• Skrotnasse

    Förkylningsblåsor/afte/sår i munnen?

    Är det någon mer som lider av detta? Såna där små vita sår som uppkommer i munnen ibland och gör så fruktansvärt ont att man knappt vet vad man ska ta sig till?
    Vet någon vad det beror på? Kan man göra något för att hindra det eller lindra smärtan?
    Har just nu fem stycken i munnen och kan knappt äta öht. Gör så ont. 

  • Svar på tråden Förkylningsblåsor/afte/sår i munnen?
  • viseversa

    Borsta tänderna med zendium tandkräm. Tog inte bort dom helt nej men minskade utbrotten av dom. Och ja det gör sjukt ont.

  • Skrotnasse
    viseversa skrev 2013-06-19 22:13:57 följande:
    Borsta tänderna med zendium tandkräm. Tog inte bort dom helt nej men minskade utbrotten av dom. Och ja det gör sjukt ont.
    Hm okej, tack. Föredrar naturlig tandkräm egentligen, men jag ska testa den. Tack!
  • viseversa

    Ja vad det beror på vet jag inte. Min mellersta dotter får dom också : (. Dock inte dom andra barnen(har 4 stycken) zendium är faktiskt ganska god. Smakar mint och man blir fräsch i munnen efteråt.

  • mammaspyre

    Jag får det oxå emellanåt! Försvinner så fort jag byter tandkräm!! (Spelar för mig ingen roll vilket märke)

  • Skrotnasse
    viseversa skrev 2013-06-19 22:21:38 följande:
    Ja vad det beror på vet jag inte. Min mellersta dotter får dom också : (. Dock inte dom andra barnen(har 4 stycken) zendium är faktiskt ganska god. Smakar mint och man blir fräsch i munnen efteråt.
    Jag tror det kan bero på salt mat, men det är bara en teori... Jag brukar i alla fall få dem när jag har ätit chips. Ska nog sluta med det.
    Men om ni äter samma mat i familjen kanske det inte är salt som är problemet om bara hon får dem. Det kanske är någon brist på något?
    Aja, zendium ska testas iaf! 
  • Skrotnasse
    mammaspyre skrev 2013-06-19 22:22:28 följande:
    Jag får det oxå emellanåt! Försvinner så fort jag byter tandkräm!! (Spelar för mig ingen roll vilket märke)
    Hm, skumt! Jag brukar borsta som satan på dem även fast det gör skitont. 
  • EmmaLiavin

    Jag brukar också få afte och har varit inne och sökt hjälp på vårdcentralen. De kan ju dock inte göra något åt det, men de gav mig två tips. Det ena är att du skaffar dig en munskölj som är just för inflammationer. Den jag kör på finns på Apoteket och heter corsodyl. Det var den dom rekommenderade, både på vårdcentralen och Apoteket. Jag tycker det funkar bra. Det andra tipset, son hjälper mot den hemska smärtan, är att köpa xylocain. Den får inte bort aften med den lindrar nåt oerhört mycket när man har ont. Gå till Apoteket och fråga efter den.
    Du bör även köpa något som du kan hölls xylocain på så du kan ha det liggandes mot dina sår. När jag var på vårdcentralen skickade de med lite xylocain samt lite mjukt material att ha i mun.

    Det är ingen som riktigt vet varför man får afte. Förra sommaren hade jag över 30 stycken i munnen så jag kunde i stort sätt inte prata utan att börja gråta. Men vissa tror det kan bero på stress, infektioner i kroppen, att man behöver få i sig mer frukt och grönsaker etc etc.

    Hoppas du blir fri från dom där hemska plitorna snart!

  • Skrotnasse
    EmmaLiavin skrev 2013-06-19 23:38:02 följande:
    Jag brukar också få afte och har varit inne och sökt hjälp på vårdcentralen. De kan ju dock inte göra något åt det, men de gav mig två tips. Det ena är att du skaffar dig en munskölj som är just för inflammationer. Den jag kör på finns på Apoteket och heter corsodyl. Det var den dom rekommenderade, både på vårdcentralen och Apoteket. Jag tycker det funkar bra. Det andra tipset, son hjälper mot den hemska smärtan, är att köpa xylocain. Den får inte bort aften med den lindrar nåt oerhört mycket när man har ont. Gå till Apoteket och fråga efter den.
    Du bör även köpa något som du kan hölls xylocain på så du kan ha det liggandes mot dina sår. När jag var på vårdcentralen skickade de med lite xylocain samt lite mjukt material att ha i mun.

    Det är ingen som riktigt vet varför man får afte. Förra sommaren hade jag över 30 stycken i munnen så jag kunde i stort sätt inte prata utan att börja gråta. Men vissa tror det kan bero på stress, infektioner i kroppen, att man behöver få i sig mer frukt och grönsaker etc etc.

    Hoppas du blir fri från dom där hemska plitorna snart!
    Tack så jättemycket! Ska definitivt testa det. Hoppas verkligen att jag hittar något som verkligen hjälper.
    30 stycken låter helt galet jobbigt, fy... 
  • EmmaLiavin

    Nej, 30 blåsor var ingen höjdare. Men xylocain bedövar riktigt bra så jag hade det i munnen hela tiden. Hade aldrig hörts talas om det innan förra året, men nu har jag alltid xylocain hemma jämt. Så testa, och hoppas det hjälper dig lite iallafall! :)

  • Pimpinellan

    Jag får afte varje äl,slår aldrig fel! Andra tillfällen också,men hittar ingen logik. Värst var den gången jag inte kunde äta på en vecka,tala om bantningskur... Drack ljummet vatten med sugrör,även kaffe för det gick ju inte leva utan. Tungan ute Förr fanns en pasta man kletade på som lindrade,nu är den tydligen borttagen. Nåt annat har jag aldrig letat eller frågat efter,jag lever med eländet. Xylokain i munnen däremot,nej,fy fasen vad äckligt! Kräks

  • Skrotnasse
    Pimpinellan skrev 2013-06-20 23:02:37 följande:
    Jag får afte varje äl,slår aldrig fel! Andra tillfällen också,men hittar ingen logik. Värst var den gången jag inte kunde äta på en vecka,tala om bantningskur... Drack ljummet vatten med sugrör,även kaffe för det gick ju inte leva utan. Tungan ute Förr fanns en pasta man kletade på som lindrade,nu är den tydligen borttagen. Nåt annat har jag aldrig letat eller frågat efter,jag lever med eländet. Xylokain i munnen däremot,nej,fy fasen vad äckligt! Kräks
    Den finns ju visst kvar! Tycker dock inte att den hjälper så mycket. 
    Xylokain kanske inte är så gott men det är bättre än att ha så ont att man inte kan prata...
  • Pimpinellan
    Skrotnasse skrev 2013-06-20 23:06:19 följande:
    Den finns ju visst kvar! Tycker dock inte att den hjälper så mycket. 
    Xylokain kanske inte är så gott men det är bättre än att ha så ont att man inte kan prata...
    Finns den? Det var nån i nån annan tråd som sa att den var borta. Men den var döäcklig och svår att få att fastna hur som helst. Xylokain trodde jag inte man fick ha i munnen och det där kletet där inne... Houvvaligen som vi säger norrut!
  • Skrotnasse
    Pimpinellan skrev 2013-06-20 23:10:23 följande:
    Finns den? Det var nån i nån annan tråd som sa att den var borta. Men den var döäcklig och svår att få att fastna hur som helst. Xylokain trodde jag inte man fick ha i munnen och det där kletet där inne... Houvvaligen som vi säger norrut!
    Den som jag brukar använda heter Aftex Aloclair och är jättegod! Tycker jag i alla fall!
  • EmmaLiavin

    Blev orolig nu när ni skrev att man inte får ha xylocain i munnen, så var tvungen att söka på det. Men det står att man kan använda det i munnen. Och min läkare sa aldrig något om att det skulle vara farligt. Han sa till och med att jag kunde ta något mjukt och ha det liggandes i munnen hela tiden om jag tyckte det kändes bättre. Och så värst äckligt var det inte. Det är ett jätte bra tips då det faktiskt inte finns något som hjälper emot afte. Detta gör ju att det bedövar på riktigt och får bort smärtan för ett tag. Det är verkligen värt det när man har som ondast! :)

  • mammaspyre

    Finns en bedövning som är för att ha på afte! Den smakar gott och tuben har en lång pip så man kommer åt i munnen! Den heter AFTEX tror jag (apoteket) funkar toppen

  • Tatiin

    Har lidit av afte så länge jag kan minnas och provat diverse medel, inklusive Apotekets, som funkar nån minut för min del. I vintras hade jag blåsor i hela munnen samtidigt, provade ett medel som heter Oralmedic. Gjort helt olidligt ont i nån minut (så där så man trodde munnen skulle frätas bort!) men sen försvann dom nästan på en gång! Ganska dyrt men så värt det!

  • Nyfikna72

    Har haft afte sen barnsben och utbrotten kommer nu nästan aldrig annat än om jag biter snett och får sår i munnen. I mitt fall så beror det till 99procent på min bakterieflora i munnen eller hur nu tandläkaren menade. Jag har aldrig hål i tänderna men däremot väldigt mycket tandsten och en bieffekt var även afte.

  • Skrotnasse

    Tack för alla svar!

    Kolsyrat vatten kan också hjälpa för stunden, bara skölj lite och så är smärtan borta. Funkar för mig i alla fall.  

  • Tedols

    Förkylningsblåsor/afte är verkligen ett gissel. Har själv haft det i många år. Finns en bra samlingssida om allt som har med Afte att göra, tips, forskning, faq mm. www.afte.info . Har hjälpt mig.

Svar på tråden Förkylningsblåsor/afte/sår i munnen?