• mammamebarn

Tips på goda kaloribomber tack.

Fasiken vad vikten rasar igen...

I höstas rasade vikten för att jag rent psykiskt mådde apadåligt, fick tabletter, sjukskrivning, psyk tyckte arbetsgivaren skulle omplacera mig till annan enhet, men icke...
    Jag gick ner sammanlagt 7 kg på 2 månader innan det avstannade.

För 1½ månad sedan vägde jag 58 kg, idag väger jag 53.
    Men va fan, ja, jag mår skit igen sedan tre veckor ungefär och toppen kom igår, nu vill jag återigen bara bort från detta livet.

Jag äter inte mindre än jag gjort tidigare, rör mig inte mer, massa tester är tagna för ämnesomsättning osv, men allt var ok ( i höstas).        

Så för att jag inte snart ska se ut som ett skelett med säckväv över sig behöver jag tips på både kaloribomber och aptitretare, matelusten är långt under noll just nu.

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Svar på tråden Tips på goda kaloribomber tack.
  • Nyfiken gul

att äta lite men ofta är ett bra knep för att få igång matlusten igen. 

Ät det du faktiskt vill ha

Ät på regelbundna tider , ha bestämda klockslag när du ska äta.

Välj fullfeta livsmedel. Drick den röda mjölken, välj den feta yogurten, ha riktig grädde i maten, bre riktigt smör på mackan och drick riktigt sötad saft osv.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Vie

Jag tappade aptiten för ett par år sen och förlorade mycket vikt på två-tre månader. Vägde under 38 kg och mådde verkligen apa. 
    Jag slog helt i botten när jag vaknade på morgonen och var så kraftlös, matt och trött att jag bara kunde krypa ur sängen. Då bestämde jag mig att jag kan inte vänta på att aptiten ska återkomma av sig själv. Jag var helt enkelt tvungen att tvinga i mig mat. Jag bestämde att jag skulle äta 4 gånger per dag oavsett hur pissigt jag mådde eller hur lång tid det skulle ta. Första frukosten var ett äpple och det tog mig 2 timmar att äta upp. 
    Efter ett par veckor märkte jag att det gick lättare att äta och att jag kunde äta mer och kortare tid, och sakta men säkert återkom aptiten också. 

Så mitt tips är att försöka vara benhård på att äta på fasta tider och att verkligen äta upp.

• Aniiee

Tråkigt att du mår dåligt. Jag hoppas du får hjälp. Jag kan ju bjuda på ett litet recept, När jag mår dåligt svänger jag ihop en Cloud Cake:

250 gram mörk choklad (Jag brukar ta en Marabou mörk 200 gram och en halv Lindt 70%)
    1 dl mjukt smör
    2 hela ägg
    4 äggulor
    4 äggvitor
    1 dl + 1 msk socker
    ev. 2 msk cointreau eller apelsinjuice
    ev rivet skal av en apelsin

Smält chokladen. När chokladen smält rör i smöret.

Vispa ihop de hela äggen med äggulorna och 0,75 dl av sockret tills det blir någolunda pösigt. Rör försiktigt i chokladen (och apelsinjuicen och skal).

I en annan skål vispa äggvitorna fluffiga (som när man gör maränger, fast inte riktigt lika hårt). Vispa i resten av sockret i äggvitan. Ta en stor sked av vitan och rör i chokladsmeten så den blir lättare. Rör senda ner resten av vitan i chokladsmeten. Var försiktig så att inte luften går ut.

Häll smeten i en form med löstagbar kant (om du har en, annars går vilken form som helst bra som inte är mönstrad).Grädda i ugnen i 175 grader ca 30-40 minuter (min ugn är seg, så jag tar 40 minuter). Kakan ska stelna och bli krakelerad på ytan. Ta ut den och låt svalna. Mitten kommer att sjunka in och bilda en krater.

Topping till servering:
    5 dl grädde
    1 tsk vaniljpulver (inte socker!)
    ev 1 tsk cointreau eller apelsinjuice

Vispa grädden fluffig men inte för stel. När den är nästan som du vill ha den lägg till apelsinen och vaniljen.

Fyll kratern med grädden. Toppa med lite kakao som du doftar över med en tesil.

Njut tillsammans med en kopp kaffe =) 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • mammamebarn

Tack för tipsen, dock är jag tyvärr så långt ner i skiten just nu att jag inte kan ta mig i kragen att äta, kvällsmat går bra, men jag kan knappt leva på ett mål om dagen, det förklarar ju en del av min svimning dessutom, ihop med vätskebrist just den dagen...
    Jag kan stoppa i mig choklad, glass, banan, det är i princip det jag utan svårighet får i mig, så jag får väl börja där, grädde i kaffet startade jag med idag, pepsi kan jag bäla i mig minst 1½ l om dagen.

Ska ta o testa det andra med.
    Tack ka ni ha.    

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Nyfiken gul

har du lättare att få i dig flytande föda så kan ju det vara något att fundera på.

Smoothies kan du göra
    egna milkshakes
    Fruktsoppor av olika slag
    Varma koppen
    Pressa egen juice
    Nutrilette/Naturdiet 
    Tomatjuice, morotsjuice
    Provivas fruktdrycker 
    Drickyougurtar 

Du har inte möjlighet att få utskrivet näringsdrycker via läkare?

Annars är det ju superduperviktigt att du får i dig vätska.  Drick hellre ett glas nyponsoppa än att du tvingar i dig en macka.

Gå på barnmatssidan i affären, där finns det många bra drycker av olika slag som är ganska kaloririka .  

Sen helt allvarligt så kanske du behöver ett besök hos doktorn för att få ett stopp på hur du mår? Att du tvingar dig att äta o dricka gör ju inte att orsaken till problemen försvinner. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Vie
    mammamebarn skrev 2013-06-19 18:26:01 följande:
    Tack för tipsen, dock är jag tyvärr så långt ner i skiten just nu att jag inte kan ta mig i kragen att äta, kvällsmat går bra, men jag kan knappt leva på ett mål om dagen, det förklarar ju en del av min svimning dessutom, ihop med vätskebrist just den dagen...
    Jag kan stoppa i mig choklad, glass, banan, det är i princip det jag utan svårighet får i mig, så jag får väl börja där, grädde i kaffet startade jag med idag, pepsi kan jag bäla i mig minst 1½ l om dagen.

Ska ta o testa det andra med.
    Tack ka ni ha.    
    Om du börjar med det du vet du kan äta fokusera på det, och försöka äta det flera gånger under dagen. Jag fick ta klockan till hjälp och tima mig så jag inte missade att käka. Kroppen var så trasig att jag inte hade alternativ. Vänner, familj, alla yttre krav fick antingen stå tillbaka eller anpassa sig till mitt ätande. 

Jag vet inte hur ditt vardagliga liv ser ut, men jag hoppas att du kan få rätsida på ätandet och stävja viktnedgången.  All lycka! 
Svar på tråden Tips på goda kaloribomber tack.