• Februari12

pumpa och gå på fest- hur?

Är väldigt nybliven mamma (2v). Nästa helg fyller en av de bästa vännerna år och ska ha en middag. Jag helammar idag men vill gärna gå på middagen en stund (inte dricka alkohol). Hur gör man rent praktiskt? Har bröstpump så kan pumpa ur innan men brösten fylls på och behöver "tömmas". Kan gärna inte sitta och pumpa på festen, eller? Kan inte ta med barnet utan pappan är hemma med det.
    Hur gör jag?

• Svar på tråden pumpa och gå på fest- hur?
  • Camillapunktslut

Då kan du smita in på toa och handmjölka över handfatet ifall det blir fullt

• lövet2

I ditt ställe skulle jag ta med babyn på middagen eller stanna hemma. Det brukar inte vara lyckat att lämna en så liten baby hemma när man helammar. Babyn behöver sin ständiga tillgång till mat och du behöver tömma ur ofta.

• FruTrött
    lövet2 skrev 2013-06-22 21:16:44 följande:
    I ditt ställe skulle jag ta med babyn på middagen eller stanna hemma. Det brukar inte vara lyckat att lämna en så liten baby hemma när man helammar. Babyn behöver sin ständiga tillgång till mat och du behöver tömma ur ofta.
  • Emmisen81

Jag gick på fester ibland trots att jag ammade och barnet var litet, har pumpat ur på toan, funkat utmärkt. Hade en liten elektrisk pump som lät rät mycket men alla vet ju att man nyligen fått barn och vad gör man liksom?

• idétorka

Eller så vänjer ni barnet vid ersättning så behöver du inte pumpa igång överproduktion på brösten. Är dom inställda både på bebisens behov + pump ett par gånger om dagen så kan det bli svårt att inte amma på ett antal timmar...

Oavsett om du känner att du kan pumpa på festen eller inte: se till att ha med många amningsinlägg med dig att byta med, och om du har en pump ta med den ifall att det skulle bli jättefullt i brösten. När dom blir för fulla så gör det ont och tillslut börjar dom läcka massor....

Se till att köpa en bra flaska i tid nu innan så pappan och bebisen får öva sig på att sköta maten på egen hand. Och när bebisen ska lära sig flaskan är det bra om den är ganska hungrig så den inte är så kräsen.

Lycka till och hoppas du får en trevlig kväll!

• hannis

Det är väldigt tidigt att börja pumpa och ge på flaska när bebisen bara är 3 veckor. Är du söker på att du vill äventyra amningen genom att he flaska?

• Dixie

Vilken typ av fest är det? Middag eller stort party? Om det är middag hade jag tagit med babyn, annars får ni ju börja redan nu att prova med att pumpa och ge flaska, det funkar ju inte alltid med en gång!

• Coxia

Funkar inte flaska så kan man ge med kopp eller spruta. Pumpa ett par mål under dagen. Amma innan du går och pumpa och kasta under festen. Du kan säkert låna sovrum att sitta i. Vill du inte kasta är mjölken hållbar i 6 timmar i rumstemperatur om du pumpar med sterila grejor.

• malzac

Ja, har du kollat om du absolut inte kan ta med bebisen? Kanske kan pappan till och med följa med och sitta med bebisen i ett annat rum så kan du bara gå dit och amma när det behövs.

Att ge flaska så tidigt kan vara riskfyllt för amningen. Amningen har inte grundats ordentligt än så bebisen kan bli förvirrad och inte vilja amma sedan, och det kan påverka din mjölkproduktion.

Men om det inte går på annat sätt så håll det kort (en-två timmar?) och pumpa ur för hand eller med en liten handpump.

• Alexi

Det verkar väldigt tidigt att lite på att bebisen ska vilja ta flaska, att pumpning ska fungera osv. Vad händer om bebisen absolut vill bo vid bröstet hela kvällen vilket ju är vanligt i den åldern...

Svar på tråden pumpa och gå på fest- hur?