När blev era hundar gamla?
Märkte ni en dag att era hundar har blivit gamla eller har ni sett det stegvis så att säga?
Jag har en stor hund på 6,5 år och som det är just nu så känns det omöjligt att han en dag kommer att bli gammal i form av att ha svårt att gå, ont i leder, problem med tänder, dålig syn och hörsel och allt annat som kan dyka upp. Han är fortfarande sjövild och är piggare och lekfullare än alla andra hundar i grannskapet. Men när jag skaffade min katt för 3 år sedan så upptäckte jag att hunden blev lite grå runt nosen så då tänkte jag att "jaha nu dröjer det inte länge fören han blir gammal på riktigt". Men den dagen kom inte och det gråa avstannade ett tag och nu har det spridit sig lite grann upp till ögonen och lite gråa hår här och var. Man ser det bara om man kollar efter det. Men så när man ser honom springa som en galning så känns det helt overkligt att denna hunden en dag kommer att bli gammal som han beter sig nu. Nu ligger han bredvid mig och sover som en liten gris och ser ut som den valp han var för 6 år sedan. Men så vet man ju att åldern tar ut sin rätt, ibland mer, ibland mindre men förr eller senare så..en ibland så slår det en att oj, snart bli han faktiskt gammal.
Min förra hund (liten ras) blev 16 år och hon var pigg och kry upp till 11-12 års ålder innan man fick börja bära henne i trappor och hålla henne kopplad för att han började se dåligt.
Hunden innan dess (mindre medium) blev endast 13 och då hade hon varit dålig ett tag, men hon var en väldigt lugn hund så det blev ingen markant skillnad från ung till gammal, men hon blev nog gammal runt 8-9 års ålder.
Hur gamla var era hundar när ni faktiskt tänkte på att "ja nu är han verkligen gammal"?