Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Vad är er syn på tiggare?

Jag är en sån person som gärna blir emotionell. Jag ger dock inte pengar till tiggare då jag har sett det allt för mycket och för länge och tror att det sällan hjälper personen i fråga. När jag bodde på Bali när jag var yngre satt ofta små barn och tiggde, jag brukade ge dem några rupiahs och fråga om de behövde något mer. Det såg ju så sorgligt ut. En flicka mindes jag speciellt och en dag blev jag hembjuden av en kvinna som visade sig vara hennes mamma. De bodde i ett av de finare områdena och hade det uppenbarligen bra. Fortfarande fick flickan gå ut på kvällarna för att tigga av turister. Det gjorde ont. Jag slutade ge henne pengar när jag såg henne men brukade ta henne till en närliggande restaurang för juice. Det var fina stunder och idag har hon en plats på min fotovägg. Det fungerade väl för familjerna  och ju längre jag bodde där lärde jag känna många balinesiska familjer som berättade för mig att många familjer skickar ut sina barn för att tjäna extrapengar och inget annat. Barnen gillade inte att sitta på mörka gator och tigga av ofta fulla turister givetvis.
    Senare flyttade jag till Amsterdam och där var det samma sak som jag har börjat se i en storstad i Östergötland det senaste året. I båda länderna får du hjälp om du inte har en egen inkomst men här handlar det ofta om illegala flyktingar, människor beroende av alkohol eller droger eller om ligor som skickar ut barn/tonåringar för att tigga då det fungerar bättre.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Eller "handikappade" som tigger, det glömde jag.

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Vad är er syn på tiggare?