Inlägg från: vampyria2 |Visa alla inlägg
  • vampyria2

När är det ok att låta barnen åka utomlands själva?

Här är jag sten hård, 18 år är det som gäller för resor utan någon vuxen som är med och har koll.

De har varit i väg innan dess men då är det alltid vuxna människor med på resan också.

• vampyria2
    Ellie skrev 2013-06-22 00:14:03 följande:
    Jag tycker fortfarande det är ett märkligt resonemang att man själv åkt iväg innan 18, men man vill inte låta sina barn göra det. Jag förstår tanken om man själv råkade ut för hemska saker, men annars kan jag inte se att man inte vill låta sina barn uppleva de saker man själv mått bra av.

Ni som sätter "strikt" 18-årsgräns... jag antar att det är för att efter 18 har man inte rätt att neka? För det kan väl inte vara så att ni inte litar på att barnet på 17 klarar av det, men några månader senare är det vuxet nog och allt kommer gå bra? Litar ni så lite på era barn att ni släpper iväg dem först när ni "måste" för att de blir myndiga?

Nä jag skulle helst inte släppa i väg dem när de är 18 år heller, man är så impulsiv i den åldern och kan göra en massa saker man ibte rijtigt förstår kobsekvenserna av än men nu ser lagen ut så att jag måste låta dem

åka om de vill så vad kan jag göra?

Den största anledningen till att de inte får åka ensamna innan är att jag inte kan sr någon anledning till det, gör man allt för tidigt vad har man då kvar att göra när man blir äldre?

Sen är det litr för att skydda mig själv, skulle jag släppa i väg dem innan och något skulle hända dem så skulle jag aldtig förlåta mig själv.
  • vampyria2
    vanessaj skrev 2013-09-11 18:48:47 följande:
    Nej dom bodde i ett område som heter Paceville och där fanns många vanliga discon som dom kom in på. Jag förstår att du inte tycker det är ok men du känner inte min dotter. Hon är mer mogen än de flesta 15-16 åringar så jag har inga problem att hon går på nattklubb själv utan att ha mamma som övervakar hela tiden.

Men du flrstpr verkligen inte vad problemet är.

Om hon nu får göra det här som 12 åring vad har hon kvar att längta efter? Du tar ifrån henne något genom att låta henne befinna sig på en nattklubb själv redan som 12 åring.

Sen är de inte mogna att ta rationella beslut i den åldern, hur mycket äldre de än är mot sina jämn åriga. De är lätt påverkade och pigga på att kasta sig in i nya saker, även om mamma och pappa tror något helt annat så är det så 12 åri gar fungerar och ska fungera.

Sen att det nu skulle finnas två 12 åringar som är så pass mogna är otroligt och att de skulle känna varandra låter bara för osanolikt, troligare att det handlar om föräldrar som inte riktigt har koll på läget.

Sen missar ni att ni låter små 12 åringar befinna sig i en farlig miljö, vet ni inte hur många våldtäkter som sker där varje år?

Vet ni inte om att tjejer dagligen blir drogade på sånna ställen, ett par 12 åringar är lätta offer för något sånt.

Tänk på allt våld som kan förekomma, det är inget en liten 12 åring ska utsättas för än.

Om något hade hänt ändå då vad hade ni gjort? Är en jäkla lång väg till de små om oturen är framme.

Ärligt talat jag fattar inte hur tusan man som förälder tänker när man skickar i väg sin 12 åring till något sånt.
  • vampyria2
    vanessaj skrev 2013-09-12 12:07:04 följande:
    Jag förstår att du tycker jag gjorde fel som lät henne gå på nattklubbar varje kväll i en vecka. Men det är inte som i Sverige där nere. Det är jättevanligt att 12-13 åringar är ute och festar på Malta. Läs den här artiklen.

www.timesofmalta.com/articles/view/20130825/l...

Det är klart att alkoholen kan vara ett problem men jag tror inte på förbud. Dom måste lära sig själva vad som är farligt och inte.
    Äh så där korkad kan ingen vara så du måste tusan trolla....nä jag tror inte heller på förbud men inte en enda normal vuxen tillåter sin 12 åring åka i väg och supa, inte en chans att det finns!
Svar på tråden När är det ok att låta barnen åka utomlands själva?