Inlägg från: Inpius |Visa alla inlägg
  • Inpius

Sömnparalys/Klardrömmar/Lucid dreams

Intressant.... Tja, till att börja med så är ju drömmar alltid rätt skumma. Undrar dock om du i den sista faktiskt vaknade men kunde inte röra dig på grund av sömnparalys. Om du var "vaken" i drömmarna, alltså helt medveten och kunde röra dig som om det vore i verkliga världen, så var det klardrömmar/"lucid dreams". Om grejen bara var att du drömde att du vaknade, så skulle jag tro att det bara var vanliga mardrömmar.

Jag är jättefascinerad av sådana drömmar! Jag är rätt säker på att jag hade en häromnatten. I princip drömde jag att jag vaknade kallsvettig i sängen med en filt som täcke. Låg helt ihopkrupen och var rädd (jag blir lätt mörkrädd) och stirrade på filten precis framför ögonen på mig. Den är vit med svarta fläckar. Plötsligt blev jag helt medveten om att det var en dröm, jag tror att det var på grund av att jag hade haft ett påslakan och inte en filt på mig när jag somnade. Min hjärna upprepade "Lucid dream! Lucid dream! om och om igen. För övrigt var det väldigt väldigt länge sedan jag läst om det, så jag blev förvånad över att jag automatiskt kom ihåg vad det hette. Sedan gjorde hjärnan förmodligen en association mellan orden "lucid" och "luminous" för fläckarna i filten började systematiskt blinka i en svagt glödande mintgrön färg. Jag fokuserade på fläckarna och försökte få mig själv att vakna, för av någon anledning fick jag för mig att det höll på att bli en mardröm och att det där äckliga monstret från Amnesia stod i min dörröppning. Så jag bara låg där ihopkurad, svettades, stirrade tills jag slutligen vaknade.

Samma dag efter att jag vaknat så råkade jag av en slump läsa "lucid dreams" i något sammanhang igen, jag blev då tvungen att läsa på mer om det. När jag väl insåg att om jag lär mig det här så kommer jag kunna ha en egen värld i sömnen där jag kan göra vad jag vill! Så nu håller jag på att träna på det. Jag la mig och sov mitt på dagen tidigare idag och hade tre mycket korta såna här drömmar, men eftersom att jag blev så upphetsad av det och att jag sov så dåligt (det var varmt, ljust och obehagligt) så vaknade jag direkt, det var som att verkligheten "tonades fram" och om jag lär det hända så "blinkade" den fram.

Hur som helst, den första var knappt en dröm utan snarare att jag lämnade kroppen. Jag trodde att jag satte min upp i sängen men insåg snabbt att jag faktiskt låg kvar. Så "jag" satt på sängkanten och försökte stanna där, jag liksom hoppade mellan min kropp som låg i sängen och min vad det nu var som satt på sängen, växlade liksom mellan sömn och verklighet. Till slut vaknade jag dock helt.

Det var synd att du hade så obehagliga upplevelser. Hoppas att du slipper fler sådana, och att du har bra drömmar framöver! Om du upplever sömnparalys oftare så har jag för mig att man kan söka hjälp för det på något sätt... 

Hail Satan!
Svar på tråden Sömnparalys/Klardrömmar/Lucid dreams