regnskogen skrev 2013-06-20 00:56:46 följande:
Okej, jag har precis slutat amma min son eftersom det inte funkade för honom eller mig. Jag blev deppig, ledsen och tyckte det var jobbigt att amma även fast jag ville. Det som gjorde det hela jobbigt var att jag hade såriga bröstvårtor och att han aldrig blev ordentligt mätt. Så för att göra honom och mig glada så provade vi på mjölkersättning vilket har fungerat bättre! Han sover 3-5 timmar åt gången förutom på nätterna då han kan sova 4-6 timmar utan uppvak. Mellan dessa timmar är han vaken ca en timme och tittar och tränar nacken genom att ligga på min mage.
Det jag nu undrar över är om min bebis äter för mycket? Kan en bebis äta för mycket? Vad händer då? En dag kan se ut såhär:
Han vaknar oftast ca 7.30 och då brukar han ligga vaken ca 30 minuter innan han vill ha mat. Då ger jag honom 120 ml, men han äter inte upp allt. Det kanske finns 20-30 ml kvar.
Efter 2-3 timmar (vi säger klockan 11) vaknar han upp igen och vill ha mat, och då ger jag honom 90 ml. Han sover ytterligare 2-3 timmar innan han vaknar upp (kl 2). Då är han vaken ca 1 timme, vill gärna gosa och titta en massa. När timmen har gått börjar han gnälla, och då ger jag honom 120 ml, och efter det sover han som högst 4 timmar på eftermiddagen.
Han vaknar igen klockan sju och äter 90 ml, innan han somnar om och vaknar runt tolv-ett få han får 120 ml för att sova hela natten.
Så hur tycker ni att det låter? För mycket? För lite?
Så länge bebisen mår bra så är det fri tillgång till mat som gäller. När de ammar så reglerar de ju själv hur mycket de vill äta. De har det i sig att äta så mycket/lite de behöver.
Vissa bebisar som t ex har mycket ont i magen kan ha ett stort sugbehov (som tröst/trygghet) och kan förväxla detta med hunger och därmed äta för mycket. På amningsmottagningen sa de att detta inte är något problem med bröstmjölk men att man kan vara lite observant när det gäller ersättning eftersom den är mer svårsmält. Detta märkte vi dock ganska snabbt på vår dotter och erbjöd vid de tillfällena napp istället och hon blev nöjd. Ett tydligt tecken tycker jag är att om bebisen blir nöjd/tillfredställd/lugn av att äta så var hen hungrig och inget annat. Är det magont så fortsätter hen vara grinig efter maten.
Men som sagt...fri tillgång är det som gäller som grundregel.
Ett annat tips när det gäller ersättning är att vissa barn kan bli lite hårda i magen. Tillsätt då en tesked rapsolja i ersättningen så smörjer det tarmen bra. Vissa rekommenderar messmör vilket också funkar men jag kan tycka att det bara är onödigt socker då rapsolja funkar lika bra och innehåller nyttiga fetter för bebisen.