförlitligt men jag tänkte att någon kanske visste någon bra sida tex där man kan få svar på frågor angående löner?
    Vi har ingen personalavdelning, det är ett litet företag med 8 anställda men 2 olika avtal, tjänsstemanna och metall.

• Maramina
    mini75 skrev 2013-06-17 21:59:21 följande:
    Nej, FL är ju inte direkt tillförlitligt men jag tänkte att någon kanske visste någon bra sida tex där man kan få svar på frågor angående löner?

Vi har ingen personalavdelning, det är ett litet företag med 8 anställda men 2 olika avtal, tjänsstemanna och metall.

Gå då till företagets VD/platschef/ägare och fråga om saken, det finns som sagt var inga svar på nätet om vad som gäller för just ert företag. Troligtvis så har inte ni någon sådan förmån. I och med att det är så pass litet företag så är det ju lätt att fråga den som håller i pengarna vad denne anser om saken.

//En som också har jobbat med personalfrågor
  • jassikan

Du skriver att ni går under tjänstemannaavtalet. Är ni anslutna till kollektivavtal?
    I så fall har någon hos er tillgång till avtalet, hur vet ni annars vad som gäller?!

I annat fall kan man ha en personalhandbok över vad som gäller, villkor som skapas av behörig chef.

Är det SVENSK HANDEL TJÄNSTEMANNAAVTALET (SIF) som ni går under?
    Står inget där om permission vid läkarbesök.

http://www.unionen.se/sites/default/files/38.01_avtalstryck_2012-20131.pdf

§ 11 Ledighet

11.1 Permission, kort ledighet med lön

Permission beviljas i regel endast för del av arbetsdag. I särskilda fall kan dock permission beviljas även för en eller flera dagar t ex vid hastigt påkommande sjukdomsfall inom tjänstemannens familj eller nära anhörigs dödsfall.
    För påsk-, midsommar- och julafton som inte är sedvanliga fridagar bör permission beviljas om det kan ske utan olägenhet för verksamheten vid företaget.
    Tjänstemannen har rätt till en dags permission under de år nationaldagen 6:e juni infaller på lördag eller söndag. Sådan permission förutsätter att tjänstemannen varit anställd minst fem månader när nationaldagen infaller dessa dagar. Ledighet av detta skäl kan inte uttas annat år. För deltidsanställd tjänsteman proportioneras ledigheten i förhållande till arbetstidsmåttet.

Exempel från Teknikavtalet (IF Metall Borås):
    http://www.if-metall.se/index.php/11-permission

På begäran beviljas permission även vid

Förstagångsbesök hos läkare och tandläkare vid akut sjukdom eller olycksfall. Besök vid sjukvårdsinrättning efter remiss av företagsläkare liksom till följd härav av annan läkare föreskrivna återbesök, dock högst tre. Av arbetsgivaren anvisad hälsoundersökning föreskriven i lag eller annan författning liksom därav föranledd kompletterande läkarundersökning.

En förutsättning för permission är i de tre sistnämnda fallen att arbetstagaren inte är sjukfrånvarande efter att permissionsanledningen upphört. Detsamma gäller efter en mellanliggande ledighetsperiod.

Svar på tråden Rätt till lön vid läkarbesök?