Hårda hjärtslag
Dubbelslag har alla, ökar med åren. Somliga har större tendens än andra, somliga känner aldrig av sina ens om de har dem. Triggas av oro, kaffe och andra stressorer. Minskar i smb med motion för att pulsen går upp och hjärtat "får ngt att göra". Märks oftast i vila, för det är då man är uppmärksam nog att känna dem. Det hela består i att hjärtat sätter igång ett nytt hjärtelag lite prematurt. Att man sen känner hårda slag efteråt är på grund av att nästa slag "väntar in" den ursprungliga rytmen och därför hinner hjärtkamrarna fyllas med lite extra blod än vanligt, och det slaget känns starkare och lite obehagligt, men är inget farligt. Att hjärta just jobbat lite extra för dig i en timme tror jag är en orsak du känner av extraslag efter träningen. Att du därtill beskriver ångest och oro i smb med just träning är i min mening absolut bidragande till dina extraslag, och kanske ffa att du märker av dem då jag anar du lyssnar efter dem av pur oro. Fortsätt träna, promenader är bra grundmotion. Minska på kaffe och energidrycker.