Inlägg från: Anonym (ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen)

Min mage förstör så mycket.

Anonym (Kanske) skrev 2013-06-23 17:02:54 följande:
    Nu har jag inte läst igenom hela tråden så jag har inte läst alla tips och råd. Vill först och främst säga att jag lider med dig! Min faster hade jätte problem med sin mage och det som hjälpte henne var att börja röka. Verkligen inget som jag tycker att någon borde göra men hon blev så pass bra att hon tyckte det var värt det. Något annat som jag vet många fått lindring av är aloe vera jucie. Jag hoppas verkligen att du får bukt med din mage! Ingen förtjänar att ha det så.   

Jag har varit rökare, men slutade för tre år sedan. Min mage var faktiskt sämre då, då kunde attackerna komma även fast magen var tom. En cigg kunde få den att krampa. Aloe Vera är värt att testa. :)
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Ellen) skrev 2013-06-23 23:08:08 följande:
    Jag äter LCHF och har samma problem som TS. Har ständig diarre och magkramper. Trodde LCHF skulle förbättra situationen. Min syster har samma problem med magen, hon äter strikt LCHF samt har uteslutit kål, stark mat och kolsyra. Jag ska nog testa detsamma.

Gallan bortopad sedan tio år så tyvärr är det inte det heller.
  • Anonym (ledsen)

Tack för alla fina ord och råd, några av dem har jag inte testat men kommer absolut att göra. Och nu önskar jag ingen annan att må som jag gör, men det känns ändå skönt att läsa att det finns fler än jag där ute. För stundtals känner jag mig helt ensam om att ha en mage som ger mig sådana hinder i vardagen.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Botad) skrev 2013-06-24 13:32:32 följande:
    Har du testat KBT eller NLP? www.nlp.se/nlpforskning.html

Men jag förstår inte hur terapi ska få min tarm att bli bättre.
  • Anonym (ledsen)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-24 17:34:05 följande:
    Botad vad har det med IBS att göra? IBS-tjocktarmskatarr

Tänkte detsamma. Att säga att terapi skulle bota min sjukdom är väl detsamma som att säga till en med ms att terapi kan göra en frisk. Råder viss skillnad mellan FYSISK och PSYKISK sjukdom.
  • Anonym (ledsen)

Jag kan ärligt säga att om jag bara behövde stå ut med SMÄRTAN så skulle jag utmana ödet ofta och lära mig hantera den genom att tänka om. Det som handikappar mig är dock inte smärtan utan den kolossala diarrén. Och inte för att låta negativ, men jag tror inga tankar kan stoppa den. Jag HAR tänkt massor av gånger att nu går det fint och så käkar jag, men det är inte mina tankar som styr där utan mina tarmar.

• Anonym (ledsen)

Jag har inte heller någon galla så möjligt att det påverkar. Jag vet iaf att jag är inte minsta oroad, spänd, nervös eller stressad och min Ibs har heller inte förvärrats i de perioder jag har varit det.

• Anonym (ledsen)
    Lite tips skrev 2013-06-24 22:00:24 följande:
    Men det klart att du är stressad och spänd av din livssituation. Det är ju det du beskriver i tråden! Tacka sjutton för att du mår dåligt av att ha det som du har det. Varför inte erkänna det för dig själv och ta tag i det? 

Varför inte ta tag i det? Skriver du på fullaste allvar det? Har du läst mina inlägg? Jag har tagit tag i det i alla år, jag har bankat på hos läkare, dietister, hälsokost och testat ALLT jag fått föreslaget för att få bukt med min SJUKDOM. En sjukdom som enligt läkarna är KRONISK. Läkarna har bett mig acceptera läget, trots det kämpar jag vidare. Låter det som en person som inte tar tag i det?

Jag IFRÅGASATTE ETT RÅD som jag fick för ett par timmar sedan, gör det mig till en person som då inte "erkänner och tar tag i mitt problem"? Herregud!
  • Anonym (ledsen)
    Veritaslux skrev 2013-06-24 21:48:19 följande:
    Jag har också IBS men har aldrig varit så dålig som dig, TS, det låter verkligen jobbigt. Numera är jag i alla fall i princip symtomfri. Mitt stora problem har varit uppsvälldhet och gaser. Det har varit jobbigt, men hanterligt om man jämför med hur du har det. Min IBS har också gått i skov, och styrts väldigt lite av hur jag ätit (förutom vissa självklara saker som att kikärtor och rå lök inte varit någon hit). Stora kostomläggningar har dock inte gjort något på längre sikt. Håller också med om att det är svårt att se ett samband med stress direkt. Men jag är övertygad om att det psykiska hänger ihop med det fysiska, det är bara så svårt att påverka då effekten inte kommer omedelbart...

Men något som påverkat är att jag numera tränar väldigt mycket, fem gånger i veckan. Sedan jag började med PT och värsta schemat så mår jag så mycket bättre. Visst har jag tränat tidigare, men samma sak där, det fanns inget direkt samband. Om jag tränade en dag kunde jag få lika ont i magen som om jag inte gjorde det. Men den totala livsstilsförändringen har ändrat det och jag kom på det först efter att jag hållit på i två månader. Jag har under våren haft lite magstrul typ en gång! 

Bara en tanke... Annars tror jag på magskola, kbt eller att du dricker lite vin? Ett litet glas vin om dagen är okej. Du måste tänka dig för så att du inte dricker lite varje dag och större mängd till helgen, då blir den totala konsumtionen hög =riskbruk. Och givetvis ska du vara uppmärksam på beroendesignaler. Men du kan ju prova dig fram med mängden, kanske räcker ett par centiliter?

Förr tränade jag väldigt mycket under några år, det var när jag studerade och inte behövde iväg på dagarna. Då tränade jag varje morgon och det gjorde underverket för humöret och kondisen, dock ingen skillnad med magen tyvärr.

Idag vete fan NÄR jag skulle klämma in träningen, dagarna jobbar jag hela dagen och när jag kommer hem och har varit fastande nästan ett dygn är det inte en chans att jag orkar träna.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Sofia) skrev 2013-06-24 22:35:00 följande:
    TS,
    jag har också IBS, eller inte dokumenterat men jag vet det ändå.

Nu försöker jag bli gravid, men när jag inte försökte så åt jag ½ tablett DIMOR varje morgon, ibland när jag skulle göra något viktigt så åt jag 1 hel tablett.
    Detta gjorde susen för min mage, jag kunde nästan göra vad som helst.

Min mage slås ut om jag äter för mycket fibrer (i alla former) och fett. Fet mat går inte alls. Mejeriprodukter är sådär, ibland går det ibland går det inte. Grädde går absolut INTE alls.

Jag fick även tipset att ta INOLAXOL (tror jag det heter) före varje måltid. Detta har jag inte provat ännu men kommer att göra.

Ett annat tips jag fick av läkaren var att ÄTA, i detta fall var jag urdålig i magen, jag fick inte behålla något alls.
    Läkaren sa att jag skulle börja äta, det skulle bli sämre i några dagar sedan så skulle magen lugna sig.
    Det gjorde det. Jag var gravid då och kunde inte ta något stoppande.

Jag önskar verkligen att du blir bättre.
    Nu kan säkert Inolaxol fungera olika, men för mig blev det rena katastrofen. Då sprang jag mer än någonsin på toa under de månaderna läkarna proppade på mig det. Bra bantingskur var det iaf, åtta kilo på tre månader klippte jag där. ;)
Svar på tråden Min mage förstör så mycket.