• SnurriggirrunS

När blev era hundar gamla?

Märkte ni en dag att era hundar har blivit gamla eller har ni sett det stegvis så att säga?

Jag har en stor hund på 6,5 år och som det är just nu så känns det omöjligt att han en dag kommer att bli gammal i form av att ha svårt att gå, ont i leder, problem med tänder, dålig syn och hörsel och allt annat som kan dyka upp. Han är fortfarande sjövild och är piggare och lekfullare än alla andra hundar i grannskapet. Men när jag skaffade min katt för 3 år sedan så upptäckte jag att hunden blev lite grå runt nosen så då tänkte jag att "jaha nu dröjer det inte länge fören han blir gammal på riktigt". Men den dagen kom inte och det gråa avstannade ett tag och nu har det spridit sig lite grann upp till ögonen och lite gråa hår här och var. Man ser det bara om man kollar efter det. Men så när man ser honom springa som en galning så känns det helt overkligt att denna hunden en dag kommer att bli gammal som han beter sig nu. Nu ligger han bredvid mig och sover som en liten gris och ser ut som den valp han var för 6 år sedan. Men så vet man ju att åldern tar ut sin rätt, ibland mer, ibland mindre men förr eller senare så..en ibland så slår det en att oj, snart bli han faktiskt gammal.

Min förra hund (liten ras)  blev 16 år och hon var pigg och kry upp till 11-12 års ålder innan man fick börja bära henne i trappor och hålla henne kopplad för att han började se dåligt.

Hunden innan dess (mindre medium) blev endast 13 och då hade hon varit dålig ett tag, men hon var en väldigt lugn hund så det blev ingen markant skillnad från ung till gammal, men hon blev nog gammal runt 8-9 års ålder.

Hur gamla var era hundar när ni faktiskt tänkte på att "ja nu är han verkligen gammal"?

• Svar på tråden När blev era hundar gamla?
  • Majsan70

Min hund är 11 år gammal o nu har hon börjat bli liiite gammal även utåt. Vi får vara försiktiga med lek o så för hon får lätt ont i lederna. Hon är lite stel innan hon njukat upp sig på morgonen o har blivit lite bjäffig hemma när vi går i dörrarna. I övrigt är hon pigg o fin o ser inte gammal ut.

• riboflavin

Hanen (stor hund) var 11 när man märkte att han inte bara hade lugnat ner sig, utan också börjat tackla av. Mellan 11 och 12 års ålder blev han stelare, började höra illa och tabbade synskärpa. Vi fick avliva honom akut i vintras vid 13 års ålder.

Tik 1 (mellanstor hund) är 9 och visar inga tecken på att vara gammal mer än lite grått runt nosen, det finns ingen som tror att hon faktiskt är äldre än tik 2 (stor hund) som vid det här laget är 4 och knappast lär bli gammal än på många år (fallen efter vår tidigare hane).

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anna74a

Hade en rottis och han började kännas gammal när han var ca nio år.

• pluvdo

Mina föräldrars golden retriever blev 14½ år ungefär och jag har för mig att hon "började bli gammal" när hon var runt 10 år kanske. Då blev hon liksom slöare under de vardagliga promenaderna och så. Fick äta medicin mot artroser (minns dock inte när hon började med dem) och så hade hon tumörer i juvern som fick opereras bort någon gång när hon var runt 10-11 år också. Men fram tills kanske ett år innan hon dog så kunde hon fortfarande bli väldigt pigg och lekfull och springa efter bollar och så. Hon dog i januari och förra sensommaren så simmade hon fortfarande efter bollar både i havet och i en älv i Värmland där mina föräldrar har ett fritidshus och så. Så hon hade sina stunder då hon piggnade till. Men till slut gav kroppen upp ändå. Och den sista tiden så ville hon knappt ens gå ut för att kissa och hon orkade inte springa med när mamma och pappa åkte skidor som hon alltid älskat att göra tidigare.

Detta fotot togs en vecka innan hon dog. Lilla Yummy :( <3

• SilverEmma

Min blev gammal strax innan hon fyllde 14. Innan dess var hon alltid med, pigg och glad och full av liv. Det var i samband med att vi flyttade till hus, den flytten var inte bra för henne. Strax därefter kom första barnet och vi märkte att hon inte trivdes och började dra sig undan, orkade inte vara med och hon började få någon slags infektion i ansiktet som gjorde att hon svullnade. Veterinären hittade inget fel, behandling fick ner svullnaden men hon började även bli ordentligt stel i lederna och hade ont. Nästan ett år efter flytten (barnet var 10 månader och andra barnet på väg) så beslutade vi oss för att ta bort henne. Hon fick somna in lugnt och stilla här hemma i soffan då veterinären kom hit.

Svar på tråden När blev era hundar gamla?