• Maliciouz

Sömnparalys/Klardrömmar/Lucid dreams

Väldigt ofta  nu för tiden så har jag fått oförklarliga drömmar gång på gång, det är att jag vaknar i själva drömmen och tror att jag är vaken på riktigt, tills jag inser att någonting inte stämmer, då förstår jag själv att jag drömmer och måste somna i den drömmen för att vakna upp på riktigt. De första gångerna visste jag inte detta, men nu med tiden har jag lärt mig.

Oftast så brukar det va otroligt svårt för att vakna och brukar även "vakna i drömmen" om och om igen innan jag vaknar på riktigt, och måste nypa mig själv i armen för att veta om jag är vaken eller inte. Har flera gången vaknat upp med nypsår i ansiktet och i armen då jag nypit mig i drömmen för att se om jag varit vaken.

Jag ska skriva om två av alla drömmar jag har haft, och jag börjar med den längsta..

Det började med att jag skulle vänta på min kompis som skulle komma hem till mig, (Jag var vaken då.) och jag satt i soffan och råkade somna till. Då drömmer jag om att några kompisar satt hemma hos mig och vi satt bara och snackade och hade allmänt trevligt. Helt plötsligt släcks alla lampor, och vi blev lite oroliga då för vi kände något andligt i det hela i drömmen. Sen vaknar jag upp (I drömmen) och trodde att jag var vaken, jag tog upp mobilen och hade fått ett sms av min vän då och hon hade skrivit att hon var i stan och väntade på bussen hem till mig, så tänkte jag "vad bra att jag vaknade nu när hon snart är här" ,

men då vaknar jag en gång i drömmen och tänker vilka konstiga drömmar jag har, känner att någonting inte står rätt till och ser att lampan till höger om mig slocknar. Börjar bli lite rädd och tänkte ringa min vän, men då ser jag bara en spegelbild av mig själv i mobilen, den ena spegelbilden är där jag är nu, och den ena är jag i någon annan miljö. Jag börjar klart freaka ur och blir jätterädd, får nästan panik. Slår upp datorn och det är samma där.

Då vaknar jag en gång till i drömmen och ser att en stor svart väldigt tydlig skepnad av en man står i mitt kök och kollar på mig. Jag blir panikslagen och helt plötsligt befinner jag mig i någon sorts koma, jag blir helt förlamad och kan inte röra mig eller knappt öppna ögonen. Synen "hoppar" på mig som det gör när man håller på att somna och inte kan hålla ögonen öppna, fast mycket snabbare, och då är det helt tomt i min lägenhet men han står där, och kollar på mig. Jag försöker skrika och slita mig ur förlamningen men lyckas inte, tillslut så vaknar jag (på riktigt denna gången) av att jag skriker och flyger upp ur soffan.

Den känslan jag hade efter det va oförklarlig, kände mig så otrygg. Nästan ångestfylld.. Och kan även tilläga att jag har sett denna mannen en gång innan, när jag bodde hos min pappa. Så vaknade jag ur drömmen av att det va kolsvart i rummet, visste om att jag hade råkat somna med både tvn och datorn på, men jag ser rätt så klart i rummet att allt är gammeldags, och min dörr öppnas sakta och där kommer han in. Men då vaknar jag..

Och nu den andre drömmen..

(vaket tillstånd) Min kompis skulle sova hemma hos mig så vi la oss i sängen. Jag låg längst in och det tog ett tag för mig att somna. När jag väl lyckades att somna så vaknade jag upp rätt så snabbt igen (I drömmen) så ser jag att min vän ligger bredvid helt vanligt. Helt plötsligt ser jag att det finns en lampa över henne och tänkte, detta är ju konstigt jag har ju ingen lampa där? Då insåg jag att detta va en dröm och blundade för att somna om för att sedan vakna på riktigt. Men då känner jag en tyngd på bröstet och jag kan inte röra mig, jag blir panikslagen men försöker hålla lugnet ändå, med all kraft jag har försöker jag nå min vän bredvid för att be om hjälp, jag tänkte att hon kanske kan göra så att jag vaknar på riktigt. Men jag va helt fast, det kändes som om någon försökte strypa mig, jag kunde knappt få någon luft. Så tillslut så vaknar jag och jag sätter mig upp i sängen och drar efter andan kraftigt..

Jag förstår inte vad allt detta är? Det händer nästan lite väl för ofta.. Det är så fruktansvärt obehagligt och de flesta gångerna blir man skräckslagen! Det känns verkligen som att jag är vaken på riktigt i drömmen, bara som om jag kommit till en annan version av det livet jag lever, som om det vore en annan dimension?

Någon som brukar ha liknande eller vet vad allt detta kan bero på? 
    Är det hjärnan som spelar spratt eller är det något övernaturligt?

• Svar på tråden Sömnparalys/Klardrömmar/Lucid dreams
  • Inpius

Intressant.... Tja, till att börja med så är ju drömmar alltid rätt skumma. Undrar dock om du i den sista faktiskt vaknade men kunde inte röra dig på grund av sömnparalys. Om du var "vaken" i drömmarna, alltså helt medveten och kunde röra dig som om det vore i verkliga världen, så var det klardrömmar/"lucid dreams". Om grejen bara var att du drömde att du vaknade, så skulle jag tro att det bara var vanliga mardrömmar.

Jag är jättefascinerad av sådana drömmar! Jag är rätt säker på att jag hade en häromnatten. I princip drömde jag att jag vaknade kallsvettig i sängen med en filt som täcke. Låg helt ihopkrupen och var rädd (jag blir lätt mörkrädd) och stirrade på filten precis framför ögonen på mig. Den är vit med svarta fläckar. Plötsligt blev jag helt medveten om att det var en dröm, jag tror att det var på grund av att jag hade haft ett påslakan och inte en filt på mig när jag somnade. Min hjärna upprepade "Lucid dream! Lucid dream! om och om igen. För övrigt var det väldigt väldigt länge sedan jag läst om det, så jag blev förvånad över att jag automatiskt kom ihåg vad det hette. Sedan gjorde hjärnan förmodligen en association mellan orden "lucid" och "luminous" för fläckarna i filten började systematiskt blinka i en svagt glödande mintgrön färg. Jag fokuserade på fläckarna och försökte få mig själv att vakna, för av någon anledning fick jag för mig att det höll på att bli en mardröm och att det där äckliga monstret från Amnesia stod i min dörröppning. Så jag bara låg där ihopkurad, svettades, stirrade tills jag slutligen vaknade.

Samma dag efter att jag vaknat så råkade jag av en slump läsa "lucid dreams" i något sammanhang igen, jag blev då tvungen att läsa på mer om det. När jag väl insåg att om jag lär mig det här så kommer jag kunna ha en egen värld i sömnen där jag kan göra vad jag vill! Så nu håller jag på att träna på det. Jag la mig och sov mitt på dagen tidigare idag och hade tre mycket korta såna här drömmar, men eftersom att jag blev så upphetsad av det och att jag sov så dåligt (det var varmt, ljust och obehagligt) så vaknade jag direkt, det var som att verkligheten "tonades fram" och om jag lär det hända så "blinkade" den fram.

Hur som helst, den första var knappt en dröm utan snarare att jag lämnade kroppen. Jag trodde att jag satte min upp i sängen men insåg snabbt att jag faktiskt låg kvar. Så "jag" satt på sängkanten och försökte stanna där, jag liksom hoppade mellan min kropp som låg i sängen och min vad det nu var som satt på sängen, växlade liksom mellan sömn och verklighet. Till slut vaknade jag dock helt.

Det var synd att du hade så obehagliga upplevelser. Hoppas att du slipper fler sådana, och att du har bra drömmar framöver! Om du upplever sömnparalys oftare så har jag för mig att man kan söka hjälp för det på något sätt... 

Hail Satan!
  • Lucida13
    Hejsan! Skrattande

Jag har drömt lucida den jag var 12 år utan att ens visste vad det var då... inte mycket info man kunde få om sånt o heller inte fanns det tillgång till internet på samma sätt som nu...

Jag har letat efter personer som har denna "gåvan" som jag, att VARJE NATT, i nästan 2 år (12 -14 åldern), komma in i en lucid dream! Sen var det mer sällan, ca 5 ggr i veckan.

Maliciouz - väldigt tråkigt och obehagliga drömmar du har! Dessa skulle jag dock valt att bemöta på annat sätt då det verkligen låter som det är "night terrors" - http://en.wikipedia.org/wiki/Night_terror 

Lucida är "meningen" att man ska ha super kul med, då DU styr händelserna och miljön ju så inget ont eller hemskt ska hända! -> Du har kontrollen!! Cool

Jag vet att folk som är "normala" o inte faller in i lucida lika lätt som jag, kan göra övningar... dem lättaste är dock att upprepa en liknande mening som har samma innebörd, 3 ggr. Detta har faktiskt 2 av mina vänner provat o lyckats med lite. Dem kom ur snabbt, men det dem berättade för mig, var helt klart klardrömmar!

(exempel på upprepningarna)

" Nu vill jag komma in i lucida drömmar
    * Ska sova nu och jag ska drömma lucida
    * En lucida dröm vill jag gärna hamna i inatt

De flesta människor som upptäcker inne i en dröm, att dem faktiskt "bara" drömmer, att det inte är "vår verklighet" längre, gör oftast som du gjorde, Inpius - "tvingar" sig själv att vakna.

Detta är inte så bra för ens välbefinnande. Eftersom under detta "medvetandet" i ditt undermedvetande, under nannosekunden som du inser att du befinner dig i drömlandet, kan du hamna i chock och/eller panikångest, vilket jag tycker det lät som om att Maliciouz hamnade i, förmodligen för "rädslan" av en okänd känsla o upplevelse till dröm - Lucida!

Det du där emot e väldigt mottaglig för, låter det som, är ju "Astral Projektion", något jag aldrig haft äran att få uppleva själv, tyvärr. Men jag kan ju inte få allt  http://sv.wikipedia.org/wiki/Astral_projektion

Lucida drömmandet har verkligen tagit mig till vyer man inte ens hade vågat drömma om och jag är överlycklig att denna gåva, som jag kallar det för, har funnits i mitt liv sen jag var 12år.
    Tyvärr har den börjat avta eftersom att, som jag ser det, är "full "lärd" på lucid dreaming. Skrattande

Därför håller jag på att skriva en "dröm guide" som jag tänker publicera på ett seriöst sätt till folk som inte vet hur dem ska bära sig åt när dem väl är inne i lucida eller vilka roliga saker man kan göra. Denna guiden är baserad ENBART på mina upplevelser. Detta är även lite "regler" som mina drömguider berättade för mig, under tiden jag drömde -> Mer om dem i guiden.. 

Jag har ingen P h.d i drömstudier heller inte är jag någon psykolog i drömtydning, vilket ska uderstrykas. Men med åren lärde jag mig både tolka och tyda drömmarnas innebörd, och hur man kunde ta lärdom om sitt undermedvetna. Det var först många år senare som jag faktiskt började läsa om lucid dreaming i böcker.

Det blir dock till sist ensamt när INGA av mina vänner någonsin upplevde hälften av det jag gjorde i sina drömmar, då dem aldrig kunde styra o ställa i deras.

Om någon är intresserad eller har frågor eller framför allt, drömt lucida där ni verkligen utforskat era drömkrafter, och skulle vilja dela och jämföra upplevelser med mig, kontakta mig gärna här eller på min mail: lucidadream@outlook.com

Tack för era Drömmar! Glad

XOXO

Lucida13
  • Aniiee
    Lucida13 skrev 2013-12-18 01:23:05 följande:
    Hejsan! Skrattande

Jag har drömt lucida den jag var 12 år utan att ens visste vad det var då... inte mycket info man kunde få om sånt o heller inte fanns det tillgång till internet på samma sätt som nu...

Jag har letat efter personer som har denna "gåvan" som jag, att VARJE NATT, i nästan 2 år (12 -14 åldern), komma in i en lucid dream! Sen var det mer sällan, ca 5 ggr i veckan.

Maliciouz - väldigt tråkigt och obehagliga drömmar du har! Dessa skulle jag dock valt att bemöta på annat sätt då det verkligen låter som det är "night terrors" - en.wikipedia.org/wiki/Night_terror 

Lucida är "meningen" att man ska ha super kul med, då DU styr händelserna och miljön ju så inget ont eller hemskt ska hända! -> Du har kontrollen!! Cool

Jag vet att folk som är "normala" o inte faller in i lucida lika lätt som jag, kan göra övningar... dem lättaste är dock att upprepa en liknande mening som har samma innebörd, 3 ggr. Detta har faktiskt 2 av mina vänner provat o lyckats med lite. Dem kom ur snabbt, men det dem berättade för mig, var helt klart klardrömmar!

(exempel på upprepningarna)

" Nu vill jag komma in i lucida drömmar
    * Ska sova nu och jag ska drömma lucida
    * En lucida dröm vill jag gärna hamna i inatt

De flesta människor som upptäcker inne i en dröm, att dem faktiskt "bara" drömmer, att det inte är "vår verklighet" längre, gör oftast som du gjorde, Inpius - "tvingar" sig själv att vakna.

Detta är inte så bra för ens välbefinnande. Eftersom under detta "medvetandet" i ditt undermedvetande, under nannosekunden som du inser att du befinner dig i drömlandet, kan du hamna i chock och/eller panikångest, vilket jag tycker det lät som om att Maliciouz hamnade i, förmodligen för "rädslan" av en okänd känsla o upplevelse till dröm - Lucida!

Det du där emot e väldigt mottaglig för, låter det som, är ju "Astral Projektion", något jag aldrig haft äran att få uppleva själv, tyvärr. Men jag kan ju inte få allt  sv.wikipedia.org/wiki/Astral_projektion

Lucida drömmandet har verkligen tagit mig till vyer man inte ens hade vågat drömma om och jag är överlycklig att denna gåva, som jag kallar det för, har funnits i mitt liv sen jag var 12år.
    Tyvärr har den börjat avta eftersom att, som jag ser det, är "full "lärd" på lucid dreaming. Skrattande

Därför håller jag på att skriva en "dröm guide" som jag tänker publicera på ett seriöst sätt till folk som inte vet hur dem ska bära sig åt när dem väl är inne i lucida eller vilka roliga saker man kan göra. Denna guiden är baserad ENBART på mina upplevelser. Detta är även lite "regler" som mina drömguider berättade för mig, under tiden jag drömde -> Mer om dem i guiden.. 

Jag har ingen P h.d i drömstudier heller inte är jag någon psykolog i drömtydning, vilket ska uderstrykas. Men med åren lärde jag mig både tolka och tyda drömmarnas innebörd, och hur man kunde ta lärdom om sitt undermedvetna. Det var först många år senare som jag faktiskt började läsa om lucid dreaming i böcker.

Det blir dock till sist ensamt när INGA av mina vänner någonsin upplevde hälften av det jag gjorde i sina drömmar, då dem aldrig kunde styra o ställa i deras.

Om någon är intresserad eller har frågor eller framför allt, drömt lucida där ni verkligen utforskat era drömkrafter, och skulle vilja dela och jämföra upplevelser med mig, kontakta mig gärna här eller på min mail: lucidadream@outlook.com

Tack för era Drömmar! Glad

XOXO

Lucida13
    Jag var med dig tills du började svamla om "astral projekton".....

Själv drömmer jag lucida drömmar varje morgon. Gärna 2-3 stycken...... Det är inget hokus-pokus (som astralprojektion är) utan vetenskapligt belagda fenomen i hjärnan. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Sömnparalys/Klardrömmar/Lucid dreams