• regnskogen

När går detta över?

Hej! 

För 5 dagar sen, födde jag fram våran son till världen. Han är verkligen världens finaste, och vi är så glada över honom!

Efter förlossningen fick jag veta att jag sprack lite vid slidmynningen, och fick några små bristningar vid blygdläpparna som blev sydda. Totalt blev det 5 stygn, och detta var min största fasa. Nu, 5 dagar senare så gör det inte alls lika ont som det gjorde första dagen - men det känns fortfarande. Det svider när jag ska kissa, och jag är fortfarande öm i underlivet. När går detta över? 

Något jag också är orolig över är att mina knipövningar inte gör någon nytta. BM har försökt förklara för mig hur man gör, men jag tror inte att jag fattar riktigt för jag kan ibland råka kissa på mig även fast jag försöker hålla mig. Hur gör man för att man ska kunna få tillbaka muskeln därnere? Kommer jag bli normal igen? Hur lång tid kan det ta? 

Orolig över allt som har med min kropp att göra, kommer jag bli normal igen? Bli lika smal som jag var innan graviditeten? Mycket tankar och funderingar kring detta, hoppas det finns någon där ute som känner som jag! 

kram på er!  

• Svar på tråden När går detta över?
  • lövet2

Knipövningarna börjar du märka resultat av efter ett par månader. Svedan minskar lite i taget, så du lägger antagligen inte ens märke till när den är borta.

Kroppen förändras efter en graviditet. Formerna blir liksom annorlunda, så det verkligen syns att du är kvinna och ingen flicka. Kanske du blir lika smal utan att anstränga dig, och kanske du måste träna dig till det. Hur som helst är det något som tar tid. Om ett år vet du!

• Rani

Jag var nog öm i ett par veckor i alla fall. Blötte toapapper med ljummet vatten och höll mot stygnen när jag kissade. Då gjorde det inte ont. Efter ca en månad kände jag mig återställd där nere. Fortsätt med dina knipövingar. Lite läckage dagarna efter förlossningen är normalt. Har du det fortfarande vid återbesöket så prata med bm. Min bm kände efter vid gynundersökningen på återbesöket att jag knep rätt. Jag fick helt enkelt knipa runt hennes finger.

När det gäller att bli smal igen så tar det ett tag för magen att försvinna för de flesta. Jag hade gravidbyxor i någon månad efter förlossningen. Idag ser jag ut som innan med undantag att magen är lite degigare längst ner som om den tänjts ut lite. Men jag tvivlar på att någon annan än jag ser det. Men hur figuren blir är också högst individuellt. Jag och många med mig fick jobba för att bli av med extravikten efter graviditeten.

• Rani
    Rani skrev 2013-06-19 00:33:55 följande:
    Jag var nog öm i ett par veckor i alla fall. Blötte toapapper med ljummet vatten och höll mot stygnen när jag kissade. Då gjorde det inte ont. Efter ca en månad kände jag mig återställd där nere. Fortsätt med dina knipövingar. Lite läckage dagarna efter förlossningen är normalt. Har du det fortfarande vid återbesöket så prata med bm. Min bm kände efter vid gynundersökningen på återbesöket att jag knep rätt. Jag fick helt enkelt knipa runt hennes finger.

När det gäller att bli smal igen så tar det ett tag för magen att försvinna för de flesta. Jag hade gravidbyxor i någon månad efter förlossningen. Idag ser jag ut som innan med undantag att magen är lite degigare längst ner som om den tänjts ut lite. Men jag tvivlar på att någon annan än jag ser det. Men hur figuren blir är också högst individuellt. Jag och många med mig fick jobba för att bli av med extravikten efter graviditeten.

Just det...brösten förändras också av graviditeten (även om man inte ammar). Jag skulle ljuga om jag sa att de inte var snyggare innan.
  • Flisan79

För mig har underlivet känts ok efter ca 3 v och vid 4 v har jag vågat ha sex efter alla tre barnen.

De första två månaderna har jag känt mig ganska slapp där nere men det har försvunnit av sig själv. Jag är nu som vanligt utan att ha knipit alls. Kan dock skvätta lite vid flera nysningar i rad om jag inte är beredd att knipa emot. På plussidan kan tilläggas att jag har bättre känsel, får mycket lättare orgasm och efter tredje barnet kan jag äntligen lyckas få g-punktsorgasm. Inte fy skam

På sätt och vis gillar jag min kropp mer nu. Jag har fått lite mer kvinnliga former men har gått ner alla kg utom 2 som jag just nu jobbar på. Magen blir troligen helt bra igen om jag blir av med dessa kg och kommer igång att träna.

Brösten är ett kapitel för sig. Fick mina bristningar där och de ökade markant i storlek under grav och amning. Från liten fast 70 c till 75 e. Nu när de är tillbaka på 70c är de inte alls fasta. Skinnet är för stort. Kommer fixa dem så fort pengar finns. Gillade mina amningsbröst

Mycket handlar om gener. Jag hade tur och fick inga bristningar på magen. Jag gick dock upp en del i vikt (18, 23 och 16 kg). Vid första barnet rann de av av sig själva men efter de andra var det betydligt svårare och jag fick jobba för att få bort dem..

• regnskogen

Tack för era svar och egna erfarenheter! 

Jag har nu gått ner ca 10 kilo efter att jag födde Lukas, men har en hel del kvar som jag vill jobba bort. Men kan inte riktigt göra någonting än, i och med att jag har foglossningen och det gör det hela svårt att gå eller träna lite smått. Men jag försöker ju så gott jag kan.

Något jag försöker göra när jag kissar, är knipa igen urinstrålen. Det måste väl vara någon slags knipövning?

kram!  

• Flisan79

Knipa stråle är superbra. Då vet du dessutom om du gör rätt.

Träna bör du vänta med iaf. Tror de brukar säga till efterkontrollen.

Amning drar ca 500 kcal extra. Det kan man utnyttja genom att inte äta massa onödigt. Man bör dock äta bra mat.

• HannaS

Ta det lugnt, du kommer hitta tillbaka till din kropp men det kan ta tid.

Mitt underliv återhämtade sig på ca 1 månad. Knipövningar var inte att tänka på för min del innan dess, jag fick vänta lite till allt dragit ihop sig. Sedan efter 2-3 månader märkte man skillnad när man knep. Knipövningarna gör verkligen skillnad för hela bålen!

Mina höfter återhämtade sig efter typ ett halvår (hade vansinniga foglossningar under graviditeten)

Jag tror det tog nästa ett år innan jag kände att "nu är min kropp tillbaka igen"

Idag är jag smalare än innan graviditeten pga av ett år av dagliga promenader med barnvagn. Första tiden gick det långsamt, men i takt med att kroppen återhämtade sig desto raskare takt kunde jag gå. 

Så du kommer hitta tillbaka till din kropp, men låt det ta den tid det tar och lyssna på kroppen! 

• HannaS

Och bryta kisstrålen ska man enbart göra för att se om man kniper rätt. Man ska inte använda det som en träningsmetod!

• regnskogen

Vad bra, då vet jag det! Varför kan man inte använda det som en träningsmetod? Då vet jag iallafall att jag gör rätt och att det fungerar lixom. Provade igår men det sipprar lite ändå, så antar att det inte riktigt är starkt än. Provade att göra det utan att jag kissade också men då känns det som att jag gör fel.

Någonting min mamma sa var att jag kunde stoppa in ett finger och känns efter om jag kramar om det eller inte. Men det vågar jag inte göra än i och med att jag blöder fortfarande. Men det kanske kan vara något sen när avslaget är borta.

Hade ni någon tyngd känsla kring livmodern dagarna/veckorna efter förlossningen? Jag känner mig jämt och ständigt bajsnödig, men det kommer ingenting. Det känns lixom bara tungt, lite som en tryckande känsla..

• HannaS

Jag har läst om det och min barnmorska har sagt att att det inte är bra att bryta kisstrålen som regelbunden träning. Det stör väl urineringen antar jag. Man kan använda metoden för att se om man gör rätt, men inte upprepa 10 gånger per tillfälle liksom.

Vänta med att stoppa in finger till allt läkt så du inte riskerar att få en infektion. Du har hela livet på dig att knipa

• Flisan79

Hmm, man får olika råd av olika bm. Jag blev rekommenderad att knipa strålen men man ska även gör annan knipträning för det är olika muskler.

Orgasm är föresten gratisträning

Tyngdkänslan känner jag igen. Den brukar också rätta till sig på 2-3 v om man inte haft otur och drabbats av tex framfall.

Efter andra barnet skulle jag på bb kolla uppe i ett skåp om jag fått med allt (packade för hemfärd). Hoppade för att se ordentligt och det var en dum ide. Kändes som hela livmodern damp ner i botten

• regnskogen

Aha okej :)

Jo, känner av det rät mycket när jag tar en liten promenad. Var ute idag och invigde barnvagnen och när jag kom hem var det som om hela livmodern skulle åka ut och så ömmade det massor! Inte skönt kan jag säga :( men jag hoppas verkligen att det går över snart, jobbigt att behöva må såhär..

Eftersom detta är mitt första barn så har jag verkligen massor med frågor och funderingar som jag gärna vill dela med mig och få andra erfarenheter. Hoppas det är okej för er :)

Är det någon av er som matar eran bebis med ersättning? Kanske lite OT, men ändå..

Kram!

• Rani
    regnskogen skrev 2013-06-19 22:39:59 följande:
    Aha okej :)

Jo, känner av det rät mycket när jag tar en liten promenad. Var ute idag och invigde barnvagnen och när jag kom hem var det som om hela livmodern skulle åka ut och så ömmade det massor! Inte skönt kan jag säga :( men jag hoppas verkligen att det går över snart, jobbigt att behöva må såhär..

Eftersom detta är mitt första barn så har jag verkligen massor med frågor och funderingar som jag gärna vill dela med mig och få andra erfarenheter. Hoppas det är okej för er :)

Är det någon av er som matar eran bebis med ersättning? Kanske lite OT, men ändå..

Kram!

Så känns det för många. Man har också ofta jättedålig kondis ett tag efter förlossningen. Det går över. Till återbesöket bör du vara återställd när det gäller det. Så känn dig lugn och prata med bm vid återbesöket om det är något problem som kvarstår.

Jag gav min bebis ersättning från ca 2,5 månad. Har du något fråga? 
  • Flisan79

Jag tyckte att stå länge var skitjobbigt. Kunde knappt stå framför spegeln utan att det kändes jobbigt. Att stå i kö på affären var rena plågan.
    Men som sagt, det ger med sig på några veckor.

Jag har helammat alla mina barn i 5-6 mån och sen börjat med smakportioner och delammat så har ingen erfarenhet alls gällande ersättning.

• regnskogen

Okej, jag har precis slutat amma min son eftersom det inte funkade för honom eller mig. Jag blev deppig, ledsen och tyckte det var jobbigt att amma även fast jag ville. Det som gjorde det hela jobbigt var att jag hade såriga bröstvårtor och att han aldrig blev ordentligt mätt. Så för att göra honom och mig glada så provade vi på mjölkersättning vilket har fungerat bättre! Han sover 3-5 timmar åt gången förutom på nätterna då han kan sova 4-6 timmar utan uppvak. Mellan dessa timmar är han vaken ca en timme och tittar och tränar nacken genom att ligga på min mage.

Det jag nu undrar över är om min bebis äter för mycket? Kan en bebis äta för mycket? Vad händer då? En dag kan se ut såhär:

Han vaknar oftast ca 7.30 och då brukar han ligga vaken ca 30 minuter innan han vill ha mat. Då ger jag honom 120 ml, men han äter inte upp allt. Det kanske finns 20-30 ml kvar.

Efter 2-3 timmar (vi säger klockan 11) vaknar han upp igen och vill ha mat, och då ger jag honom 90 ml. Han sover ytterligare 2-3 timmar innan han vaknar upp (kl 2). Då är han vaken ca 1 timme, vill gärna gosa och titta en massa. När timmen har gått börjar han gnälla, och då ger jag honom 120 ml, och efter det sover han som högst 4 timmar på eftermiddagen.

Han vaknar igen klockan sju och äter 90 ml, innan han somnar om och vaknar runt tolv-ett få han får 120 ml för att sova hela natten.

Så hur tycker ni att det låter? För mycket? För lite?

• Rani
    regnskogen skrev 2013-06-20 00:56:46 följande:
    Okej, jag har precis slutat amma min son eftersom det inte funkade för honom eller mig. Jag blev deppig, ledsen och tyckte det var jobbigt att amma även fast jag ville. Det som gjorde det hela jobbigt var att jag hade såriga bröstvårtor och att han aldrig blev ordentligt mätt. Så för att göra honom och mig glada så provade vi på mjölkersättning vilket har fungerat bättre! Han sover 3-5 timmar åt gången förutom på nätterna då han kan sova 4-6 timmar utan uppvak. Mellan dessa timmar är han vaken ca en timme och tittar och tränar nacken genom att ligga på min mage.

Det jag nu undrar över är om min bebis äter för mycket? Kan en bebis äta för mycket? Vad händer då? En dag kan se ut såhär:

Han vaknar oftast ca 7.30 och då brukar han ligga vaken ca 30 minuter innan han vill ha mat. Då ger jag honom 120 ml, men han äter inte upp allt. Det kanske finns 20-30 ml kvar.

Efter 2-3 timmar (vi säger klockan 11) vaknar han upp igen och vill ha mat, och då ger jag honom 90 ml. Han sover ytterligare 2-3 timmar innan han vaknar upp (kl 2). Då är han vaken ca 1 timme, vill gärna gosa och titta en massa. När timmen har gått börjar han gnälla, och då ger jag honom 120 ml, och efter det sover han som högst 4 timmar på eftermiddagen.

Han vaknar igen klockan sju och äter 90 ml, innan han somnar om och vaknar runt tolv-ett få han får 120 ml för att sova hela natten.

Så hur tycker ni att det låter? För mycket? För lite?
    Så länge bebisen mår bra så är det fri tillgång till mat som gäller. När de ammar så reglerar de ju själv hur mycket de vill äta. De har det i sig att äta så mycket/lite de behöver.

Vissa bebisar som t ex har mycket ont i magen kan ha ett stort sugbehov (som tröst/trygghet) och kan förväxla detta med hunger och därmed äta för mycket. På amningsmottagningen sa de att detta inte är något problem med bröstmjölk men att man kan vara lite observant när det gäller ersättning eftersom den är mer svårsmält. Detta märkte vi dock ganska snabbt på vår dotter och erbjöd vid de tillfällena napp istället och hon blev nöjd. Ett tydligt tecken tycker jag är att om bebisen blir nöjd/tillfredställd/lugn av att äta så var hen hungrig och inget annat. Är det magont så fortsätter hen vara grinig efter maten.

Men som sagt...fri tillgång är det som gäller som grundregel.

Ett annat tips när det gäller ersättning är att vissa barn kan bli lite hårda i magen. Tillsätt då en tesked rapsolja i ersättningen så smörjer det tarmen bra. Vissa rekommenderar messmör vilket också funkar men jag kan tycka att det bara är onödigt socker då rapsolja funkar lika bra och innehåller nyttiga fetter för bebisen.      
Svar på tråden När går detta över?