Inlägg från: Maliciouz |Visa alla inlägg
  • Maliciouz

Sömnparalys/Klardrömmar/Lucid dreams

Väldigt ofta  nu för tiden så har jag fått oförklarliga drömmar gång på gång, det är att jag vaknar i själva drömmen och tror att jag är vaken på riktigt, tills jag inser att någonting inte stämmer, då förstår jag själv att jag drömmer och måste somna i den drömmen för att vakna upp på riktigt. De första gångerna visste jag inte detta, men nu med tiden har jag lärt mig.

Oftast så brukar det va otroligt svårt för att vakna och brukar även "vakna i drömmen" om och om igen innan jag vaknar på riktigt, och måste nypa mig själv i armen för att veta om jag är vaken eller inte. Har flera gången vaknat upp med nypsår i ansiktet och i armen då jag nypit mig i drömmen för att se om jag varit vaken.

Jag ska skriva om två av alla drömmar jag har haft, och jag börjar med den längsta..

Det började med att jag skulle vänta på min kompis som skulle komma hem till mig, (Jag var vaken då.) och jag satt i soffan och råkade somna till. Då drömmer jag om att några kompisar satt hemma hos mig och vi satt bara och snackade och hade allmänt trevligt. Helt plötsligt släcks alla lampor, och vi blev lite oroliga då för vi kände något andligt i det hela i drömmen. Sen vaknar jag upp (I drömmen) och trodde att jag var vaken, jag tog upp mobilen och hade fått ett sms av min vän då och hon hade skrivit att hon var i stan och väntade på bussen hem till mig, så tänkte jag "vad bra att jag vaknade nu när hon snart är här" ,

men då vaknar jag en gång i drömmen och tänker vilka konstiga drömmar jag har, känner att någonting inte står rätt till och ser att lampan till höger om mig slocknar. Börjar bli lite rädd och tänkte ringa min vän, men då ser jag bara en spegelbild av mig själv i mobilen, den ena spegelbilden är där jag är nu, och den ena är jag i någon annan miljö. Jag börjar klart freaka ur och blir jätterädd, får nästan panik. Slår upp datorn och det är samma där.

Då vaknar jag en gång till i drömmen och ser att en stor svart väldigt tydlig skepnad av en man står i mitt kök och kollar på mig. Jag blir panikslagen och helt plötsligt befinner jag mig i någon sorts koma, jag blir helt förlamad och kan inte röra mig eller knappt öppna ögonen. Synen "hoppar" på mig som det gör när man håller på att somna och inte kan hålla ögonen öppna, fast mycket snabbare, och då är det helt tomt i min lägenhet men han står där, och kollar på mig. Jag försöker skrika och slita mig ur förlamningen men lyckas inte, tillslut så vaknar jag (på riktigt denna gången) av att jag skriker och flyger upp ur soffan.

Den känslan jag hade efter det va oförklarlig, kände mig så otrygg. Nästan ångestfylld.. Och kan även tilläga att jag har sett denna mannen en gång innan, när jag bodde hos min pappa. Så vaknade jag ur drömmen av att det va kolsvart i rummet, visste om att jag hade råkat somna med både tvn och datorn på, men jag ser rätt så klart i rummet att allt är gammeldags, och min dörr öppnas sakta och där kommer han in. Men då vaknar jag..

Och nu den andre drömmen..

(vaket tillstånd) Min kompis skulle sova hemma hos mig så vi la oss i sängen. Jag låg längst in och det tog ett tag för mig att somna. När jag väl lyckades att somna så vaknade jag upp rätt så snabbt igen (I drömmen) så ser jag att min vän ligger bredvid helt vanligt. Helt plötsligt ser jag att det finns en lampa över henne och tänkte, detta är ju konstigt jag har ju ingen lampa där? Då insåg jag att detta va en dröm och blundade för att somna om för att sedan vakna på riktigt. Men då känner jag en tyngd på bröstet och jag kan inte röra mig, jag blir panikslagen men försöker hålla lugnet ändå, med all kraft jag har försöker jag nå min vän bredvid för att be om hjälp, jag tänkte att hon kanske kan göra så att jag vaknar på riktigt. Men jag va helt fast, det kändes som om någon försökte strypa mig, jag kunde knappt få någon luft. Så tillslut så vaknar jag och jag sätter mig upp i sängen och drar efter andan kraftigt..

Jag förstår inte vad allt detta är? Det händer nästan lite väl för ofta.. Det är så fruktansvärt obehagligt och de flesta gångerna blir man skräckslagen! Det känns verkligen som att jag är vaken på riktigt i drömmen, bara som om jag kommit till en annan version av det livet jag lever, som om det vore en annan dimension?

Någon som brukar ha liknande eller vet vad allt detta kan bero på? 
    Är det hjärnan som spelar spratt eller är det något övernaturligt?

Svar på tråden Sömnparalys/Klardrömmar/Lucid dreams