• LindaO 81

Amma hela tiden, rimligt?

Hur mkt tid är rimligt att lägga på amning egentligen? Mitt barn är 2 v nu och jag sitter i princip i soffan hela tiden o ammar och ändå hade han gått ner i vikt de sista 4 dagarna. Hur är det möjligt. BVC råd är bara att ge ersättning, men skulle gärna vilja amma om det fungerar. Tips. Råd?

• Svar på tråden Amma hela tiden, rimligt?
  • Pandamamma79

Du kan inte varva lite mellan amning och ersättning? Efter ett tag kanske ni kan gå över till att endast amma.

• passo

Ge det en vecka till. . eller några dagar. Det gjorde jag och slapp ge ersättning och bebisen gick upp!

• mikroE

I den åldern tycker jag det är rimligt att barnet ammar väldigt mycket. Det du kan prova är att stryka barnet på kinden, smeka under fötterna osv så fort barnet verkar äta mindre effektivt så hindrar du att barnet ligger och halvsover och halvsnuttar lika mycket. Man kan också avbryta amningen så fort barnet verkar mindre intresserat och om det då hugger efter bröstet igen som ger man men accepterar det att man tar ut bröstet så är barnet troligen inte dödshungrigt utan det bara ammar för att det kan. Vill man inte ge ersättning så måste man tyvärr gå igenom en period med väldigt mycket amning i början och senare kommer sådana perioder igen. Det är jobbigt men för mig var det värt det att fortsätta amma. Nu är det ju sommar och vackert, försök ta dig ut och få frisk luft, det är bra för er bägge. Nu går det ju att amma ute så det blir inte så besvärligt om barnet blir hungrigt bara man inte har en tid att passa. Låt det ta tid men låt dig också få göra något annat eller åtminstone göra det i en annan miljö.

• skogsvitter

Har han rätt grepp då? Hur länge ammar han på varje bröst? Byt emellan ganska ofta, och tänk på att amning kräver väldigt mycket energi av bebisen också så ammar du konstant så kan det innebära att det faktiskt går åt mer energi än vad han får till sig. Sedan är ju frågan om han verkligen ammar all denna tid, eller om han i själva verket sover vid bröstet.

• Lufsan

När min dotter var så liten ville hon också amma hela tiden. Det handlar nog mycket om närhet. Håll ut säger jag, om du börjar med ersättning kommer det med stor sannorlikhet strula till ammningen. 
    Så länge ditt barn går upp som det ska på BVC så får det i sig det den behöver.

Men vet att det är jobbigt och gör asont. Själv delammar jag bara eftersom min dotter behövde extra tillskott när hon kom ut. Vilket gjorde att hon inte ville amma då det var mycket jobbigare för henne och hon blev inte lika mätt. Jag är fortfarande ledsen över det idag. Så försök håll ut och känns det för jobbigt så åk till en ammningsmottagning på ditt sjukhus. 

En dag i sänder.
  • skogsvitter
    Lufsan skrev 2013-06-19 09:50:16 följande:
    När min dotter var så liten ville hon också amma hela tiden. Det handlar nog mycket om närhet. Håll ut säger jag, om du börjar med ersättning kommer det med stor sannorlikhet strula till ammningen. 
    Så länge ditt barn går upp som det ska på BVC så får det i sig det den behöver.

Men vet att det är jobbigt och gör asont. Själv delammar jag bara eftersom min dotter behövde extra tillskott när hon kom ut. Vilket gjorde att hon inte ville amma då det var mycket jobbigare för henne och hon blev inte lika mätt. Jag är fortfarande ledsen över det idag. Så försök håll ut och känns det för jobbigt så åk till en ammningsmottagning på ditt sjukhus. 
    Vad synd att ni inte kunde helamma pga det. Fick hon tillägget på flaska? Min äldsta behövde också tillägg på BB men hon fick på kopp och när hon väl orkade amma sen så kom helamningen igång jättebra!
  • Lufsan
    skogsvitter skrev 2013-06-19 09:54:35 följande:
    Vad synd att ni inte kunde helamma pga det. Fick hon tillägget på flaska? Min äldsta behövde också tillägg på BB men hon fick på kopp och när hon väl orkade amma sen så kom helamningen igång jättebra!
    Nej ibörjan fick hon i kopp men det hjälpte inte. Sen fick jag svamp i bröstvårtorna så det gjorde ju en del också. Men amningen rubbades långt innan det. Tråkigt nog hade jag jättemycket mjölk i början så hade nog kunnat helamma och slippa ersättning helt eller ge henne utpumpad bröstmjölk istället för ersättning. Hon blev inte lika mätt av bröstmjölken så blev aldrig riktigt nöjd. Det var tyvärr ingen som frågade mig om det på BB. 
    En dag i sänder.
  • lövet2

Om du ammar hela tiden och han ändå går ned i vikt, så är det dags att börja fundera. Får han i sig tillräckligt? Om han t ex har ett för kort tungband, så hinner han inte äta lika fort som han gör sig av med maten.

I ditt ställe skulle jag väga honom varje dag just nu, för att se så han får i sig tillräckligt med mat.

• LindaO 81

Ja alltså, var nog lite otydlig i början. Men kan absolut amma ofta nu men han går ändå ner fast han verkar nöjd o belåten. Han suger så det rinner ur mungipan när han är klar! Har ringt Amningsmottagningen o de skulle nog ringa upp.

• Snobbs

När min son var 2v hade han dålig viktuppgång, ammade också konstant, och bvc sa att vi skulle komplettera med ersättning.
    Jag gjorde så att när han skrek efter mera mat och jag inte kunde amma mer gav vi ersättning, en gång morron å en gång kväll i en vecka, nästa vecka en gång på kvällen, veckan efter nån enstaka gång, sedan kom amningen igång ordentligt och nu bara ammar jag.
    Vi gav ersättning med flaska, medela calma.

Svar på tråden Amma hela tiden, rimligt?