• Luzita

Min snart 4-åring gråter så fort han inte får som han vill

Min äldsta son blir fyra i juli och har väl aldrig gillat när man säger nej men har ändå kunnat acceptera det. På senaste tiden kan han i princip aldrig ta ett nej utan att storböla! Det har verkligen blivit jättejobbigt! Han lyssnar inte alls på mig längre känns det som. Det kan tex gälla att kag säger att vi måste hem nu eller att han inte får mer godis, att han inte får spela på mobilen, att maten inte är klar än, att jag brett smöret på fel sida av brödet osv. Någon mer som är i samma situation? Hur hanterar ni det varje gång ert barn börjar storböla!? Det känns inte som att skrik är det bästa men att prata funkar absolut inte... :(

Leonel 090722, Lúcas 120511
  • Svar på tråden Min snart 4-åring gråter så fort han inte får som han vill
  • Frontline

Sätter dom igång och "bölar" för sådana småsaker här så får dom gå in på sitt rum och där blir dom lugna rätt så omgående.
    Brukar bara peka på rummet så går dom dit står en stund och tjurar sen ropar dom att det är bra nu och då kommer dom ut igen.

Du får väl börja med nåt liknande så han vet att det är fel...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • FOA

Jag brukar säga: "Varför låssasgråter du? Berätta istället vad som inte är bra" (oftast vet jag varför men det låssas jag inte om) varpå han slutar. Ibland berättar han vad det är som inte är bra och ibland inte. Han är 5,5år.

• MikuAndSaraLi

Du är inte ensam.

Min är ganska extrem.

Nyligen fyllda 4.

Hon lägger sig på marken och VRÅLAR.

Oavsett om vi är hemma eller ute.

Värst är det när vi handlar.

Alltid sätter hon igång när vi står vid kassan.

Jag har fått släpa iväg henne. Har haft matkassar i handen och inte kunnat bära iväg henne.

Jag ser hur folk glor och fattar vad dom antagligen tänker för jag hade tänkt samma sak.

Hemma skickar jag in henne på rummet när hon sätter igång för hon kan även bli våldsam, sparka, slå och kasta saker på mig.

Men ute är det jobbigare.

Jag får ångest av att gå ut med henne.

Att gå hem efter dagis.

Jag vet aldrig innan om hon kommer få ett utbrott eller ej.

Försöker bara handla när hon inte är med.

Men minsta lilla kan utlösa dessa utbrott och jag bävar.

Har otaliga blåmärken efter hennes utbrott och de saker hon slungar rakt på mig.

Jag älskar henne mer än något annat, det gör jag.

Men ibland vill jag bara bryta ihop, om så bara för en kort stund..

Alla säger att det gå över, att det är trotsåldern.

Hon har hållt på i två år.

Alla vet inte ett skit.

• lovea01

Det där är ju bara ett "tyck synd om mig " beteende. Här hemma hjälper det inte heller att höja rösten, nu är min äldsta 3 år men är inne i en riktig jobbig trotsperiod. Det enda jag gör är att säga att hon inte ska gråta annars får hon gå in på sitt rum. Men oftast så ger hon sig när hon ser att man inte ger sig, säger nej och åter nej. Och gå ner på barnets nivå och säg till han att inte gråta utan att han ska prata och säga vad han vill / vad det är. Det funkar oxå här hemma. Jag tror det bästa är att prata, förklara om och om igen men till slut så blir det bättre. Funkar det inte så stå på dig och säg bara ifrån och ignorera honom och säg att han ska sluta gråta. Ge aldrig med dig så han får vad han vill utan är det bestämt eller ett nej så är det så. Punkt slut.

• kiriaki
    MikuAndSaraLi skrev 2013-06-23 01:03:05 följande:
    Du är inte ensam.
    Min är ganska extrem.
    Nyligen fyllda 4.
    Hon lägger sig på marken och VRÅLAR.
    Oavsett om vi är hemma eller ute.
    Värst är det när vi handlar.
    Alltid sätter hon igång när vi står vid kassan.
    Jag har fått släpa iväg henne. Har haft matkassar i handen och inte kunnat bära iväg henne.
    Jag ser hur folk glor och fattar vad dom antagligen tänker för jag hade tänkt samma sak.
    Hemma skickar jag in henne på rummet när hon sätter igång för hon kan även bli våldsam, sparka, slå och kasta saker på mig.
    Men ute är det jobbigare.
    Jag får ångest av att gå ut med henne.
    Att gå hem efter dagis.
    Jag vet aldrig innan om hon kommer få ett utbrott eller ej.
    Försöker bara handla när hon inte är med.
    Men minsta lilla kan utlösa dessa utbrott och jag bävar.
    Har otaliga blåmärken efter hennes utbrott och de saker hon slungar rakt på mig.
    Jag älskar henne mer än något annat, det gör jag.
    Men ibland vill jag bara bryta ihop, om så bara för en kort stund..
    Alla säger att det gå över, att det är trotsåldern.
    Hon har hållt på i två år.
    Alla vet inte ett skit.

Sadar gjorde jag ocksa nar jag var i 4-arsaldern. Min mamma loste det genom att ocksa lagga sig ner och vrala (till och med i affarer). Det fungerade skitbra, blev knapptyst pa en gang och jag holl pa att skammas ihjal och bad henne sluta. Efter att hon harmat mitt beteende 2-3 ggr offentligt sa gjorde jag aldrig mer om det. Tungan ute
  • Vinterankan

Jag låter dottern gråta av sig och sedan när hon lugnat ner sig så pratar vi om det. Fokus i samtalet ligger då på att vi diskuterar att det enda som händer är att hon gör sig själv ledsen och hon får ändå inte som hon vill. Så det finns inget bra som händer. Tycker det fungerar ganska bra, det brukar bli bättre men sedan glömmer hon och det blir sämre igen. Vi brukar då även prata på morgonen och säga att idag så ska det inte tjafsas något för det blir hon så ledsen av.

• Luzita

Skönt att man inte är ensam om det... Man börjar ju undra vad man har gjort för fel... När sonen gråter så får han iaf 9 gånger av 10 inte som han vill.

Ibland låter jag också honom gå in på rummet och gråta tills han är klar. Det funkar rätt så bra men han glömmer snabbt och kan gråta igen för nåt annat sedan...

Hoppas verkligen att det går över!

• snizy

Jadu, de testar alla möjliga sätt och ser hur vi reagerar och vad det resulterar i. Vi har alla olika personligheter och vissa egenskaper träder fram tydligare beroende på dagsform. Hur vi har sovit, om vi har nån infektion på gång m.m. påverkar både oss och barnen och hur vi hanterar andras viljor.
    Du känner din son bäst, och eftersom jag inte är hos er och ser vad som händer vet jag inte om det beror på testning, eller annat. Hursom ska jag berätta hur jag skulle göra/ gör med min dotter i liknande situationer.

Om min dotter börjar storböla för att maten inte är klar säger jag ungefär: "oj, jag märker att du är väldigt hungrig. Vill du ha nån grönsak/frukt så det blir lättare att vänta?" Oftast vill hon inte det och gråter "jag vill ha mat", så jag har börjat visa henne timern på spisen och säga att nu är det 10 minuter kvar tills maten är klar.
    Nu tycker jag att hon lugnat ner sig lite och lite mindre desperat frågar "när är maten klar, jag är så hungrig".

Hon storbölar också på ett speciellt sätt när hon är trött. För några dagar sen var hon väldigt lättfrustrerad/gråtig och jag tänkte att det var för att hon var trött. Morgonen därpå fortsatte hon dock med samma sorts gnäll, senare klagade hon på illamående och kräktes.
    Jag försöker prata lagom mycket om det, så hon kan lära känna sina egna signaler. Jag sa t.ex. på morgonen att jag undrade om hon kanske var på väg att bli sjuk för så brukar hon inte gråta för minsta lilla. Vilket hon naturligtvis svarade med böl "jag är inte sjuk". Och jag svarade typ "ok, du känner det bäst".
    Sen när hon hade kräkts och vilat, och hennes humör var helt förändrat (hon hanterade att bli dragen i håret av lillebror på ett mycket mindre känsloexplosivt sätt) konstaterade jag "vet du, du mådde nog inte så bra igår och i morse när du hade så lätt för att börja gråta. För nu när du har kräkts och vilat så gråter du inte alls lika lätt och verkar må mycket bättre."

Om dottern skulle böla vid hemgång skulle jag tro att det beror på att hon haft roligt. Beroende på situation skulle jag säga något som "oj, det ser ut som om du har haft roligt! Och nu vill du inte att det roliga ska ta slut. Det förstår jag men nu är det dags att gå hem." Om det skulle upprepa sig att hon har svårt att bryta och gå hem skulle jag göra det för vana att visa klockan och bestämma redan innan vilken tid vi ska gå. 10 minuter innan skulle jag påminna och visa på klockan att snart är det dags. 5 minuter innan är det dags att avrunda lek och säga hejdå. På så vis får hon lite tidsuppfattning också.
    Ibland kan jag förbereda henne på vad jag förväntar mig med att "nu är det snart dags att gå, när jag säger till nästa gång vill jag att du följer med hem direkt".

Om hon bölar för att jag brett på fel sida av brödet skulle jag nog försöka säga "oj, bredde jag på fel sida, blev det fel för dig nu? Men vet du, jag tycker inte om att du reagerar så starkt på det." Om hon inte går att resonera med skulle jag be henne "du kan väl gå in på ditt rum och lugna ner dig lite så kommer du tillbaka när du känner dig redo att prata".
    Sen skulle jag nog säga "du är så stor nu så jag tycker du kan bre din smörgås själv, så får du bestämma hur du vill ha det".

Det är en förhandlingens tid vi har kommit in i tror jag. Allteftersom barnen blir äldre testar de och behöver hjälp med att lära känna sig själva, vad de vill, och vad vi förväntar oss. Som förälder tror jag att det är bra att ha regler som gäller, och tydligt visa, med respekt för barnets vilja, vad vi själva vill. Som vid läggning när barnet inte vill lägga sig, "jag förstår att det är väldigt tråkigt att lägga sig när du inte känner dig trött, men nu har klockan blivit 20:00 och då är det dags att sova så du orkar morgondagen". Ibland har dottern förvånat med att själv säga att det är dags att sova när hon känt sig trött. Sen efterhand är det viktigt att barnen känner sig delaktiga, får bestämma över mer och mer, har möjlighet att förhandla.

Om du inte läst "Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul, så gör det om du har möjlighet ;)

Det blev ett väldigt långt inlägg och det låter kanske som att jag hanterar alla utbrott väldigt lugnt och sakligt, men nej, det gör jag inte. Som sagt beroende på dagsform kan även jag ha kort stubin och inte orka hantera gnäll på bästa sätt - men vi är ju faktiskt människor ;)

• Luzita

Tack för tipsen!! Försöker vara lugn men ibland är det svårt när man har fler barn som vill ha ens uppmärksamhet med. Idag har jag iaf lyckats hålla mig lugn hela tiden och prata mer och det har gått mycket bättre :) idag har han iofs varit mest glad med. får se hur det går imorgon ;)

• Curlie

Min dotter var också väldigt gråtig runt 3,5-4 år och storgrät så fort hon fick ett nej. Det verkade ibland som att hon helt enkelt inte kunde hantera sin besvikelse.

Jag hanterade det genom att försöka trösta och vara förstående men ändå sätta gränser.  

Men om det är till någon tröst så gick det över Nu är min dotter 5,5 år och det där har gått över helt och hållet

• cosinus

Min erfarenhet är att barn i den åldern inte är världsbäst på motgångar ens av typen att smöret hamnar på fel sida mackan. Ett av mina barn har blivit jätteargt, kastat saker omkring sig, slagits och vrålat 10 ggr om dagen i den åldern medan en varit som din son och förtvivlat brutit ihop säker 20 ggr om dagen ist. Den sista har tjurat och tjafsat om precis allt.

Lillasyster som snart är 3 verkar bli en blandning av tjur-och-tjafsare och bryta-ihop-are

Det blir bättre när de blir större. De som bryter ihop är iaf tacksamma på så sätt att man inte behöver punktmarkera dem för att de inte ska kasta något i huvudet på någon annan i ilskan men samtidigt är det otroligt påfrestande för tålamodet med en unge som konstant bryter ihop också.

• Curlie
    cosinus skrev 2013-06-23 18:42:11 följande:
    Min erfarenhet är att barn i den åldern inte är världsbäst på motgångar ens av typen att smöret hamnar på fel sida mackan. Ett av mina barn har blivit jätteargt, kastat saker omkring sig, slagits och vrålat 10 ggr om dagen i den åldern medan en varit som din son och förtvivlat brutit ihop säker 20 ggr om dagen ist. Den sista har tjurat och tjafsat om precis allt.

Lillasyster som snart är 3 verkar bli en blandning av tjur-och-tjafsare och bryta-ihop-are

Det blir bättre när de blir större. De som bryter ihop är iaf tacksamma på så sätt att man inte behöver punktmarkera dem för att de inte ska kasta något i huvudet på någon annan i ilskan men samtidigt är det otroligt påfrestande för tålamodet med en unge som konstant bryter ihop också.

Ja, jag började ju fundera på om min dotter var deprimerad och olycklig som bara grät hela tiden, så fort någonting gick emot henne. Men det gick ju som sagt över, så det har antagligen med åldern att göra.
  • SmåBustroll

Favoritar denna tråden! Har en gränstestande fyraåring, en envis tvååring och en sällskapssjuk femmånaders sömnbrist och trots kan bli intressanta dagar...

• SmåBustroll

Tänkte köpa Jesper Juuls, Det kompetenta barnent. Men kanske Den kompetenta familjen är bättre? Någon som läst och vet vilken som är att föredra i en familj där barnen trotsar, men där man även gärna vill jobba på kommunikationen mellan de vuxna?

• Luzita

SmåBustroll: låter härligt. Har med en superenvis 1-åring som minsann vet vad han vill! Hur kan en 1-åring veta det??? Och väntar en till bebis i september... Blir spännande det här. ;)

Det är tur att man älskar sina barn så mycket att man orkar med det fast man inte orkar med det ibland. Och de är ju ofta helt underbart mysiga och roliga med :) Idag har varit en väldigt bra dag. Har tänkt extra mycket på att "förbereda" den stora om att snart ska vi göra si och snart ska vi göra så. Brukade göra så innan med men har märkt att jag borde göra det oftare. Hjälper ju faktiskt barnet att förstå lite bättre iaf. :)

• snizy

Din kompetenta familj, är jag nyfiken på. Har inte läst den så kan tyvärr inte ge nån syn på vilken du ska välja att läsa.
    I "Ditt kompetenta barn" finns en del intressant om hur familjen utvecklats och förändrats genom åren (samt olika kulturella skillnader), och massa tydliga exempel och han är noga med att säga att det inte är en metod. Den är riktigt läsvärd.

På beskrivningen av "Din kompetenta familj" så skulle jag kanske välja den först i ditt fall. Tror jag ska läsa den härnäst ;)

• skogsvitter

Konsten att säga nej med gott samvete, är också en bok av Juul som passar sig väldigt bra i sammanhanget. I synnerhet när det gäller hur man bemöter barn när de är så här.

• SmåBustroll
    snizy skrev 2013-06-24 17:04:30 följande:
    Din kompetenta familj, är jag nyfiken på. Har inte läst den så kan tyvärr inte ge nån syn på vilken du ska välja att läsa.

I "Ditt kompetenta barn" finns en del intressant om hur familjen utvecklats och förändrats genom åren (samt olika kulturella skillnader), och massa tydliga exempel och han är noga med att säga att det inte är en metod. Den är riktigt läsvärd.

På beskrivningen av "Din kompetenta familj" så skulle jag kanske välja den först i ditt fall. Tror jag ska läsa den härnäst ;)

Kanske borde köpa bägge. skall bara läsa dem också... Sover så dåligt så har inte orkat läsa en längre text på flera månader. Lite av problemen hos oss mynnar i att jag är så rackarns trött. Förutom att jag är konstant vimsig och yr, så blir jag arg och tjurar och skäller allt för lätt. Det blir ju knappastbarnen trevligare av. Jag föregår ju inte direkt med ett gott exempel då
  • snizy

Det tog mig nog ett halvår innan jag läst ut boken :p och då har jag ändå busstiden efter jobbet att utnyttja.
    Jag har också haft perioder där tröttheten gjort mig extra grinig och less. När jag känt att det håller på att gå för långt har jag lyssnat på mina behov lite extra, bestämt träff med en vän, sjungit för mig själv och vilat på dagen på helgerna tillsammans med lilleman.
    Konsten att säga nej... den har jag också tänkt kika på...

• NuEJagFast

Att börja viska när man pratar är ett sätt som ibland fungerar på min 4åring i såna situationer. Det är svårt för honom att skrikbråka med mig när han inte hör vad jag säger och måste sänka sin röst. Det är kanske 25% av fallen detta fungerar (när jag kommer ihåg att försöka det). 

Skönt att se att andra har samma problem som vi; ger hopp om framtiden! 

Jag har läst ditt kompetenta barn, men visste inte om den andra; nu är den beställd på bibblan! (tack för tipset)

Svar på tråden Min snart 4-åring gråter så fort han inte får som han vill