Anonym (Endo?) skrev 2013-06-25 00:50:12 följande:
Det låter helt galet jobbigt att ha det som du har det, jag lider verkligen med dig! :(
Jag har förstått att personer med endometrios kan få IBS-liknande syndrom utan att någn kpplar samman det hela. Du har barn, ser jag, hur var det under graviditeten? Märker du någon som helst skillnad under menscykeln?
Jag påstår inte att du inte har IBS, utan att den kanske förvärras/förstärks ytterligare genom endometrios och att det kanske gör att den blir så oberäknelig?
Man behöver inte lida av alla syndrom endometrios ger, jag har tydligen svår sådan (uppmärksammades under titthålsoperation) men har inte känt av den på något som helst sätt. En del andra har IBS-liknande problem och många har rejäl mensvärk osv.
Jag vet inte, men det kanske kan vara värt att kolla upp iaf? Googla lite på endometrios så kanske du kan se om det kan vara nåt.
Jag hoppas verkligen att det vänder för dig så att du kan leva ett lugnare liv, det låter fruktansvärt stressigt att ha det som du har det! :(
Mina tarmar blir faktiskt sämre de två första dagarna av mensen, då kan jag få diarré även på tom mage. Det har dock flera läkare sagt inte har med min ibs att göra utan beror på att jag har "ovanligt bakåtlutande livmoder" och när livmodern kramar under mensen retar det tarmarna och de jobbar fortare.
Jag har aldrig haft några problem med att bli gravid och under graviditeterna har sjukdomen inte varit sämre. Faktiskt har det varit så att de sista två månaderna av graviditeterna mådde tarmarna bättre än någonsin.