• skogsvitter

Varför inte potträna tidigt?

Guldtrollsmamman skrev 2013-06-24 13:51:18 följande:
    Alltså ni som kör EC. Jag undrar hur era liv ser ut. Är nu alltid på platser där det finns toa eller är lämpligt att kissa/bakas barnet i det fria? Själv befinner jag mig ofta i bil på motorväg, ombord på buss, i köpcentrum osv. På platser där det lätt kan ta en halvtimme att hitta lämplig kiss/bajsplats. Kan tom vara svårt för vuxen eller äldre barn att hålla sig. Fixar era små bländfria verkligen sånt?
    Vi brukade ta med potta om möjligt, vid situationer där just toalett inte fanns tillgänglig (ytterst sällan, mest när vi var ute i naturen, då ena hade svårt att kissa i det fria). Finns väldigt smidiga resepottor. Detta är ju något som alla småbarnsföräldrar måste ta hänsyn till, oavsett när man tar bort blöjan helt. Bussar brukar förövrigt alltid ha toalett om det är långfärdsbussar, vad åker du för bussar som inte har toalett? Även i köpcentrum finns det alltid toaletter, och på motorvägar finns det med jämna mellanrum möjlighet att stanna. Men jag förstår att det är för mycket begärt att kolla upp sådana här saker, det är ju såklart mycket lättsammare för föräldern att barnen har äckliga blöjor på sig i flera års tid. Då behöver man liksom inte bry sig...
  • skogsvitter
    lens89 skrev 2013-06-24 18:53:33 följande:
    min dotter har blivit intresserad nu och hon är 2 år och 4 månader.. varför ska man stressa och pressa?
    Det handlar inte om att stressa och pressa, det handlar om att vilja ta bort sådant som helt uppenbart hindrar deras normala utveckling. Tror du på riktigt att ditt barn inte varit mogen tidigare?
  • skogsvitter
    Guldtrollsmamman skrev 2013-06-24 17:35:23 följande:

Jag upplever inte blöjor som äckliga och det har jag heller inte erfarenheten att mina barn har gjort. Däremot har jag erfarenheten att barnens förmåga att hålla sig trots nödighet blir bättre ju äldre de är. Visst finns toa i köpcenter o på rastplatser men ofta krävs det iaf ca en halvtimme innan man hinner fram till en. Av ren nyfikenhet undrar jag därför om riktigt små barn o bebisar klarar att hålla sig så länge? Många gånger jag har haft med mig typ 2-3 åringar som nyligen slutat med blöja har det blivit olyckor i byxorn i sådana situationer och det har barnet upplevt som obekvämt/obehagligt. Vilja bussar jag åker? Ja vanliga stadsbussar i linjetrafik, har aldrig sett någon med toa.
    Det är alltså helt ok för dig att gå runt och vara ständigt nedkissad och alldeles kladdig i hela rumpan av bajs varje gång du bajsat..?
  • skogsvitter
    k girl skrev 2013-06-24 19:25:33 följande:
    Men snälla Skogsvitter. På samma sätt som EC-föräldrar vet att det är dags att gå och kissa vet en blöjförälder när det är dags att byta blöja. Om barnet går omkring "ständigt nerkissad" är barnet vanvårdat.
    Jag vet ingen som byter blöja efter varje kissning, blöjbarn småkissar titt som tätt, och blöja byter de flesta kanske var 2-4 timme (om barnet inte bajsat då såklart). Så jag håller faktiskt inte med.
  • skogsvitter
    Natulcien skrev 2013-06-24 20:45:53 följande:
    Fast det där var ju en märklig kommentar...

Alla normalbegåvade föräldrar byter ju en bajsblöja omedelbart, och en kissblöja så fort man märker att det är kiss i den. Självklart blir ett barn som bajsar i blöja kladdigare i rumpan än ett barn som bajsar på potta/toalett, men det är ju bara just under utbajsningsmomentet, och det torkas ju bort med en gång. Så inget barn till normalbegåvade föräldrar går runt och är "ständigt nedkissat" eller "kladdigt av bajs".

Fast nu var det faktiskt inte det jag skrev. Men det var tydligen väldigt otydligt formulerat...
    Angående bajs så byter de allra flesta självklart direkt ja, men bajset är ju ändå där tills bytet sker och kladdar i rumpan. Jag skulle inte vilja ha det som 3-4 åring. Angående kiss så vet jag som sagt ingen som byter efter varje kissning, det är förmodligen näst intill omöjligt. Blöjorna är ju snustorra (superabsorbenter) men kisset finns ju ändå där.
  • skogsvitter
    molly50 skrev 2013-06-24 21:14:01 följande:

Men bara för att det finns folk i din bekantskapskrets som gör så så innebär det väl inte att alla andra gör på samma sätt?
    Nej? Jag påstår dock att det är väldigt ovanligt att kunna byta blöja efter varje kissning, det skulle bli praktiskt svårt och det skulle bli extremt dyrt att byta blöja kanske 3 gånger i timmen.
  • skogsvitter
    molly50 skrev 2013-06-24 21:11:44 följande:

Men på vilket sätt hindrar det barnens normala utveckling om de får bära blöja?
    Man kan aldrig tvinga ett barn som vägrar att gå på pottan eller toaletten. Det om något kan hämma deras utveckling!
    Alla barn är olika. Vissa lär sig snabbt att gå på pottan/toaletten och andra inte. I motsats till dig så tror jag att det är en mognadsfråga.

Precis som framkommer i länken tidigare här i tråden liksom även annan forskning så skapar ju barnen en vana att använda blöjan som toalett, och glömmer bort de biologiska tömningsfunktionerna som de faktiskt har redan som spädbarn.
  • skogsvitter
    molly50 skrev 2013-06-24 21:18:35 följande:

Ja,men man kan ju försöka byta med jämna mellanrum. Vi låter aldrig vår dotter gå omkring med våt blöja länge.
    Nej det förutsätter jag.
  • skogsvitter
    molly50 skrev 2013-06-24 21:23:00 följande:

Ja,men det betyder väl inte att barnen inte kan lära sig även om de får bära blöja lite längre än till 1 år?
    Jag tror faktiskt inte på att barnen lär sig att använda sina tömningsfunktioner snabbare om man försöker tvinga dem till det. 
    Det är inget de behöver lära sig, detta finns från födseln som redan påpekats i tråden. Och det är sannerligen inget man behöver tvinga dem till, det är en helt naturlig instinkt precis som att äta eller sova... och precis som när de är hungriga och visar tecken för det så visar de också tecken för när de behöver kissa/bajsa. Men sådant försvinner såklart när de har supertorra blöjor på sig. Självklart kan de lära om när de blir äldre, så mer korrekt är väl att säga att man fördröjer utvecklingen, men personligen tycker jag att det bara är dumt, onödigt och dyrt när de redan kan det egentligen.

Det handlar ju om vinstdrivande företag som skapat ett behov som i själva verkar inte existerar.
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?